인터랙티브 크로노모포시스:3D 다중노출기술을 이용한 모션 표현
Interactive Chronomorphosis: Dynamic Expression of Motion Using 3D Multiple Exposure Techniques
- 주제(키워드) 도움말 3D 다중 노출
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 이상욱
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 도움말 영상대학원 미디어공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052647
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 논문은 3D 광학 센서를 이용하여 감상자의 모션(motion)을 디지털 데이터로 획득하고, 시간의 연속에 따라 3D 다중 노출 이미지를 변형하여 영상으로 구현하는 작품 연구이다. 본 논문의 목적은 연구 결과인 인터랙티브 작품 <3D Chronomorphosis>의 예술적 배경과 의미, 그리고 구현 기술을 논하는 데 있다. 사진 기술에서 다중 노출(multiple exposure) 사진은 연속적인 시간의 궤적을 찰나의 시간 중첩으로 시각화 하는 표현 기법이다. 반면 장 노출(long exposure) 사진은 연속적인 시간의 궤적을 지속적인 시간의 중첩으로 대상의 움직임을 누적하는 시각 표현 양식이라 할 수 있다. 본 논문은 기존의 일안(single reflex) 사진의 다중 및 장 노출 기법의 한계를 넘어서 디지털 기술을 통해 ‘3D 다중 노출 이미지’로 확장한다. 이것은 시간의 연속성에 의한 모션의 누적과 함께, 복수 시각을 동시적으로 공간 상에 표현할 수 있는 방법이다. 즉, 전통적인 원근법적 공간에서 양립할 수 없는 시공간의 연속성을 입체적 시각으로 실시간 재현하는 것이다. 따라서, 본 논문은 선형적인 시.공간에 대한 기존의 인식을 감각적으로 확장하는 시도이다. 이와 같은 시도를 기술적으로는, 실재하는 3D 공간 데이터를 연속적인 시간의 흐름에 따라 획득하고 가공한다. 가공한 3D 공간 데이터 즉, 감상자(spectators)의 모션은 새로운 입체적 시각 표현 양식으로 재구성되는 것이다. 광학을 이용한 것은 기존의 사진 표현 방법과 유사하지만, 그 결과는 평면성에 한정되지 않으며, 입체적 시간의 누적이라는 3D 양식으로 표현이 가능해 진다. 또한 기존의 3D 영상이 선형적 모션으로 표현되어 온 것에 반해, 본 연구는 시공간이 결합되어 연속적인 운동의 변화를 3D로 표현하고 있다는 점에서 차별성을 갖는다. 시공간 연속체의 구현을 위해서, 3D 영상 인식 기술 장치인 키넥트 센서(Kinect Sensor, MS 社)를 이용하여 현재 시간에서 포착되는 감상자 움직임의 정보를 이전 이미지에 회귀적으로 적용하는 알고리즘을 개발했다. 감상자는 자신이 체험하는 시간의 흐름을 3D 공간 이미지의 연속적인 변형으로 지각하게 되며, 단편적인 사진 이미지가 아닌 운동성으로 왜곡된 자신의 이미지를 대면하게 된다. 연구 작품 <3D Chronomorphosis>는 현재 움직임이 과거 이미지에 영향을 미치고, 현재라고 인식될 이미지 자체를 왜곡시키는 것이다. 따라서 시간에 따른 모션과 3D 공간의 조작을 통합하는 본 연구는, 현재까지 경험할 수 없었던 새로운 시각화 표현이다. 현재가 과거에 영향을 준다는 개념은 이미 영화적 상상력으로 제시된 바 있지만, 이것을 입체적 시각에서 실시간으로 누적되는 이미지로 구현하는 것은 본 연구가 갖는 새로운 가능성이다.
more초록/요약 도움말
This paper is a looks into various techniques for capturing motion onto digital data using 3D Optical Sensors and then converting the 3D Multiple Exposure Images into continuous visual data. This paper aims to discuss the background, purpose and material technology of the interactive work <3D Chronomorphosis> which is the result of this research. In photography, multiple exposure is a technique used to visualize the continuous trajectory of time by combining multiple captured moments into a single moment. In contrast, long exposure can be described as a style of visual expression which accumulates the movement of an object over a single continuous trajectory of time into a single image. In this paper, we aim to rise above the limitations of multiple and long exposure techniques using conventional single lens reflex (SLR) photography in order to expand our horizons into ‘3D Multiple Exposure Image.’ This is a method which can express multiple images together while simultaneously expressing the accumulation of motion over time synchronously. In other words, our goal is to reproduce the continuity of time and space in three dimensions in real time. The ability to reflect both time and space simultaneously is currently impossible in the traditional perspective. As such, this paper is an attempt at extending the existing limitations against linear time and space sensitivity. Such intention is technically executed by acquiring and processing actual 3D spatial data along the continuous flow of the time. Processed 3D spatial data, that is, the motion of a spectator, is reconstructed into a new three dimensional style. The usage of optics is similar to other methods of expression currently used in existing photography; however, the result is not limited to ichnography. It allows images to be expressed in 3D space over time. Additionally, whereas existing 3D images have thus far been expressed in linear motions, this research is distinct in its methodology for combining time and space to express the change of continuous motion in 3D. In order to incorporate the time and space continuum, an algorithm was developed which could apply the information on the movement being captured at the present time using a 3D image recognition device, the Kinect Sensor. The spectator will perceive the time flow as a continuous transformation of 3D spatial image, and confront his image which has been distorted by his movements rather than by the fragmentation of the photographic images. In this work <3D Chronomorphosis>, the present movements affect the past images and distort the image itself to be recognizable as the present. As such, this research creates a new expression of visualization that integrates motion along time and along the manipulation of 3D space. The concept that the present affects the past is presented as a film imagination; however, incorporating this as an image being accumulated in real time from three dimensional visions is a new horizon for this research.
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