백석 시의 언캐니 시학 연구
The Uncanny Poetics of Baek Seok
- 주제(키워드) 도움말 백석 , 언캐니 , 과정 중의 주체
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김승희
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 국어국문학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052596
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본고는 백석의 시 텍스트에서 언캐니(uncanny)의 의미작용을 고찰하여 시적 주체의 문학적 치유 과정을 살펴보고자 한다. 언캐니는 니콜라스 로일과 애널린 메쉘린에 따르면 개념화에 저항하는 비개념(unconcept)으로, 낯섦과 친숙함의 감각의 이중화 작용을 함으로써 주체의 에고를 교란시키며 양가감정을 불러일으키는 여러 현상을 말한다. 본고에서는 백석 시에서 이러한 언캐니가 나타나는 양상을 크게 부정적 언캐니와 긍정적 언캐니로 나누어 분석하고자 한다. 이때 부정적 언캐니는 백석의 시에서 시적 주체의 위기를 초래하는 언캐니의 양상으로, 유년시편에서 나타나는 죽음충동, 분신, 부정적 숭고, 전오이디푸스 콤플렉스의 잔여물들이다. 긍정적 언캐니는 디아스포라 주체에게 치유의 계기를 마련해주는 언캐니의 양상으로, 데자뷰, 삶충동, 여성적 숭고, 아우라이다. 이러한 언캐니의 두 가지 양상이 그의 시 전반에서 작용하고 있음을 밝힘으로써 본 논문의 각 장에서는 다음과 같은 것들을 논의하고자 한다. 첫째, 본 논문의 II장에서는 부정적 언캐니의 의미작용에 의해 백석 시의 주체가 유년의 상상계적 공동체로 성공적으로 회귀하지 못함을 살펴보고자 한다. 「고야」, 「오리 망아지 토끼」, 「모닥불」에서는 오이디푸스의 삼각구도에서 상상적 차원의 충만한 상태를 파괴하며 나타나는 낯설고 두려운 ‘무의지적 기억들’로 인해 시적주체가 죽음충동에 휩싸이며 이 때문에 상상계로 도주할 수 없다는 것이 잘 드러난다. 그리고 「가즈랑집」, 「넘언집 범같은 노큰마니」에서 시적 주체는 성(聖)과 속(俗)의 중간지대에 위치한 전지전능한 여성 존재를 상기하여 평온한 감각을 회복해가려 한다. 그러나 시적주체는 처음에는 이 여성 존재들에게 친숙함을 느끼지만, 이들에게 지나치게 가까이 다가가다가 오히려 불쾌감, 혐오감을 느끼게 된다. 이와 같이 친숙함에서 오는 '호감'이 오히려 '섬뜩함', '두려움'으로 전환되는 순간, 친숙함에서 낯섦, 두려움의 감각으로 급변하는 지점이 '언캐니 밸리(uncanny valley)'이다. 「초동일」, 「하답」, 「주막」, 「적경」, 「여우난곬」에서는 시적 주체의 무의식에서 '억압'되었다가 다시 상기되는 고향이 '부분 대상 이미지'로 나타난다. 이러한 부분 대상 이미지들은 전체 상(像)으로서의 고향이 거짓이미지이자, 허위일 수밖에 없다는 것을 보여준다. 라캉의 부분대상인 라멜라가 존재하지는(exist) 않지만 고집스럽게 존속하는(insist) 어떤 것인 것처럼, 고향이 사라진 후에도 고향에서 느꼈던 감각의 일부(예를 들어 미각적 감각, 촉각적 감각)는 시적 주체에게 “존재하지는 않지만 고집스럽게 존속”한다. 이렇게 이미 추방되고 억압된 적 있는 고향은 친숙하면서도 도저히 시적 주체가 받아들일 수 없을 만큼 낯설게 변형되어 상기된다. 따라서 언캐니의 감각에 사로잡힌 시적주체는 유년의 상상계적 공동체로 성공적으로 회귀할 수 없게 된다. 둘째, 본 논문의 Ⅲ장에서는 긍정적 언캐니의 의미작용에 의해 시적주체가 디아스포라 공간에서 낯선 타자와의 관계맺음을 통해 자기 치유의 과정을 수행해나간다는 점을 살펴보고자 한다. 「고향」, 「북신」, 「조당에서」, 「두보와 이백같이」, 「흰 바람벽이 있어」에서는 시적 주체가 데자뷰 기억을 통해 낯선 이를 친숙한 존재로 감각하는 상사(similitude)놀이를 반복함으로써 상실한 고향(텅 빈 구멍)에 대해서 계속적인 보충을 시도한다. 여기에서 시적주체는 친숙함의 감각을 완전히 회복할 수 없는데, 친숙함과 낯섦이 교차하는 유희를 틈입하여 들어오는 두려움, 즉 언캐니 밸리의 순간을 만나게 되기 때문이다. 그리하여 시적 주체는 영원히 채워질 수 없다는 것을 알고 있지만 상실한 고향, 근원에 대해서 다양한 방식의 은유적 보충을 시도한다. 「선우사」, 「나와 나타샤와 흰 당나귀」에서 백석 시의 주체는 낯선 이방인이나 자연의 동식물, 사물을 대할 때에도 ‘압도’나 ‘지배’가 아니라 ‘통합’을 추구한다. 주체가 이질적인 타자를 맞닥뜨릴 때 갖게 되는 불쾌를 단순히 쾌로 전이시키기 위해 주체가 타자를 길들이는 방식을 취하지 않는 것이다. 오히려 변하려고 하는 것은 이때 백석 시의 주체 그 자신이다. 주체와 타자가 근본적으로 연결되어 있음을 인정하면서, 주체는 자기 자신과 기존 세계 체제를 변경하기 위해 합일의 관계를 맺고자 한다. 이는 여성 숭고의 의미론적 핵심이다. 「산숙」, 「국수」, 「목구」, 「남신의주 유동 박시봉방」에서 백석 시의 주체는 균질하고 공허한 시간을 관통하여 역사가 진행해나간다는 진보적 역사관을 부정하며, 대신에 구식사물들이나 음식들에서 환기되는 어떤 충만한 역사의 파편적 기억을 통해 과거를 다시 구성해나간다. 이는 주체에게 아우라 체험을 가능케 해준다. 아우라 경험을 통해 시적 주체는 아주 사소한 구식물건에서 친숙한 사람들의 손때 묻은 역사를 발견하고 유구하고 소중한 마음들을 헤아림으로써 '그때 거기(전근대 고향 공동체)'가 아니라 '지금 여기(식민지 근대)'에 놓인 디아스포라 존재들이 다시 살아갈 수 있게 하는 가능성을 발견해나간다. 이를 통해서 본고는 백석 시의 시적주체가 유년의 상상계적 유토피아로 도주하고자 하지만 부정적 언캐니의 양상을 띠며 나타나는 무의지적 기억의 출현으로 인해 오히려 더 큰 위기에 놓이게 되며, 오히려 디아스포라 공간에서 맞닥뜨리게 되는 낯선 타자들에게서 친숙한 존재들을 데자뷰처럼 겹쳐 표상함으로써 새롭게 자아를 치유해간다는 것을 확인했다. 요컨대 백석 시의 주체에게 돌아가야 할 근원으로서의 고향은 없다. 시적 주체는 여전히 전근대와 근대 어디에도 소속될 수 없는 디아스포라의 상태에 있는 것이다. 하지만 완결된 '자기(대문자 주체)'에 대한 환상을 거부하면서 시적 주체는 낯선 공간에서 낯선 이들을 새롭게 표상하면서 끊임없이 새로운 주체로 거듭나고자 한다. 이는 언캐니와 캐니의 감각 사이에서 길항하면서도, 식민지 근대라는 상징 질서를 극복하고자 하는 시적 주체의 존재론적 고투이다. 이렇게 백석 시의 주체는 '과정 중의 주체(subject in the process)'로서 끊임없이 자신을 새 주체로 구성해가는 것이다.
more초록/요약 도움말
I. This study aims to examine the healing process of the subject in Baek Seok’s poems, by exploring changing aspects of the signification of ‘uncanny’ in his writings. What is, then, ‘uncanny’? According to Nicholas Royle and Anneleen Masschelein, it is an unconcept resisting consistently and continually any attempts to conceptualize it. All definitions of uncanny, thus, run the risk of oversimplification. To put it very bluntly, ‘uncanny’ is the name for the phenomenon that disrupts a subject’s ego and creates ambiguous feelings to its mind, by doubling the sense of familiarity with that of unfamiliarity. In this study, I explore closely how the various aspects of uncanny appear in Baek Seok’s poems. In order to do so, I resolve the signification of uncanny into ‘negative’ uncanny and ‘positive’ one. A term ‘negative’ uncanny (e.g. death drive, alter ego, negative sublime, and the remainders of pre-Oedipus stage) refers to an aspect of uncanny which can cause the crisis to the subject, whereas the other term ‘positive’ uncanny (e.g. déjà vu, life drive, feminine sublime, and aura) names another side of uncanny which can offer the subject the momentum for healing himself/herself. In this study, I argue that the signification of these two is at work throughout Baek Seok’s entire corpus. II. Chapter Two details many different ways of appearing ‘negative’ uncanny in Baek Seok’s writings. In doing so, I contend here that the subject of Baek Seok’s poems cannot successfully return to the Imaginary community in his/her childhood, due to the disturbing signification of negative uncanny. In “The Night Long Time Ago [Goya],” “Duck, Filly, and Rabbit [Ori Mangaji Tokki],” and “Bonfire [Modakbul],” for example, the subject of poems cannot escape to the Imaginary, since his/her ‘involuntary memory’ disrupts his/her perfect state of the Imaginary and thus the subject is overwhelmed by the death drive. In “The Gazurang House [Gazurangjip],” and “A Great-Grandmother Like a Tiger in the House Beyond the Hill [Neomeonjip Beomgatton Nokeunmanni],” the subject endeavors to restore the sense of calmness by recalling the almighty feminine figures in-between the sacred and the profaned. However, what the subject feels for those figures is not only familiarity, but also repugnance to them. In other words, when the subject snuggles up to them too closely, the familiarity of things is suddenly transformed into fear, repugnance, and even a strong hatred. This is the very moment of ‘uncanny valley’ in Baek Seok’s poems. In “The Beginning of Winter [Chodongil],” “The Rice Field in Summer [Hadap],” “The Inn [Jumak],” “A Lonely Landscape [Jeokkyeong],” and “Yeowunan Village[Yeowunangoljok],” the fragmental memories of hometown appears as ‘partial objects.’ These partial objects show that the image of hometown as a whole is just a falsity. The fragmental memories of hometown as partial objects (e.g. the sense of taste, of touch, etc) were retained in the subject’s mind even after the loss of the hometown in his/her reality, just as la mella, Jacques Lacan’s patial objects, endures consistently even if it does exist anymore. In these poems above, the hometown, once ousted and suppressed by the subject’s experience, returns to the subject so strangely that he/she cannot accept it. The subject, overwhelmed by the sense of uncanny, therefore cannot successfully come back to the Imaginary community in his/her childhood. III. In Chapter Three, I explore the signification of ‘positive’ uncanny. My analysis here focuses on how the subject performs his/her process of self-healing by making new relationships with strange others in his/her diaspora space. In “The Hometown [Gohyang],” “The Newness of the North [Bukshin],” “In a Bathhouse [Jodangaeseo],” “Like Du Bo and Yi Baek [Dubowa Yibaek Gachi],” and “Since There Is a White Wall [Hin Balambyeoki Yisseo],” the subject, at first, continuously attempts to supplement the empty void of the lost hometown, by repeating the play of similitude in which the subject conceives of strange people as familiar ones. However, the subject cannot restore the perfect sense of familiarity, since he/she encounters here the moment of uncanny valley, that is, the moment of fear in this intersection of familiarity and unfamiliarity. In other words, the subject endeavors to supplement metaphorically the void of the lost hometown, of the lost origin, in many different ways, although he/she already knows that this empty void cannot be filled at all. In “Seonwu-sa [Seon Woo Sa]” and “Me, Natasha, and a White Donkey, [Nawa Natashawa Hin Dangnagui]” when the subject encounters strange people, animals, plants, or even unfamiliar things, he/she seeks not for dominance, but for the unity with them. In this case, the subject does not attempt to tame the Otherness of others; rather, the subject tries to change himself/herself by virtue of others. While admitting the fact that the subject and the others are fundamentally connected, the subject wishes to make the relations of the unity with others so as to change himself/herself and a given world system. This is the very moment of ‘feminine sublime.’ In “The Inn Among the Mountains [Sansook]” “The Noodle [Gooksu],” “The Vessels [Mok Gu],” ‘Park Si-bong’s Room in Yudong, South Shineui-ju [Namshineui-ju Yudong Barksibongbang],” the subject of Baek Seok’s poems rejects the historic progressivism in which the history follows a linear trajectory of its development. Rather, the subject attempts to (re)construct the past, through the fragmental memories of history recalled by the old goods or by meals. This allows the subject to experience the sense of ‘aura.’ Through this experience of ‘aura,’ the subject can find living history even in small, trivial, old goods, and thus he/she can think over vividly the emotions of people in the past. In so doing, he/she finds the very possibility to live actively as a diaspora subject. IV. To summarize, I show that the subject in Baek Seok’s poems tries to escape to the Imaginary utopia in her/his childhood, but he/she confronts a greater crisis because of involuntary memories as the signification of negative uncanny. Thus, I argue here that the subject heals himself/herself by déjà vu, that is, by doubling strange others with familiar ones. In Baek Seok’s writings, there is no pure hometown as an origin to which the subject should return. In other words, the subject is a diaspora in-between the pre-modern and the modern. However, while rejecting the fantasy of constructing himself/herself as a perfect self (that is, the Subject with a capital ‘S’), the subject endeavors to renew himself/herself by trying to make new relationships with strange others in strange places. This is the ontological struggle of the subject, attempting to overcome the Symbolic order as the Colonial Modern, in-between the sense of uncanny and that of canny. In this way, the subject of Baek Seok’s poems consistently (re)constructs himself/herself as ‘a subject in the process.’
more

