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2009 개정 교육과정 고등학교 세계사 삽화 자료 분석 : - 이슬람 단원을 중심으로 -

Analysis of Illustration Documents of High School World History of Curriculum Revision for 2009

초록/요약

7세기 초 무함마드에 의해 처음 알려진 이슬람교는 놀라운 역동성으로 1세기도 채 안 되어 아시아와 아프리카, 유럽을 잇는 광대한 영역에 뿌리를 내렸고, 현재 이슬람은 전 세계 17억 신자를 보유한 거대한 종교 문화 공동체이다. 하지만 우리나라에서는 각종 언론 매체에서 서구의 기준으로 만들어진 ‘이슬람’에 대한 정보가 아무런 비판 없이 일반인들에게 전달되어져 이슬람의 진면목을 알기는커녕, 오히려 이슬람은 오해와 편견, 왜곡 등으로 얼룩져 있는 것이 우리나라의 실정이다. 이러한 맥락에서 외국 문화와 역사에 대해 체계적이고 종합적으로 배우게 되는 고등학교 세계사 시간은 귀중한 시기라고 할 수 있다. 따라서 세계를 살아가는데 필요한 지식, 가치를 학생들에게 심어주기 위해 교과서를 제대로 기술하고, 정확하고 객관적인 정보를 제공해주어야 한다. 역사 교과서에서 역사적 사실의 표현형식은 크게 문자에 의한 텍스트와 시각적 매체의 성격을 갖고 있는 삽화 자료로 구성되어 있다. 1차적으로 교사는 텍스트를 통해 학생들에게 역사적 사실과 그 의미를 전달하지만, 텍스트만으로 역사적 내용을 나열하는 것은 역사에 대한 학생들의 흥미와 관심을 이끌지 못 한다. 이런 문제를 해결하기 위해 최근 교과서들은 사진, 지도, 연표, 사료, 그림 등 다양한 삽화 자료를 수록하였다. 이러한 삽화 자료는 학생들의 학습에 대한 흥미와 관심을 유발하는 동시에 추상적인 역사를 좀 더 구체화할 수 있다. 이에 본 연구는 2009 개정 교육과정 4종의 세계사 교과서의 이슬람 관련 삽화 자료를 양적, 질적으로 분석하였다. 양적 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 4종의 세계사 교과서에 수록된 종교 관련 삽화 개수를 비교하면 이슬람교의 비중이 다른 종교에 비해 높았다. 이유는 이슬람의 정교일치에서 기인한 것으로 보인다. 따라서 다른 종교들에 비해 이슬람은 정치, 경제, 사회 등 모든 분야에 삽화 자료가 수록되어 있다. 둘째, 삽화 자료의 유형 중 사진과 그림의 비중이 꽤 높았다. 종교와 관련해서는 문화 분야의 삽화 자료가 대부분이고 이들이 현존하고 있는 것이 많은 관계로 실물 사진 자료가 많은 것으로 보인다. 한편, 연표 자료가 거의 제시되지 않은 점은 아쉽다. 셋째, 삽화 자료가 독자적인 학습 도구로 사용되기 보다는 본문의 내용을 보충 또는 심화하는 기능으로 사용되고 있다. 탐구 활동으로 활용되는 삽화 자료도 있으나, 이도 탐구 활동에 제시된 텍스트 자료의 보완 역할로 쓰일 뿐이다. 넷째, 다른 종교에 비해 이슬람은 적은 수이지만 모든 지역에 삽화가 본문내용과 관련하여 게재되어 있다. 이는 당시 세계 지역 간의 상호 작용을 이슬람이 주도하였다는 것을 보여준다. 삽화 자료의 질적 분석은 본문과의 연계성 등 삽화 자료의 기능적 역할과 삽화 자료가 이슬람 인식에 어떤 영향을 줄 수 있는가에 대한 것을 고려하여 분석하였다. 분석 결과 나타난 문제점과 개선점은 아래와 같다. 첫째, 지도의 경우 본문의 내용에 있는 상황을 제대로 나타내지 못하고 있었다. 이런 점에서 본문 내용과의 연계성도 떨어지고, 역사 지도로서의 기능도 제대로 발휘하지 못하였다. 역사 지도를 통해 당시 상황과 이로 인한 변화 과정을 알 수 있어야 하는데, 본문 내용을 통해서 지도가 이해되는 문제점이 있었다. 둘째, 여전히 이슬람에 대한 부정적인 인식을 주거나 기존의 편견을 고착화시키는 사진들이 게재되어 있다. 특히, 교학사와 금성에서 이슬람에 대한 대표적인 오해와 편견의 사례인 ‘이슬람의 폭력성’, ‘여성에 대한 차별’을 인정하는 삽화 자료가 게재되어 있다. 익숙하지 않은 종교의 모습을 삽화 자료로 제시할 때는 관련된 설명이 충분히 서술되어야 한다. 셋째, 세계적 종교로서 이슬람의 확산을 너무 강조하여 다른 지역의 문화가 이슬람 문화에 묻혀 버리는 현상이 나타나는 경우가 있다. 특히, 인도 문화에서 이러한 현상이 나타난다. 잘못된 정보로 인해 가지는 오해와 편견이 이슬람을 왜곡되게 만들지만, 이슬람의 확대와 전파가 과장되어 해당 지역의 문화를 축소해버리는 것도 이슬람에 대한 왜곡이라고 볼 수 있다. 삽화 분석을 통해 살펴본 결과, 2009 개정 세계사 교과서는 7차 교육과정 세계사 보다 삽화 자료가 양적으로나 질적으로나 많은 향상을 이루었다. 그러나 삽화와 본문과의 연계성면에서 부족한 부분이 있었다. 특히, 일부 삽화 자료는 이슬람에 대한 부정적 인식을 나타내기도 하였다. 삽화 자료는 교과서 내에서 본문 내용 서술에 못지않게 중요하며, 본문 서술 내용에 종속되어 있는 존재가 아닌 독립성을 가진 존재라고 할 수 있다. 따라서 삽화 자료의 선정은 내용 선정만큼 중요하고 신중하게 이루어져야 한다.

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초록/요약

Islam, which was first known by Muhammad by the early 7th century, could have spread to the vast areas including Asia, Africa and Europe in less than one century, and currently Islam is the huge religious and cultural community that possesses about 17 billion followers worldwide. However, the information as to Islam, which had been made based on the standards of Western world by a variety of media, has been transmitted to the general public in Korea; thus, there are so many misunderstandings, prejudices and distortions about Islam in Korea. From such a context, the world history class of high school in which students get to learn foreign culture and history in a systematic and comprehensive way is a valuable time. Thus, it is imperative to describe correctly textbooks and provide accurate and objective information in order to plant the knowledge and values required to live in the world to students. The expression method of historical facts in the history textbooks is mainly composed of texts of characters and illustration documents that possess a character of visual media. Although teachers convey the historical facts and meanings to students in the first place, enumerating the historical facts only by texts cannot draw interests of students for history. The recent textbooks contain a variety of illustration documents such as pictures, maps, chronology, historical records, drawings, etc. in order to solve this problem. These illustration documents can give shape to abstract history a bit further as well as causing interests to students as to learning. Thus, this study has analyzed quantitatively and qualitatively the Islam related illustration documents of the four textbooks of world history of curriculum revision for 2009. The results of the quantitative analysis are as follows. First, when comparing the number of religion-related illustrations contained in the four world history textbooks, the proportion of Islam was higher than the other religions. The reason may be due to the blending of church and state. Thus, the illustration documents of Islam are contained in all areas such as politics, economics, society, etc. compared with the other religions. Second, the proportion of pictures and drawings among the types of illustration document was significantly higher. As for religion, most are the illustration documents as to the cultural area, and it is believed that there are many actual material photos since many of these still exist. Meanwhile, it is regrettable about the fact that there are almost none of chronicle documents being suggested. Third, the illustration documents are utilized as a function of complementing or deepening the contents of the body texts rather than a separate learning tool. Although there are some illustration documents to be utilized for research activities, these are also utilized only as a complementary role of the text document suggested in the research activities. Fourth, although Islam has a small number compared with the other religions, illustrations are contained in all areas in relation to the contents of the body texts. This shows that Islam has led the interaction between the world regions at that time. The qualitative analysis of the illustration documents was conducted in consideration of the functional role of the illustration documents such as the connectivity with the body texts and what kind of impacts the illustration documents could have on the recognition of Islam. The problems and improvements derived from the analysis results are as follows. First, as for maps, they could not properly display the states in the contents of the body texts. Thus, they were less related to the contents of the body texts, and they could not perform the function of a historical map. It is imperative to know the states of the tie and the process of changes due to this through historical maps; however, there was a problem that the maps were understood through the contents of the body texts. Second, the pictures, which would give a negative perception as to Islam or immobilize the existing prejudices, were still posted. In particular, the textbooks from the Kyohaksa and the Kumsung contained the illustration documents that admitted “the violence of Islam” and “the discrimination against women”, which were the most classic cases of misunderstanding and prejudice about Islam. It is imperative to fully describe the related description when displaying a figure of an unfamiliar religion in an illustration document. Third, there have been some cases in which the cultures of other regions were overshadowed by the Islam culture since the diffusion of Islam as a globalized religion was too much emphasized. In particular, this phenomenon appeared in the Indian culture. Misunderstandings and prejudices due to the wrong information distort Islam; however, the fact that the exaggeration about the expansion and diffusion of Islam would reduce local culture of the relevant regions could be also regarded as a distortion for Islam. Based on the results of the illustration analysis, the revised textbooks for 2009 of world history have improved the illustration documents quantitatively and qualitatively compared with the world history of the 7th curriculum. However, there were also some parts that should be improved in terms of connectivity of the illustration and the body texts. In particular, some illustration documents have displayed a negative perception. The illustration documents are no less important to the description of the contents of the body texts in the textbooks, and they are the independent entity rather than the dependent entity that relied on the contents of the description of the body texts. Thus, selecting illustration documents should be conducted as carefully and importantly as selecting the contents.

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