유지보수 향상을 위한 사용자와 개발자관점의 요구사항 우선순위 도출방법
A Method of Prioriting Requirements of Users and Developers for the Improvement of Software Maintenance cost
- 주제(키워드) 요구사항우선순위 , 우선순위도출 , 우선순위
- 발행기관 서강대학교 정보통신대학원
- 지도교수 정성원
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 정보통신대학원 소프트웨어공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000049726
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
Until now, most of requests related to the development of software have bee defined at the early stage of development. But, it's impossible to define all of requests at the stage of software development and there are continuously requests for changing during the operation. Also, the priority for changing requests are changed during the operation. Especially, continuous changing requests for people concerned make an effect on related software and furthermore organizational goal. Therefore, right thing users wants can be done by right order and it is helpful to make a decision of trade-off by request changing. And, it's necessary to refine, manage and evaluate requests considering standpoints of users and developers so as to contribute to the value of business and treat it for cost effectively. For the factors of importance standpoints for the priority, suggested by this thesis, standpoints of both users who are core people concerned for the improvement of software maintenance and developers who are people in charge of the maintenance were considered. Firstly, in the aspect of users, it provides factor evaluating how much the service is suitable for user's convenience and business goal and factor evaluating the satisfaction users expect for the service. In the aspect of developers, it grasps how much it can be reduced during the maintenance and how much it makes an effect expected during the function implement and provides evaluating factors for the reduction of technological danger. This thesis suggests the method to draw request's priority through the quantification by utilizing two four standpoints of user's importance and two evaluating factors of developer's importance standpoint. Finally, it was applied to system maintenance of A public institution so as to verify the practicability of suggested method. The purposes of this thesis are to decide relative importance for requests by considering various people concerned, such as fixed schedule, limited resources and cost, etc. and improve user's satisfaction for the system by eliminating unnecessary requests.
more초록/요약
지금까지 대부분의 소프트웨어 개발과 관련된 요구사항은 개발 초기에 정의되고 있으나 소프트웨어 개발 초기에 모든 요구사항을 정의하는 것은 불가능하며, 운용 중에 변경 요구사항이 끊임없이 발생한다. 또한, 운용 중에 발생한 변경 요구사항에 대한 우선순위도 변동된다. 특히 이해관계자들의 지속적인 요구사항 변경은 관련 소프트웨어 및 더 나아가 조직의 목표에 까지 영향을 미치게 된다. 따라서, 사용자가 원하는 올바른 일(Right Thing)을 올바른 순서(Right Order)로 할 수 있고, 요구사항 변경에 따른 시소관계(Trade-off) 의사 결정에 도움이 되고, 비지니스 가치에 공헌하면서 비용?효과적으로 적절히 처리될 수 있도록 사용자와 개발자의 입장을 고려한 요구사항 정제, 관리 및 평가 방법이 필요하다. 본 논문에서 제안하는 우선순위 선정을 위한 중요도 관점 요소는 소프트웨어 유지보수 향상을 위한 핵심 이해관계자인 사용자와 유지보수 담당자 즉, 개발자의 입장을 모두 고려하였다. 먼저 사용자 측면에서는 사용자 편의성과 비지니스 목적에 얼마만큼 부합하는 서비스인지를 평가하는 요소와 사용자가 기대하는 서비스에 대한 만족도를 평가하는 요소를 제공한다. 개발자 측면에서는 유지보수 시에 발생하는 비용을 얼마나 절감할 수 있는 지에 대한 비용 절감과 기능 구현 시 예상되는 영향도를 파악하고 기술적 위험성을 줄이게 되는지에 대한 평가 요소를 제공한다. 본 논문에서는 사용자 중요도 관점 네 가지와 개발자 중요도 관점 두 가지의 평가 요소를 활용하여 정량화를 통한 요구사항 우선순위 도출 방법을 제안한다. 마지막으로, 제안하는 방법의 실용성을 검증하기 위해 A공공기관 시스템 유지보수에 적용하였다. 본 논문의 목적은 정해진 일정, 한정된 자원과 비용 등 다양한 이해관계자들의 모든 요구사항을 고려하여 요구사항에 대한 상대적 중요도를 결정하고 불필요한 요구사항을 제거하여 시스템에 대한 사용자 만족도를 높이는데 있다.
more

