A study concerning materials and communicative functions in English education for learners with intellectual and developmental difficulties in Korea
지적장애를 지닌 학생들의 영어교육을 위한 소재와 의사소통 기능에 관한 연구
- 주제(키워드) 정신지체 , 지적장애 , 특수교육 , 영어교육 , 외국어 , 영어 , 특수교육 교육과정 , special education , English , English education , mental retardation , intellectual and developmental disabilities , intellectual disability , second language acquisition , foreign language acquisition , second language learning , foreign language learning
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 Steffen Horst Hantke
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 영어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000049661
- 본문언어 영어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 정신지체 학생들을 위한 의사소통 중심의 영어교육을 실시할 때에 필요한 소재와 의사소통 기능들에 관한 인식을 살펴보는데 목적을 두었다. 이를 위해 먼저 외국어 학습과 관련한 전반적인 이론을 살펴보고, 해당 학생들을 대상으로 국 내에서 기존에 이루어진 연구들을 고찰한 후, 설문을 통하여 중요도 인식을 조사하 고 이를 분석하였다. 설문은 영어과 교육과정 (교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 14])에 제시된 소재와 의사소통기능들을 내용으로 하여 교사(90명)와 학부모 (30명) 두 집단을 대상으로 익명으로 실시하였으며, 리커트 5점 척도를 사용하였고, SPSS(18)를 활용하여 분석하였다. 소재와 관련하여 교사와 학부모의 전체 평균은 보통으로 나타났다. 또한 의사 소통 기능들에 있어 대부분의 경우 교사들은 보통의 인식을 보였지만 학부모는 몇 개의 영역을 제외하고는 대부분이 별로 안 중요함의 인식을 보였다. 이는 전체적으 로 교사에 비해 학부모들이 영어교육을 위한 소재와 의사소통기능들에 대하여 덜 중 요하게 여기고 있음을 보여 준다. 이를 통해 해당 학생들을 위해 필요한 의사소통 중심의 교육과정 개발이 필요하며, 또한 무엇을 우선적으로 가르쳐야 할지도 알 있었다. 이 연구는 우리나라의 해당학생들을 위한 교육적 내용들에 대한 시작점에 있는 연구이기 때문에 앞으로 이루어질 교재나 자료의 개발에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다. 또한 입시라는 형식적인 목적이 아닌 의사소통이라는 진정한 언어교육의 목적을 위한 내용들에 대한 연구라는 점에서 그 가치가 있다고 할 수 있을 것이다. 또한 이 연구의 결과로서 중요성이 평가된 소재와 의사소통기능들은 외국어의 하나 로서 영어를 생각해 본다면 같은 의미를 갖는 다른 외국어에도 같이 적용해 볼 수 있을 것이다.
more초록/요약
The purpose of this study was to survey the perception of importance of materials and communicative functions, which are important in a communication-centred approach. For the study, some pedagogical terms and the theoretical perspectives were reviewed, and then, the survey was analysed. The questionnaire, in which the questions were from what was suggested in the English Curriculum, Proclamation of the Ministry of Education, Science, and Technology, No. 2011-361, V. 14, was conducted of the learners’ parents (N=30) and teachers (N=90). The survey used a five-point Likert scale, and SPSS 18 was the program used to analyse the data. Both the groups tended to evaluate the contents as Medium. In regard to the communicative functions, the teachers' group ranged in Medium in all sections, while many of the Ms of the parents' group ranged lower than Somewhat Unimportant. As a result, it was shown that it is required to develop communication-centred curriculum appropriate for the challenged learners, and what the instructors should teach by priority. This study might be helpful for the further development of textbooks, teaching aids, etc., needless to say that it was concentrated on the intrinsic goal of English education itself, rather than the superficial goal, such as an entrance examination. Finally, the contents of the study can be applied to other foreign languages as well in that English is only one of the foreign languages in Korea.
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