'쌍용자동차 사태'의 근원에 대한 연구 : 노무현·이명박 정부의 해외매각 정책을 중심으로
Research on the Origins of the Ssangyong Motors Crisis : With Special Emphasis on Roh Moo-hyun, Lee Myung-bak Government's Foreign Sale Policy
- 주제(키워드) 쌍용자동차 , 상하자동차 , 해외매각 , 파업 , 오리온전기 , SC제일은행 , BOE하이디스 , 앨리슨모형 , 코포라티즘 , 해외투기자본 , Ssangyong Motors , neo-liberalism , Shanghai Automotive , Allison model , Government's Foreign Sale Policy
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 손호철
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 공공정책대학원 국제관계·통상외교학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000049778
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문은 신자유주의 시장경제체제에 따른 해외자본으로의 개방을 강요당한 쌍용자동차의 실패사례를 통해, 그 모든 이해관계에 얽혀있는 각 주체의 구조와 역할이 정부의 정책 결정에 어떠한 영향을 끼치는지를 밝히는 것에 초점을 둔다. 본 연구를 준비하며 최근 10여년 사이에 구조조정 기업들의 해외매각 과정들이 공적자금의 대규모 투입을 통한 구조조정을 추진한 후 이를 외국자본에 헐값에 매각하고, 이를 인수한 외국 자본은 다양한 경로로 차익을 회수한 후, 경영악화를 내세워 추가적인 구조조정을 강행하여 노사대립을 유도하거나, 청산하는 절차가 유사한 구조로 반복되고 있음을 확인 할 수 있었다. 또한 이는 사안에 따라 국내외지역을 아우르는 분쟁으로 분류할 수도 있을 것임에도, 단일 사업장에서 벌어지는 노사 문제로 치부되어 점점 해결점에서 멀어져가는 모습도 어렵지 않게 볼 수 있었다. 이런 이유로 위와 같은 사례의 대표격인 쌍용자동차의 사례를 분석대상으로 주목하였다. 쌍용자동차는 중국으로의 기술유출을 우려하는 목소리가 컸음에도 불구하고, 당시 자동차 산업의 인수합병을 통한 구조조정이 이루어지던 흐름을 타고 2004년 중국 기업인 상하이자동차에 매각된다. 이후 인수기업인 상하이자동차의 투자약속 불이행 및 기술 유출, 대량해고, 파업 및 직장폐쇄 등의 수많은 쟁점을 낳았으며, 상하이자동차가 파산선언을 하고 본국으로 자본 철수한 이후, 현재는 인도 마힌드라사가 대주주로 있으며, 2004년에 시작된 인수합병과 기술유출 등의 문제는 여전이 미궁 속이다. 본 연구논문에서는 연구 시점을 쌍용자동차가 상하이자동차로의 매각되면서부터 공권력에 의해 강제 진압되던 시점까지로 규정한다. 또한 다루게 된 쌍용자동차 사건의 경우 중간에 정권이 바뀌는 사건이 있었고, 개별 사안에 대해 얽혀있는 이해관계가 복잡한 점을 미루어, 보다 명확한 연구결과를 위해 바뀐 두 개의 정권은 하나의 정부로 보았으며, 또한 사건에 직접 개입되어있는 행위 주체를 제외한 주변 객체들은 연구에서 제외하였다. 앞서 언급한 것처럼, 2004년부터 2009년 옥쇄파업까지의 사건 진행 흐름을 따라가며, 그 안에서 작동하는 주요이해관계자들의 행위들을 따져보고, 이를 통해 신자유주의 시장경제에서 내부의 공공분쟁과 외부의 통상분쟁이 결코 이분법적으로 나뉘어지는 것이 아님을 확인하였다. 그리고 이를 쌍용차 사태에서 어떠한 이유로 정부가 그러한 선택을 했는지를 행위주체별로 정리·분석하여 이를 바탕으로 각 주체의 구조와 역할이 정부의 정책결정에 미치는 영향을 도출하였는데, 정부와 정부에 속해있는 각종 부처들의 무조건적 시장개방 선호로 인한 결과 ?상이한 두 국가 간 코포라티즘 구조로 인한 차이?산업은행과 산자부 등 관련 부처들의 관료주의적인 대응?외교적 부담?앞선 네 가지의 이유들로 정부가 받아야 했을 정책적 정치적 부담으로 정리할 수 있다. 이 다섯 가지 영향을 기본으로 정부의 해외매각정책이 갖는 문제점을 도출하며 논문을 마무리한다.
more초록/요약
The focus of this thesis is to examine how structures and roles of each member within all the intertwined parties can make an impact on government policy-making decisions. This impact will be investigated by looking at the example of Ssangyong Motors' failure, which was being forced into opening up to foreign capital per the market economy system of neo-liberalism. This study clearly shows that over the past decade, foreign sale of restructured businesses has been following a common course of steps. First, after a company pushes for restructuring through a large-scale investment of public funds, the company is sold cheaply to a foreign M company. The foreign M company makes up the difference in a variety of ways, then claiming a decline in management, it forces through additional restructuring, resulting in opposition between labor and management or actual liquidation. This type of structured liquidation procedure is clearly being repeated over the past decade. Moreover, it is not difficult to see why we are getting further away from a solution because even though this process can be more complicated and classified as a conflict encompassing both foreign and domestic domains, it is simply regarded as a labor-management problem at a single business unit level. The case of Ssangyong Motors is an excellent example of such process, which is why I chose it as the subject of my analysis. Despite their growing number of concerns over a technology leak to China, in 2004, Ssangyong Motors was sold to a Chinese company called Shanghai Automotive, riding the wave of restructuring through mergers and acquisitions in the auto industry at the time. Subsequently, the acquiring company caused a large number of controversies, which include reneging on promised investments, technology leaks, mass dismissals, strikes, and lockouts where they declared bankruptcy and pulled their funds back to China. However, Shanghai Automotive is currently a major shareholder of India’s Mahindra Motors while the M, technology leaks, and other problems that began in 2004 remain unsolved. In this thesis, the time frame of the study ranges from when Ssangyong Motors was sold to Shanghai Automotive until Ssangyong was forced under public control. Also, in considering the case of Ssangyong Motors, there was a change in the political administration during this time period and in light of the complication of parties connected to individual issues, for the sake of accuracy, the two administrations will be viewed as one government. Furthermore, outside of the behavior of agents that directly intervened, peripheral actions were excluded from the study. As mentioned previously, following the flow of events from 2004 until the “uncompromising strike” incident of 2009 and looking at the actions of the main parties, it’s evident from this that in the market economy of neo-liberalism internal public disputes and outside trade disputes are not divided into a dichotomy. Also this validates the two country policy decision model over in the Ssangyong Motors situation where the reasons the government made those choices is organized and analyzed by action effects. Based on this, the amount of influence each agent’s structure and role had on government policy decisions was determined and organized by the political and policy-making burdens that would have been put on the government for the following four reasons: (1) the results of the government and each department within the government preferring an unqualified open market; (2) the disparities between the corporatism structure of two different countries; (3) the bureaucratic responses of related government departments such as the Industrial Bank of Korea, and the Ministry of Commerce; (4) diplomatic burden. Additionally, on the basis of these five influences, I conclude by suggesting alternatives applicable in situations similar to that of Ssangyong Motors.
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