검색 상세

명시적,비명시적 연어 지도가 중학교 상위권 영어 학습자의 동사 연어 학습에 미치는 영향 - 동사+명사, 동사+전치사를 중심으로 -

The Effects of Explicit and Implicit Collocation Teaching on Middle School Advanced Learner’s Verb-Collocation Learning: with Emphasis on Verb+noun and Verb+preposition

초록/요약 도움말

본 연구의 가장 큰 목적은 명시적 및 비명시적 연어지도가 중학교 상위권 영어 학습자의 동사 연어 학습에 미치는 영향을 알아보기 위함이다. 또한 명시적 및 비명시적 연어지도가 연어의 유형에 따라 어떠한 다른 영향을 끼치는지 분석하고자 하였다. 이를 위해 65명의 중학교 상위권 학습자가 참여하였고 학습자들을 명시적 연어지도 집단과 비명시적 연어지도 집단으로 나누었다. 이 실험은 20분간 총 6차시에 걸쳐 실시되었다. 또한 본 연구에서는 Benson외 2인(1997)이 제시한 연어분류를 토대로 동사+명사 및 동사+전치사 연어유형과 같이 동사를 중심으로 살펴보고자 하였다. 실험 수업 전에는 집단의 동질성 검증을 위한 사전 테스트와 어휘 학습 방법과 연어에 대한 인식도를 알아보기 위해 사전 설문지가 진행되었다. 또한 실험 수업 후에는 명시적 및 비명시적 연어지도법이 동사 연어 학습에 미치는 영향을 알아보기 위해 사후 테스트와 사후 설문지가 실시되었다. 실험수업을 위해서는 Willis(2003)가 주장한 교실에서의 언어 발달 단계를 수업 순서로 정하고 이 순서에 맞는 연어 지도 방법은 Nation(2008)이 제안한 어휘 학습 전략을 참고로 하여 동사 연어 교수 모형을 제시하였다. 이러한 동사 연어 교수 모형을 집단별로 다르게 적용하여 명시적 연어지도와 비명시적 연어지도가 동사 연어 학습에 미치는 영향을 분석하였다. 이에 따른 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 명시적 연어지도 및 비명시적 연어지도 모두 동사 연어지식 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 그러나 두 집단 간의 통계적 유의성은 나타나지 않았다. 이처럼 두 집단 모두 동사 연어지식이 향상된 것은 본 연구가 개발한 Willis(2003)의 교실에서의 언어 사용 모형과 Nation(2008)의 어휘학습 전략을 접목시켜 집단별로 다르게 적용한 동사 연어 교수 모형이 두 집단 모두에게 효과적이었음을 입증해 준다. 또한 기본적인 어휘가 구축되어있는 상위권 학습자를 대상으로 하였기 때문에 비명시적으로 연어를 지도하여도 문맥 안에서 어휘를 추론하는데 큰 어려움을 겪지 않은 것으로 보인다. 둘째, 유형별 연어로 분석해 보면 명시적 연어지도 집단은 문법적 연어인 동사+전치사 유형에서 더 높은 평균점수를 나타냈으나 통계적으로는 유의미한 차이가 나지 않았다. 그러나 실험대상자를 확대하고 실험기간을 연장할 경우 동사+전치사 유형은 명시적 연어지도 집단에서 효과가 나타날 것이다. 그 이유는 전치사는 한국어와 대응하지 않는 어휘 항목으로 동사와 함께 명시적으로 주의를 기울이게 지도하는 것이 중요하기 때문이다. 셋째, 비명시적 연어지도 집단은 어휘적 연어인 동사+명사 유형에서 더 높은 평균 점수를 나타냈다. 이는 동사+명사 유형은 비명시적인 방법으로 학습자들이 문맥 안에서 그 쓰임을 자연스럽게 파악하는 것이 효과적임을 보여준다. 위와 같은 결과에 따라 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 명시적인 연어지도와 비명시적인 연어지도를 혼합하는 방법이 요구된다. 명시적 및 비명시적인 연어지도 방법이 유형별 연어에 따라 각각 다른 영향을 미치기 때문에 두 가지 연어지도법을 병행할 경우 효과적으로 동사 연어를 학습할 수 있다. 둘째, 하위권 학습자들을 대상으로 하여 효과적인 비명시적 연어지도 방법이 무엇인지 고찰해 보아야 한다. 이는 교실 밖에서도 다양한 영어 읽기를 접하게 되므로 하위권 학습자 또한 읽기 활동을 통해서 문맥 안에서 어휘를 추론하는 능력을 스스로 기르는 것이 중요하기 때문이다. 셋째, 명시적 및 비명시적 연어 학습이 영어의 표현적 기능인 말하기나 쓰기에 미치는 영향에 대해 분석해보아야 한다. 연어를 학습하는 것은 궁극적으로 의사소통 능력을 신장시키는 것이기 때문이다.

more

초록/요약 도움말

The purpose of this study is to analyze the effects of explicit and implicit collocation teaching on middle school advanced learners' verb-collocation learning. Also, this research will explore how these two collocation teaching methods affect verb-collocation learning along with other collocation types, including grammatical collocation and lexical collocation. Among various types of collocation, this study will focus on verb plus preposition as grammatical collocation and verb plus noun as lexical collocation. The target collocations were based on the classification of Benson, Benson and Ilson (1997), and were composed of verb-collocation included in the textbook. For the study, 65 middle school students participated in a 20-minute experiment conducted six times and were divided into two groups, the explicit collocation teaching group and the implicit collocation teaching group. Before the experiment, a pre-test was administrated to two groups to examine whether or not they qualify as a homogeneous group. Pre-experimental questionnaire was also carried out to investigate vocabulary learning strategies and understanding of collocation. After the experiment, a post-test and a post-questionnaire were taken to analyze the effects of explicit and implicit collocation learning on verb-collocation learning. For the experiment, a verb-collocation teaching model was reconstructed based on the language developmental stage in the classroom suggested by Willis (2003) and vocabulary teaching strategies proposed by Nation (2008). Willis's language use in the classroom was applied to this study as teaching stages and Nation's (2008) vocabulary teaching strategies was used as collocation teaching techniques according to the different properties of the two groups. The results of this research can be summarized as follows: first, both explicit and implicit collocation teaching had a positive effect on verb-collocation learning. However, there was no significant difference between the effects of explicit and implicit collocation teaching. This indicates that the verb-collocation teaching model, which this study created based on Willis's(2003) language use in the classroom and Nation's (2008) vocabulary teaching strategies, was an effective method for both groups. This also shows advanced learners who have vocabulary knowledge did not have trouble guessing unknown words contextually when they learned collocation in an implicit way. Second, according to the types of collocation, there were different test results. Comparing the score between grammatical collocation (verb plus preposition) and lexical collocation (verb plus noun) in the collocation test, the score for the lexical collocation (verb plus noun) in the implicit collocation learning group was better than the explicit collocation learning group's. This indicates that the verb plus noun collocation type can be achieved effectively when learners notice nouns following verbs in context. Third, in the grammatical collocation type (verb plus preposition), there was no important difference between the effects of explicit and implicit collocation teaching. However, if the data is expanded, the score of grammatical collocation in the explicit collocation learning group will be better than the implicit collocation learning group’s. It’s because Korean students have a hard time studying prepositions, which the Korean language do not have. Therefore, prepositions should be taught in an explicit way so that learners raise their consciousness on the verb plus preposition collocation type. Based on the above findings, the following can be suggested: first, it is necessary to find a way to combine explicit and implicit collocation teachings. Each method of collocation teaching will provide a different effect on verb-collocation learning. Verb-collocation can also be taught more effectively if both methods of collocation teaching are utilized. Second, an effective implicit collocation teaching method should be created for lower proficiency learners. They have difficulty inferring the meanings of unfamiliar words from their context in reading outside the classroom because of their insufficient vocabulary. Finally, it is essential to study the effect of collocation teaching on productive skills such as speaking and writing because the ultimate goal of learning collocation is to improve communication.

more