스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습의 설계 및 적용 : : 스캐폴딩 유형을 중심으로
A study on the design and application of web-based collaborative learning applied with storytelling to increase learning effects: focusing on scaffolding types.
- 주제(키워드) 도움말 스토리텔링 , 웹 기반 협력학습 , 스토리텔링 , 스캐폴딩 유형
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이예경
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 도움말 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000052537
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약 도움말
본 연구에는 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습 상황에서 스캐폴딩 유형을 다르게 제공하는 것이 학습자의 학습에 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적에 근거하여 4가지의 연구문제를 설정하였는데 다음과 같다. 첫째, 교육현장에서 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습의 구현을 위한 기본 교수설계원리는 무엇인가? 둘째, 그 원리에 따른 구체적인 수업설계방법은 무엇인가? 셋째, 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습에서 스캐폴딩 유형이 학습에 영향을 미치는가? 넷째, 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습에 대한 학습자들의 인식은 어떠한가? 이와 같은 4가지 연구문제를 해결하기 위해 연구자는 문헌연구를 통해 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습 구현을 위한 기본 원리를 설정하고, 스토리텔링을 활용한 수업에서 공통 활동요소를 추출하여 실제로 교육 현장에 적용해 볼 수 있도록 수업모형 및 지도안, 교수학습 자료를 개발하였다. 그리고 경기도 안산 소재 초등학교 5학년 49명 학생을 대상으로 실험연구를 실시하였다. 연구를 위해 사용된 측정도구는 사전검사지, 스캐폴딩 유형(과제지원 스캐폴딩, 자기점검 스캐폴딩), 웹 기반 협력학습 커뮤니티, 학업적 자기효능감 검사지, 학업성취 검사지(객관식 ․ 주관식 / 서술형 ․ 논술형), 수학적 이야기 완성도이다. 2013년 3월 20일부터 4월 17일까지 총 4주에 걸쳐 실험이 진행되었으며, 각각 과제지원 스캐폴딩, 자기점검 스캐폴딩을 제공받은 2개의 실험집단은 교실 및 웹 기반 협력학습 커뮤니티에서 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습을 수행하였다. 소집단 별 수학적 이야기를 완성하고 발표한 후 스캐폴딩 유형을 두 집단 간의 차이를 검증하는 t-검증을 실시하였다. 이상과 같이 생성된 양적 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습에서 자기점검 스캐폴딩을 제공받은 집단이 과제지원 스캐폴딩을 받은 집단보다 학업적 자기효능감 점수가 더 높았으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=2.085, p<.05). 둘째, 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습에서 자기점검 스캐폴딩을 제공받은 집단과 과제지원 스캐폴딩을 받은 집단 사이에 학업성취에는 통계적으로 유의미한 차이가 없었으나, 서술형 및 논술형 학업성취 평균에서는 자기점검 스캐폴딩이 학생들의 서술형 및 논술형 평가에서의 학습성취에 영향을 미치는 것으로 나타났다(t=2.435, p<.05). 셋째, 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습의 최종 결과물인 수학 이야기 완성도를 비모수 검정(Mann-Whitney U test)을 통해 분석한 결과 과제 지원 스캐폴딩을 제공받은 실험집단이 자기점검 스캐폴딩을 제공받은 집단보다 수학 이야기 완성도 점수가 더 높았으며 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(z= –2.191, p<.05). 또한 실험 후 학습에 참여한 학습자를 대상으로 심층면담을 실시하여 질적 자료를 수집하였다. 마지막으로 학습자와의 심층면담 결과는 다음과 같다. 우선, 스캐폴딩 유형 자체가 지닌 특성에 따라 소거 시점을 다르게 적용해야 한다는 점을 확인할 수 있었다. 그리고 교수자가 학습자가 지닌 특성을 고려하여 스캐폴딩의 소거 시점을 다르게 적용하는 것이 보다 학습자가 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습을 하는 데 있어서 효과적으로 도움을 줄 수 있다는 것 또한 확인할 수 있었다. 스캐폴딩 유형을 다르게 제시했을 때 학습자가 인식하는 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습의 교육적 효과 및 가치를 4가지 영역(인지적, 정의적, 행동적, 언어적)을 기준으로 분석한 결과 대체적으로 학습자에게 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었으며, 학습자와의 인터뷰 결과 확인된 3가지 제한점(기술적인 문제, 학습자 개인차 변인 문제, 부모의 인식 문제)을 해결해 나간다면, 교육 현장에서도 보다 더 쉽게 스토리텔링 기법과 스캐폴딩 교수 전략을 활용한 웹 기반 협력학습을 시행할 수 있을 것이라고 예측할 수 있었다. 이러한 연구 결과는 스토리텔링을 활용한 웹 기반 협력학습에서 스캐폴딩 유형을 다르게 적용하는 것이 학습자에게 교육적 가치와 효과가 있음을 검증한 것이라 할 수 있다. 마지막으로 본 연구의 시사점은 실제 교육현장에서 사용할 수 있도록 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습을 개발하고 적용해 본 결과, 스토리텔링과 스캐폴딩에 기반한 교수학습방법은 학습자가 다양한 상호작용을 통해 학습 과정에서 주도적으로 참여해나간다는 점에서 의의가 있다. 이 결과는 스토리텔링 활용 웹 기반 협력학습의 교육적 효과를 극대화하기 위해 학습 초기에 교수자가 학습자가 해야 할 일 및 필요한 절차에 대해 체계적인 안내가 포함된 스캐폴딩을 제공하는 것이 무엇보다도 중요하다는 점을 시사한다.
more초록/요약 도움말
The purpose of this study was to identify whether providing scaffolding types differently in situations of web based collaborative learning applied with storytelling will cause influence on the learning of the learner. Based on the goals, 4 research problems were established as follow. First, what is the basic instructional design principle needed for the implementation of a web based collaborative learning applied with storytelling in the educational field. Second, what are specific class design methods in accordance to the principle? Third, do scaffolding types cause influence on learning during web-based collaborative learning applied with storytelling? Fourth, how is the perception of learners regarding web based collaborative learning applied with storytelling? In order to solve the 4 research problems, the researcher conducted literature research and established basic principles for the implementation of web-based collaborative learning applied with storytelling. Additionally, common action elements applied with storytelling in learning were extracted, and the learning model, guidance plan, and teaching learning materials were developed. Then, an experimental research was conducted on 49 students from 5th grade in an elementary school located in Ansan, Gyeonggi-do. In terms of the measurement tools used for the study, there were preliminary inspection notes, scaffolding types (subject support scaffolding, self-monitoring scaffolding), web-based collaborative learning community, academic self-efficacy inventory, academic achievement inventory (objective, subjective/descriptive, essay-type). and the degree of completion of mathematical stories. The experiment took place over a total of 4 weeks from March 20th, 2013 to April 17th, 2013. The 2 experiment groups, which were each provided with subject support scaffolding and self-monitoring scaffolding, conducted web-based collaborative learning applied with storytelling in the classroom and web based collaborative learning community. After completing the mathematical stories per small group and giving presentations, a t-test was conducted to verify the differences for scaffolding types between the 2 groups. As a result of analyzing the created qualitative data, the following outcome was displayed. First, the group which was provided with self-monitoring scaffolding in the web-based collaborative learning applied with storytelling showed a higher score for academic self-efficacy than the group which received subject support scaffolding, and significant statistical differences was displayed (t=2.085, p<.05). Second, there were no significant differences in the statistical account for the academic achievement between the group which was provided with self-monitoring scaffolding and the other group which was provided with subject support scaffolding in the web based collaborative learning applied with storytelling. However, in the average descriptive and essay-type academic achievement, it was displayed that self-monitoring scaffolding caused influence on the academic achievement of students in the descriptive and essay-type evaluation (t=2.435, p<.05). Third, as a result of analyzing the degree of completion for mathematical stories, the final outcome of web-based collaborative learning academic achievement, through the Mann-Whitney U test, the experiment group which was provided with subject support scaffolding had a higher score in the degree of completion for mathematical story than the group which was provided with self-monitoring scaffolding and significant difference was displayed statistically (z= –2.191, p<.05). Additionally, an in-depth interview was conducted on the participating learners to collect qualitative data. Lastly, the following resulted from an in-depth interview with learners. First of all, it was confirmed that the elimination point has to be applied differently according to the characteristics possessed by the scaffolding type itself. Moreover, it was confirmed as more effectively helpful for the instructor to apply the elimination point of scaffolding differently in consideration of characteristics carried by the learners when they are engaged in web-based collaborative learning applied with storytelling. The educational effects and values of web-based collaborative learning applied with storytelling recognized by learners when scaffolding types are suggested differently were classified into 4 different domains (cognitive, affective, behavioral, verbal) and analyzed. As a result, it was confirmed that an overall positive influence was being caused on the learners.
more