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미디어 제작 프로그램이 정신장애인의 자기효능감 및 문제해결능력 증진에 미치는 영향 : 송파정신보건센터 사례를 중심으로

The effects of Media producing program on self-efficacy and problem solving of persons with mental illness

초록/요약 도움말

본 연구의 목적은 송파정신보건센터를 이용하는 정신장애인을 대상으로 미디어제작 프로그램 참여가 정신장애인의 자기효능감과 문제해결능력 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 확인하는 것이다. 미디어제작 프로그램이란 다양한 미디어를 직접 제작하는 수업으로 교육 장르는 사진, 라디오, 동영상, 영화 등 모든 매체이며, 참가자들이 피교육자로 앉아서 수업을 듣는 수동적 자세가 아닌 직접 참여하고 발표를 통해 자신의 생각을 표현하는 참여형 교육이다. 교육은 공동체 라디오 ‘마포공동체라디오’ 소속 강사님이 4월 27일~10월 26일 6개월간 매주 금요일 오후 3시~6시, 서울 송파구 거여동 송파정신보건센터 프로그램실에서 진행했으며, 본 연구자가 보조진행자로 전 과정에 함께 참석했다. 본 연구는 서울시 송파구 거여동 송파보건소 산하에 있는 송파정신보건센터에서 진행한 미디어 제작 프로그램 참가자를 대상으로 했다. 이들은 조현병, 양극성정동장애, 우울증 등 정신질환을 갖고 있는 만성정신질환자로 미디어 제작 교육에 자발적으로 참여한 사람들이다. 사회적 편견 때문에 장애등급을 받지는 않았으나, 센터에서 지속적으로 사례관리를 받고 있는 회원들도 포함한다. 측정은 본 연구자가 프로그램 시작일과 총 25회기를 진행하는 동안 개입 전 1회, 개입 후 2회 총 3회 센터 프로그램실에서 설문을 통해 직접 실시, 관찰하여 개입의 효과를 평가하였다. 자료는 참가자들이 직접 설문조사를 작성하는 자기보고식 방법을 통해 수집했다. 모든 프로그램에 본 연구자가 함께 참여해 관찰하고, 개별면접을 통해 프로그램에 대한 생각을 들었다. 본 연구의 결과를 간략하게 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미디어 제작 프로그램에 참가한 정신장애인의 자기효능감이 사전 평균 77.7점에서 사후 평균 83.1점으로 5.1점 향상되었다. 사후 6개월 시점 재검사에서도 85.3점으로 2.2점 상승을 보였는데, 이는 참가자들이 프로그램 종료 후에도 지속적으로 DJ로 활동하며 방송제작에 참여했기 때문인 것으로 보인다. 자기효능감은 점수가 높을수록 효능감이 상승된 것을 나타낸다. 둘째, 문제해결능력은 사전 91점에서 사후 95.9점으로 높아졌으나, 사후 6개월 시점 검사에서 85.9점으로 무려 10점이 낮아졌다. 사후 검사에서 문제해결능력이 나빠진 것은 참가자들 간 갈등, 약 교체로 인한 증상의 악화 등으로 인한 것으로 보인다. 소수의 참가자들을 대상으로 해 한 사람의 변화에도 평균값이 크게 영향을 받았다. 문제해결능력은 점수가 낮을수록 해결능력이 상승된 것을 나타낸다. 셋째, 인터뷰와 관찰조사에서 참가자들은 모두 미디어 제작 교육에 대해 긍정적으로 답했고, “자신감이 생겼다”, “도전하게 됐다”, “나도 재능이 있구나” 등 자기효능감의 상승을 표현했으며, 실제로 검정고시, 수능 등에 도전하기 시작했고, PD로 일하거나, 봉사활동을 하는 등 적극적으로 삶을 살기 시작했다. 담당사례관리자나 프로그램 진행자도 프로그램 참가자들이 ‘공격성이 줄어들었다’, ‘먼저 인사를 하기 시작했다’, ‘다른 사람의 이야기를 끝까지 들어줬다’, ‘표정이 밝아졌다’ 등 긍정적 평가를 했다. 본 연구의 결과를 종합하면 미디어 제작 프로그램은 정신장애인의 자기효능감과 문제해결능력 향상에 있어서 긍정적인 영향을 미쳤다. 이처럼 본 연구의 결과는 매우 중요한 의의와 실천적 함의를 지니고 있다. 첫째, 정신장애인을 대상으로 미디어 제작 프로그램을 진행한 것은 최초라는 것에 그 의미가 있다. 둘째, 정신장애인이 수동적으로 참여하던 기존의 다른 프로그램들과 달리 미디어 제작 프로그램은 정신장애인 당사자가 기획, 제작하고 평가하는 전 과정을 직접 주도적으로 진행하고 참여했다는 점이다.

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초록/요약 도움말

This study aims to find out how the participation at media production program affects self-efficacy and problem-solving ability of mentally challenged people who use Songpa Mental Health Center. Media production program is the class where students learn how to directly produce various materials using various media such as photo, radio, video and movie. It is participatory type of education where participants directly participate and express their thoughts through presentation rather than passive attitude of listening to class. Education was given at the program room of Songpa mental health center at Geoyeo-dong, Songpa-gu, Seoul, at 3:00 ~ 6:00 p.m. every Friday for 6 months between Apr. 27 ~ Oct. 26 by the instructor of ‘Mapo Community Radio’, community radio. This researcher had participated as an assistant for the whole process. The subjects of this study are the participants at media production program given at Songpa mental health center under the Songpa Health Center at Geoyeo-dong, Songpa-gu, Seoul. They are patients with chronic mental disorder such as schizophrenia, bipolar disorders and depression, and have participated at the media production education voluntarily. Also included were the members who have not received disability rating due to social prejudice but received care continuously at the center. For measurement, the researcher evaluated the effects of intervention by directly giving questionnaire and observing them at the center program room a total of three times, one time before intervention and two times after intervention during a total of twenty-five sessions and at the starting date of program. Data were collected through self-report method in which participants directly filled out the questionnaire. This researcher participated at all programs for observation and listened to their opinion on the program through personal interview. Results of this study can be summarized as follows. First, self-efficacy of mentally challenged people who participated at media production program was improved from 77.7 points on average before education and to 83.1 points on average after education, showing increase of 5.1 points. They recorded 85.3 points at the retest at the time of 6 months after education, showing increase of 2.2 point, which seemed to attributable to their continuous participation at broadcasting production while working as DJ after program ended. Higher self-efficacy point indicates the higher efficacy. Second, problem-solving ability increased from 91 points before education to 95.9 points after education, but at the retest at the 6 moth after education, the score was 85.9 points, a decrease of as many as 10 points. Lowered problem-solving ability at the post examination seemed to be attributable to conflicts between participants and deterioration of symptoms due to change of medicine. Since this test was with small number of participants, the average value was greatly affected by change of even one person. The lower point the problem-solving ability has, the more increase the solving ability indicates. Third, at the interview and observation survey, participants answered positively to all media production educations and expressed increase in self-efficacy such as “I become confident”. “I could challenge”. “I have a talent!”. In reality, they began to challenge the qualification exam or scholastic ability test, and to lead active lives including working as PD or voluntary service. Person in charge of the case or program MC also gave positive evaluation such as “their aggression has decreased”. “they began to say hello”, “they listened to others to the end”, “their expression get brighter”. In conclusion, the media production program is found to have positive effects on self-efficacy and problem-solving ability of the mentally challenged people. As such, the results of this study have crucial significance and practical implication. First, it is meaningful in that it is the first media production program targeting the mentally challenged people. Second, different from existing other program where mentally challenged people have participated passively, the media production program was actively participated and led by mentally challenged people through the whole process of planning, production and evaluation.

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