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New Service Experience via Smart Shopping Cart : - A Study on Acceptance of Service-based Shopping cart

초록/요약

Retail is changing: the growth of brick and mortar retailers is stagnating or declining while internet-based retailers are rapidly expanding. The phenomenon, called “showrooming,” where customers look at goods in stores but then order them online, has become a significant threat to the brick and mortar retail industry. To combat this trend, traditional retailers are developing new services based on a shopping cart concept. The goal is to create value for customers with a tablet-enabled shopping cart called Smart Shopping Cart (SSC) and a variety of services. My research focuses on the expected functions of SSC and its adoption by users. For the research, technology acceptance model (TAM) based research model was suggested and its data was collected from the potential users. According to the analysis by partial least squares (PLS), acceptance of SSC is influenced by trust, cost sensitivity, importance of time saving, social influence, perceived enjoyment, technology readiness, perceived ease of use, and perceived usefulness. The result may be useful not only for SSC developers but also for retailers who want to redesign their shopping experiences.

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초록/요약

유통이 변화하고 있다. 전통적인 유통업체들의 성장은 정체되거나 감소하는 반면, 온라인 기반 유통업체들은 빠르게 성장하고 있다. 최근 들어 소비자들이 오프라인에서 물건을 본 후 온라인에서 구매하는 ‘쇼룸’ 현상이 일상화되고 있으며, 이는 기존 유통업체들에게 커다란 위협으로 간주되고 있다. 이러한 부정적 변화를 극복하기 위해 유통업체들은 쇼핑카트를 기반으로 하는 새로운 컨셉의 서비스를 개발하고 있다. ‘스마트 쇼핑 카트’로 부를 수 있는 이 테블릿 탑재 쇼핑카트는 소비자를 위한 새로운 가치 창출을 위해 고안되었다. 본 연구는 스마트 쇼핑 카트에서 기대되는 기능과 그것이 소비자의 수용에 어떤 영향을 주는지를 알아보기 위해 기술수용모델을 기반으로 하는 연구모형을 제시하고 있다. 이를 위해 스마트 쇼핑 카트의 잠재 이용자들을 대상으로 데이터를 수집하였으며, 부분최소자승법을 이용하여 분석을 진행하였다. 분석 결과, 신뢰성, 가격 민감성, 시간 절약의 중요성, 사회적 영향, 인식된 즐거움, 기술 친숙성, 인식된 이용용이성, 그리고 인식된 유용성 등이 소비자의 스마트 쇼핑 카트 수용에 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 스마트 쇼핑 카트 개발/디자인 뿐 아니라, 새로운 쇼핑경험을 디자인하고자 하는 유통업체에게도 의미 있는 통찰력을 제시할 수 있을 것으로 기대한다.

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