검색 상세

Truthfulness and Transgressive Gestures in Don Paterson's Poems

초록/요약 도움말

본 논문은 스코틀랜드 시인 돈 패터슨 (Don Paterson) 의 시가 시적 진실을 어떻게 구현하는 지를 포스트 막시즘 이론가인 테리 이글턴 (Terry Eagleton) 과 독일 해석학 철학자 한스 조지 가드마 (Hans-Georg Gadamer) 의 이론적 틀을 바탕으로 분석한다. 다른 문학장르와는 구별되는 시의 고유한 특성인 시적 진실성은 시어 자체의 음악적, 소리적 특성에 있다. 이로 인해 시는 기존의 이데올로기에서 해방되어 언어자체의 의미형성을 통해 그 진실성을 실현한다. 다시 말해 시라는 장르적 특성은 이데올로기에 의해 형성된 기존의 사회 가치체계에 순응하기보다는 자유롭고 다양한 개개인의 주관적 표현을 가능하게 해 준다는 점에서 시적 진실성을 성취한다. 본 논문의 1장은 이글턴의 이론을 바탕으로 하며, 패터슨의 작품들이 시적 도덕성, 그럴듯한 해석, 음악성(물질성)을 구현함으로써 독자들에게 시적 진실을 일깨워 줄 수 있다는 점을 다룬다. 본 논문의 2장은 가드마의 이론을 바탕으로 시를 통해 발생하는 심상들이 외부세계의 대상들에 의지하는 것이 아니라 독자들이 시 읽기와 해석의 과정에 참여함으로써 시자체의 자기실현성이 구현된다는 점에 주목한다.

more

초록/요약 도움말

This thesis undertakes a close reading of a selection of Don Paterson’s poems using theoretical lenses from Terry Eagleton and Hans-George Gadamer. By first re-reading a range of theories encompassing ideas of (i) truth and universalism, (ii) affectivity and catharsis, and (iii) materiality – form and prosody – as generic modes of truthfulness, this thesis explicates Paterson’s texts as transgressive truth-telling performances. In the first chapter, Eagleton’s How to Read a Poem (2007) will be employed to make material analyses of Paterson’s idiosyncratic style, which combines crude themes (binge drinking, casual sex) with registers both vernacular and privileged. Through close readings of “Filter” and “Dinosaurs”, it is speculated that Paterson is enacting rebellious gestures which present alternate ways of being for readers, and that this is an ethical ambit. Focusing on Gadamer’s essay, “On the Contribution of Poetry to the Search for Truth”, chapter 2 explores the theorist’s assertion that when “content is given poetic form in language, it thereby acquires a certain legitimation” (105). In this chapter, the concept of Gadamer’s poetic imagery is explicated by showing how poems like “The Ferryman’s Arms” and “Amnesia” are both imagistic and prosodic and that Gadamer’s theory of poetic truthfulness is enshrined with readers’ engagement in fulfilling autonomy of poetic images. In other words, readers inextricably participate in the image-evoking as well as generic truth-telling processes of poetry.

more