검색 상세

자아성향이 조직-공중관계성 인식을 매개로 학업성취에 미치는 영향

The Effect of Academic Achievement on Self-esteem and self-efficacy focusing on The Meditation Effect of Organization- public relationships

초록/요약 도움말

본 연구의 목적은 대학생들의 자아성향이 대학교와의 조직-공중관계성을 매개로 학업성취에 미치는 영향에 관해 검증하는 것이다. 각 변인 간 어떤 관계가 있는지 알아보고, 자아성향 상·하 집단 간 차이를 살펴보고, 조직-공중관계성의 매개효과를 검증하였다. 본 연구를 수행하기 위해 온·오프라인 상으로 서울시, 경기도, 강원도 8개 대학교에 재학 중인 대학생 436명을 대상으로, 인구통계학적 질문지, 자아존중감과 자기효능감, 조직-공중관계성의 인식, 학업성취도에 관한 조사를 실시하고 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석결과, 첫째로 자기효능감과 조직공중관계성은 학업성취에 통계적으로 매우 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다. 자아존중감과 조직-공중관계성은 관계가 없는 것으로 검증되었다. 둘째로, 자기효능감이 높은 집단이 조직-공중관계성과 학업성취의 평균의 유의하게 높았으며, 자아존중감이 높은 집단은 학업성취 평균에만 유의하게 높았다. 셋째로, 자아존중감과 자기효능감이 학업성취 간에서 조직-공중관계성의 부분매개효과가 나타났다. 이는 대학생들의 조직-공중관계성의 인식이 학업성취에 간접적인 영향을 주고 있음을 의미 한다고 볼 수 있다. 본 연구결과는, 조직-공중관계성을 고려하여 학업성취를 높이기 위해서는 자기효능감이 중요한 요인임을 확인한 결과이며, 대학생들의 자기효능감 개발·유지를 위한 대학PR관점의 제도의 필요성을 시사하고 있다. 이 결과와 함께 본연구의 한계점과 의의에 대하여 논의하였다.

more

초록/요약 도움말

The purpose of this study is to investigate influence of organization-public relationships in university PR. In addition, this study attempted to investigate the mediation effects of organization-public relationships between personal disposition and academic achievement. To accomplish this purpose, this study set up the specific questions and hypotheses. An on-line and off-line survey were conducted on 436 samples of university students in Seoul, Gyeonggi, Chungbuk and Gangwon province, Korea. The survey instrument used for this study were Self-esteem scale, Self-efficacy scale, Organization-public relationships scale and Academic Achievement scale. The statistical method employed for the data analysis were correlations, t-test, regression analysis by using SPSS 18.0 programs. The result of this study were as follow: First, Academic achievement is heavily influenced by their self-efficacy as well as organization-public relationships. But Organization-public relationships is not statistically influenced by self-esteem. Second, in relationships according to self-efficacy, there were statistically significant differences between upper class and lower class. And then, in academic achievement and self-esteem and self-efficacy there also were statistically significant differences. Third, the mediation analyses revealed that the relation between self-esteem and self-efficacy and academic achievement were partially mediated by organization-public relationships. Therefore, to maximize of organization-public relationships, it is needed to promote self-efficacy. This study is trying to contribute the activation of university PR strategy and these results were discussed with some suggestions for the future researches.

more