파탄잘리 <요가 수트라>의 신비주의 성격 연구
- 주제(키워드) 도움말 요가 수트라 , 파탄잘리 , 신비주의 , 까이발야 , 갸나 신비주의
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 박병관
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 일반대학원 종교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052538
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
요가는 1960년대 이후 대중적인 인기를 누리며 세계의 많은 나라에 전파되었다. 그러나 대중적인 인기와 상업적인 성공으로 인해 오히려 요가의 본래 목적이 잘못 이해되어 여러 가지 사회적 문제들이 발생할 가능성이 있다. 현대 사회에 널리 알려진 요가는 방대한 요가 전통 중의 극히 일부로 본래 요가는 단순한 신체단련을 넘어서 구원에 이르는 신비주의의 길이다. 또한 요가는 홀로 고립되어 이루어지는 것이 아니라 이웃, 사회, 세계와의 조화로운 삶을 지향한다. 이러한 요가의 본래 목적을 재확인하기 위하여 5천년 이상 인도에서 발전하여온 거대한 요가 전통 중 특히 파탄잘리가 편찬한 『요가 수트라』에 특별히 주목해야 할 필요가 있다. 그 이유는 이 경전이 요가 전통의 확고한 사상적 토대가 되고 있기 때문이다. 이 논문의 목적은 『요가 수트라』 연구를 통하여 요가가 구원의 길이라는 점을 명확히 함으로써 요가에 대한 여러 오해를 극복하고 요가 신비주의의 진정한 모습을 확인하는 것이다. 이러한 목적을 위해 이 논문은 다음과 같이 구성되었다. 2장에서는 먼저 종교 신비주의에 대한 이해를 돕기 위하여 여러 학자들의 이론을 소개한다. 이후 종교 신비주의에 관한 다양한 견해에 근거하여 요가 신비주의를 신비체험, 신비사상, 신비수행의 세 가지 구조로 설명한다. 그리고 힌두교의 신비주의를 힌두교에서 제시하는 구원관에 따라 크게 헌신의 신비주의인 ‘박티 신비주의’와 지혜의 신비주의인 ‘갸나 신비주의’의 두 가지 유형으로 분류하여 살펴본다. 박티 신비주의는 인격신에 대한 헌신을 통하여 절대적 실재와의 합일을 추구하는 반면, 갸나 신비주의는 인간 스스로의 통찰력으로 절대적 실재와의 합일을 추구한다. 『요가 수트라』는 수행에 의해 영적 지혜를 깨달아 초월적 자아에 이르는 것을 목표로 하기에 갸나 신비주의에 속한다. 3장은 『요가 수트라』의 신비사상에 대하여 살펴본다. 『요가 수트라』의 핵심사상은 푸루샤와 프라크르티의 이원론이라 할 수 있다. 『요가 수트라』의 신비사상은 영원불변하며 절대지라는 속성을 지닌 푸루샤와 세계 형성의 원인이 되는 프라크르티를 구분하는 이원론으로 이루어져 있다. 요가의 목적은 무지로 인해 동요하는 마음작용을 억제하여 영원불변의 초월적 자아인 푸루샤에 도달하는 것임을 밝힌다. 4장은 『요가 수트라』의 신비수행에 대하여 살펴본다. 『요가 수트라』에서 제시하는 여덟 단계의 신비수행은 윤리적, 도덕적 수행에서 시작하여 신체를 제어, 고정한 뒤 의식을 집중하여 사마디라는 신비체험에 이르는 점진적이고 체계적인 수행법임을 확인한다. 이와 함께 『요가 수트라』의 신에 대한 관념을 살펴본다. 『요가 수트라』는 유신론이기는 하지만 신에 대한 헌신이 없이도 사마디를 성취할 수 있으며 신은 명상의 대상이 되어 수행의 보조적인 역할을 수행한다. 5장은 『요가 수트라』의 신비체험에 대하여 살펴본다. 『요가 수트라』의 신비체험은 특수한 능력의 생성과 요가 수행의 정점인 사마디의 여러 단계로 이루어진다. 『요가 수트라』가 목표로 하는 궁극적인 구원의 상태인 까이발야는 무지와 번뇌에서 벗어나 푸루샤가 완전히 회복되는 상태로 곧 인간의 구원이 이루어지는 것이다. 또한 까이발야는 일상의 삶 속에서 모든 이중성이 사라지는 일치와 조화의 신비적 합일의 상태이다. 결론에서는 간략하게 본론의 논지를 요약하여 제시한다.
more초록/요약 도움말
Yoga Sūtra, the most essential text of the Yoga tradition, was compiled by Patañjali during 2∼3 A.D. It presents practical methods of mysticism. The philosophy of Yoga Sūtra was greatly influenced by Jainism and Buddhism. Until now, it has offered a philosophical foundation for diverse Yoga traditions. To understand the mysticism of Yoga Sūtra, it is needed to examine Yoga Sūtra by mystical philosophy, mystical practice and mystical experience. Traditional Hinduism presents 3 different ways to salvation - these are Jñāna-Mārga, Bhakti-Mārga and Karma-Mārga. Bhakti-Mārga is a way of devotion to God. Jñāna-Mārga is a way of wisdom. Karma-Mārga is a way of acting without expecting rewards. Karma Marga, however, is a way based on the Bhakti and Jñāna. So Hindu ways to salvation can be classified as Jñāna-Mārga and Bhakti-Mārga. There are also two different types of mysticism in Hindu tradition based on the ways to salvation - Jñāna mysticism and Bhakti mysticism. Bhakti mysticism seeks mystical union with God through devotion to personal Gods. Jñāna mysticism seeks mystical union with the Absolute Reality through spiritual insight. Yoga Sūtra belongs to Jñāna mysticism, for it seeks union with the inner transcendental Self through acquiring Viveka Khyāti, the power of discernment. Yoga Sūtra’s philosophy consists of dualistic world view, Puruṣa and Prakrti. Yoga Sūtra seeks mystical union with Puruṣa, the pure consciousness. Puruṣa is the immortal Self grasped as Cit, the absolute wisdom. Yoga Sūtra asserts that the spiritual ignorance is the main cause of the suffering of humankind, and its aim is to reach Puruṣa through controlling the fluctuation of the mind. Yoga Sūtra presents 8 different steps of mystical practice, Yama. Niyama, Asana, Pranayama, Pratyahara, Dharana, Dhyāna, Samādhi. The aim of Yoga practice is to reach the stage of Samādhi. The 8 steps of meditation processes present a practical method that starts with moral obligation and then proceeds into the concentration of the mind. Even though Yoga Sūtra acknowledges the presence of God, īśvara, the role of God is confined to only assisting the meditation. Yoga practitioners can reach Samādhi without the grace of God. Mystical experience of Yoga Sūtra, Samadhi, is classified by many different levels. The final stage of Samadhi, which is the end of the Yoga practice, is termed Kaivalya, the aloneness of Puruṣa. It means the ultimate salvation of the practitioner. Contrary to many claims, Kaivalya is not a total annihilation of the empirical self. It is a union with empirical self and Puruṣa, the transcendental Self. The achievement of Kaivalya means the acquisition of the mystical union, through living a unitive life, that dissipates all the duality. The mysticism of the Yoga Sūtra aspires transcendence and unitive life. Examining the mysticism of Yoga Sūtra can lead to re-discovering its original meaning and to overcoming the commercialization and misunderstandings of nowadays’ Yoga culture.
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