검색 상세

HD 방송 제작 기술이 편성에 미치는 영향 : HD6MM 와 DSLR 과의 제작 시스템의 관계를 중심으로

impact of HD production technologies on program scheduling (Centered around the relationship between HD6mm and DSLR production system)

초록/요약

방송 매개체 즉 언론은 끊임없이 변화하고 있다. 우리나라는 현재 아날로그 방송에서 이제 벗어나 디지털 방송으로 새로운 시작을 하게 되었다. 그 과정에서 2010년 방송통신위원회는 고화질 디지털 방송 프로그램의 편성 비율에 관한 고시를 발표, 전체 방송 시간에서 (방송 시간의 100분의 70(2010년, 2011년) 100분의 75(2012년) 100분의 80 (2013년) 이상 )점차 확대해 편성되어 HD로 제작된 프로그램을 의무적으로 방영하여야 하는 정책이 발표되고 방송사들과 제작사들은 불만의 목소리를 높였다. 고선명 방송을 시청하는데 있어 고선명으로 제작돼야 하는 점은 어떻게 보면 당연지사이다. 하지만 방송사 입장에서는 HD로 방송한다고 하여 수입원인 광고비 책정 비용이 더욱더 비싸 지지는 않았기 때문에 기존 아날로그 방송 프로그램 제작보다 2배에서 5배까지 늘어난 제작비에 부담을 가지는 것이었다. 많은 제작비를 들인다고 하여 시청률로 바로 이어지는 것은 아니다. 하지만 고용 창출 효과와 기술의 발전을 꾀하던 정부 정책의 디지털 방송으로의 전환 시점 계획은 늦출 수는 없었다. 방송편성 경쟁에서 콘텐츠 제작을 HD로 제작해야 되는 이중적 잣대에 부딪히게 되었다. 이에 연구자는 많은 프로그램 속에서 이용되고 있는 6MM와DSLR 제작 시스템에 관심을 두며 이를 이용하는 HD 방송 프로그램 제작 현장에서의 이용 실태를 분석하였으며 이는 HD 방송 제작 시스템 환경 구축을 해 나가는 데 있어 산업적·학술적 연구에 도움을 주고자 하는데 그 목적이 있다. 이에 본 연구는 방송 제작을 하는 과정에 기획 단계·제작 단계·사후 작업 등으로 나눠 분석할 수 있도록 하였으며 이의 분석 결과를 재분석하여 방송편성적 전술에 어떻게 이용될 수 있는지를 알아볼 수 있도록 하였다. 연구분석결과 6MM와 DSLR의 제작 시스템이 방송 제작 환경에 있어 다양한 변화를 가져왔다. 공통점으로 나온 결과는 기동성 · 친밀성 · 경제성 · 다양성 등이 거론되었으며 각 제작 단계에서는 다음과 같은 결론들이 분석되었다. 첫째·사전 기획 단계에서는 소재 선택의 범위 확대를 가져왔으며 HD 프로그램을 제작하는데 많은 지적이 되었던 제작비용에 일부 도움이 된 것으로 분석되었다. 일부의 의견이지만 기동성과 친밀성의 장점인 제작 시스템 때문에 보도 프로그램의 연성화 현상이 과거보다 많이 발생하였던 것으로 나타났다. 둘째·제작 단계에서는 프로그램 제작 인력의 직무 변화 현상이 나타났으며 특히 PD의 직무 변화가 가장 많이 나타났다. 이러한 직무 변화들 때문에 탈숙련화 현상도 분석되었다. 셋째·사후 제작 단계에서는 6MM나DSLR 의 음향 부족 문제점과 제작 단계에서 일어난 직무 변화 · 탈숙련화 문제로 숙련자들로 구성된 제작 시스템보다는 촬영 기술이 떨어졌으며 이는 편집 작업에서 과도한 자막 사용과 다양한 촬영장 비들로 인해 색상 의차 이로 구분될 수 있었다. 분석에서 나타난 각 제작 단계에서의 장단점들을 보완하여 앞으로 HD 제작 환경에서 효율적인 제작 시스템을 구축한다면 지금의 정형화 되지 않은 시스템을 좀 더 정형화 일반화 시킬 수 있을 것으로 판단된다. 또한 이들 기술의 파생된 직업으로 VJ에 대한 재인식과 처음의 저널리즘 의식을 되찾아 점점 변형화 될 것이 아니라 다양한 콘텐츠 제작에 더욱더 활용하는 방안 또한 논의되어야 할 것이다. 방송 시청 환경은 현재 HD, 3D로 다양화 돼 있다. 이에 방송 제작 기술은 하루가 달리 빠르게 변화를 맞이하고 있다. 이는 적은 비용을 들여 고품질을 제작하려는 수익 창출에 큰 목적성이 있기 때문이다. 이러한 변화 속에서 제작 인력의 숙련성을 무시해서는 안 될 것이며 한 개인이 많은 일을 한다고 모든 일에 숙련 성이 따르는 것은 아니다. 결국, 지금 무엇에 정진해야 하는지의 인식 변화가 가장 중요 하며 정형화된 제작 시스템 구축에 관심을 둬야 할 것이다.

more

초록/요약

Broadcasting media, or the public media, is experiencing continuous changes. Korea moved away from analog-type broadcasting and began the implementation of digital media programming. Along the course of such transition, Korea Communications Commission announced the notice on the mandated proportion of high-definition digital broadcasting program in 2010, which involved the policy requiring the networks to gradually include increasing portions of programs created in HD for all programming time (70 out of 100 for 2010 and 2011, 75 out of 100 for 2012, and 80 out of 100 for 2013 and beyond), causing the networks and production companies to complain. As high definition programs will be viewed, perhaps it’s only natural to produce the programs in high definition. However, for the broadcasting networks, their main source of revenue ? advertising unit price ? does not increase with HD programming, so they felt burdened about the production costs that were higher by a factor of 2 to 5 compared to previous analog production costs. Higher production costs do not necessarily mean greater viewership. However, as the government was aiming for job creation and technological advancements through its policies, the timing of conversion into digital media could not be further delayed. So, they face a duel agenda, where they must engage in programming competition as well as HD production of contents. Accordingly, the 6MM and DSLR production systems utilized in many programs have been chosen as the study subject, and their utilization at HD program production sites have been analyzed, with the objective of providing assistance in industrial and academic studies for establishing an environment of HD programs production system. To this end, in this study the stages of program production have been divided to the planning stage, production stage, and post-production stage. The analysis results are then analyzed again to identify how such results can be used in program scheduling strategies. Based on the analysis of the research, it was noted that 6MM and DSLR production system brought about various changes in program production environments. The common elements of analysis results included discussions of mobility, familiarity, economic feasibility, and diversity. From the analysis of each production stage, the below outcomes have been noted. First, during the early planning stage, the systems brought about an expansion of subjects that could be selected, and also helped in part with production costs which had been a big concern in HD program production. Some also indicated that the production systems with high mobility and familiarity as their strengths led to more frequent flexibility in reporting programs. Second, during the production stage, personnel engaged in program productions changed their tasks, with PD’s task changes being the most frequent. Such task changes also led to the occurrence of deskillng phenomena as well. Third, during the post-production stage, it was noted that the shooting techniques were inferior compared to the production system composed of skilled personnel due to lack of sounds in 6MM or DSLR as well as task changes and deskillng problems. This could be observed from excessive uses of captions and color differences resulting from deploying various types of camera equipments. By addressing the weaknesses and leveraging off of the strengths identified from the analysis and implementing a more efficient production system for HD production environment going forward, it appears that currently unstructured system can be better formalized and generalized. Also, the VJ, which is a derivative profession from these technologies, must be reevaluated, and discussions will need to take place over measures to involve and utilize them in production of various contents rather than transforming them more. The environment for viewing broadcasts has become diverse as of late, with HD and 3D available. Accordingly, program production technologies are experiencing changes each day as well. The reason for such transformations is because the goal of those involved is to maximize profit through high-quality production with low costs. The skill level of production staff should not be overlooked amidst such changes, and it also should be remembered that one individual performing many functions does not mean high skill levels in all tasks. Ultimately, focus will need to be placed on current duties, and there should be greater interest in implementing formal and structured production systems.

more