검색 상세

장애유아 통합교육 경험 및 특수교육 연수가 일반교사의 장애인식변화에 미치는 효과에 대한 메타분석

Meta-Analysis on the Effect that Experience inDisabled Children’s Integrated Education and the Special Education Training Affect General Teachers’Changing of Disorder Perception

초록/요약 도움말

학령기 뿐 아니라 학령전기 교육도 장애유아 통합교육이 법제화 되었다. 통합교육이란 장애를 가졌다는 이유로 분리되어 교육을 받는 것이 아니라 일반교실에서 비장애유아들과 서로 상호작용하며, 물리적 통합, 교육과정적 통합, 사회적 통합을 이루는 것이다. 이러한 통합의 중심에 교사가 서 있으며 교사의 인식이 통합교육에 큰 영향을 준다. 따라서 본 연구에서는 메타분석을 사용하여 교사의 통합교육 경험과 특수교육 연수가 일반교사의 장애인식변화에 효과적인지를 알아보고자 함이다. 이와 같은 연구 목적에 따라 2000년부터 2013년까지의 국내에서 발표된 교사의 장애 인식 변화를 종속변인으로 하고, 통합교육경험과 특수교육 연수를 독립변인으로 연구한 석․박사 논문 및 학술지에 기재된 논문 중 표본크기, 평균, 표준편차가 보고된 논문 20편을 선택하여 효과크기를 산출하였다. 또한 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 통합교육경험이 일반교사(통합교사)의 장애 인식에 긍정적인 영향을 미쳤는가? 연구문제 2. 특수교육 연수가 일반교사(통합교사)의 장애 인식에 긍정적인 영향을 미쳤는가? 본 연구문제에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 통합교육 경험이 일반교사의 장애인식변화에 효과적인지에 대해서는 효과크기가 0.252값으로 유의하다는 결론이 나왔다. 평균 효과 크기에 대한 백분위(U₃)지수는 60%였고, 95% 신뢰구간에서 0.113~0.391의 값을 보이고 있으며, 유의수준이 0.000으로 분석결과를 신뢰할 수 있는 것으로 나타났다. 둘째, 특수교육 연수에 따른 일반교사의 장애인식변화에 효과적인지에 대해서 효과크기는 0.416값으로 유의하다는 결론이 나왔다. 평균 효과크기에 대한 백분위 지수는 66.5%였고, 95% 신뢰구간에서 0.107 ~ 0.724의 값을 보이고 있으며, 유의수준이 0.000으로 분석결과를 신뢰할 수 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과 통합교육 경험과, 특수교육 연수는 일반교사의 장애 인식 변화에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 통합교육이라는 법적인 장치가 만들어졌으므로 일반교사라면 누구나 통합학급에서 장애아 통합교육을 담당해야한다. 그렇다면 통합교육 현장에서 장애유아와 비장애유아를 함께 교육하는 교사들이 행복할 수 있는 방법이 무엇인지를 궁리해 봐야 할 것이다. 그 방법적인 면에 대해서 교사는 비장애유아 뿐 아니라 장애유아에 대한 올바른 이해가 선행 될 때 가능하다는 것이다. 특수교육 연수를 통해 교사가 장애유아에 대해 바르게 이해하고 통합교육에 대해 자신감을 가지고 교실수업에 임한다면, 통합교육 경험이 늘어날 것이고 이를 통해 교사의 장애유아에 대한 인식이 더 긍정적으로 변해갈 것이다. 이를 위해 유아교육 및 보육과정에서 특수교육 연수를 통합교육과 같이 의무화하여 물리적 통합 뿐 아니라 교육과정적 통합이 이루어 져야하며, 나아가 사회적 통합까지 속히 이루어지길 기대해 본다.

more

초록/요약 도움말

It has been institutionalized disabled children’s integrated education for pre-school children as well as school age children. Integrated education means that the handicapped get physical, proceptive, and social unity with the non-handicapped interacting in a general classroom not being separated because of the disability. The center of such a unity is a teacher, thereby teacher’s thinking influences strongly integration education. Therefore, this study explores how effective teacher’s experience in integration education and special education-related training influence general teacher’s changing of disorder perception through meta-analysis. According to the purpose, this study researched academic journals and master doctorate dissertations studying that a dependent variable is teacher’s changing of disorder perception and an independent variable is the experience in integration education and special education-related training. Then, of them, the writer chose twenty theses announcing sample size, average, and standard deviation, and calculated the effect size. In order to implement such a purpose, assumed research questions of this study are as follows : 1) Would the experience in integration education influence positively a general teacher (an integration education teacher)’s disorder perception? 2) Would the special education training influence positively a general teacher (an integration education teacher)’s disorder perception? The result of this research questions is as follows: First of all, in terms that the experience in integration education is effective for a general teacher’s changing of disorder perception, it has similarity with 0.252 of effect size. Since the percentile (U3) of the mean effect size is 60 percent with 95 percent confidence intervals of 0.113 to 0.391 and the significance level is 0.000, the analysis result is reliable. Secondly, in terms that the special education training is effective for a general teacher’s changing of disorder perception, it has similarity with 0.416 of effect size. Since the percentile (U3) of the mean effect size is 66.5 percent with 95 percent confidence intervals of 0.107 to 0.724 and the significance level is 0.000, the analysis result is reliable. As a result, the experience in integration education and the special education training influence positively on a general teacher’s changing of disorder perception. All teachers have to play a role training the handicapped and the non-handicapped in an integrated class. There is no exception due to a legal basis. Hence, teachers have to consider what methods those who teach disabled and non-disabled children together with integrated education need in order to be happy. This study highlights that it is possible when teachers’right understanding for the disabled children as well as the non-disabled children is preceded in a methodological way. If teachers could teach integration education through the special education training, teachers would be able to be confident, and thereby could recognize much positively. For this, this writer hope that the special education training system would be quickly obligated integration of even proceptive and social way as well as physical way like the integration education.

more