검색 상세

K-POP댄스수업이 초등학생의 사회성에 미치는 영향

The Influence of K-POP Dance Class on the Sociality among Elementary School Students

초록/요약

K-POP댄스수업이 초등학생의 사회성에 미치는 영향 본 연구는 K-POP댄스수업이 초등학생들의 사회성에 미치는 영향에 대하여 연구함으로써 K-POP댄스수업을 이용한 초등학생들이 건강하고 바르게 클 수 있도록 지도의 방향을 설정하고 K-POP수업의 활성화에 기여할 수 있는 자료를 만드는데 연구의 목적을 두었다. 이와 같은 목적에 맞추어 설정한 연구문제는 아래와 같다. 1. K-POP댄스수업의 참여한 학생의 성별에 따라 사회성은 어떠한 차이를 보이는 가? 2. K-POP댄스수업에 참여한 학생의 학년에 따라 사회성은 어떠한 차이를 보이는 가? 3. K-POP댄스수업에 참여빈도에 따라 학생의 사회성은 어떠한 차이를 보이는가? 4. K-POP댄스 수업의 참여한 학생과 비참여학생간의 사회성에 어떠한 차이가 있 는가? 본 연구의 대상은 서울특별시 강동구에 있는 초등학교3-6학년의 학생을 대상으로 하였으며, 연구방법으로는 설문지법을 사용하였다. 자료의 처리는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 통계처리를 하였으며, 독립표본 t검증, 빈도분석, 그리고 일원배치 분산분석을 실시하였다. 본 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 1. K-POP댄스수업의 참여한 학생의 중 남학생이 여학생 보다 성취감요인에서 결 과가 더 높았으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 2. K-POP댄스수업을 참여한 학생들의 학년에 따른 통계적으로 유의한 차이는 없 었다. 3. K-POP댄스수업을 참여한 학생들 중 6개월에서 9개월 동안 수업에 참여한 학생들 보다 9개월과 1년 이상 참여한 학생들이 책임감요인에서 결과가 더 높 았으며, 통계적으로 유의한 차이가 보였다. 4. K-POP댄스수업을 참여한 학생과 비참여학생간의 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 따라서, K-POP댄스수업은 초등학생의 사회성에 제한적이지만 긍정적인 효과를 주고 있음을 알 수 있었다. 차후 K-POP댄스수업을 체육수업 및 교육활동영역에 활용할 수 있는 교육학적 연구가 필요하다.

more

초록/요약

This study is to examine the influence of K-POP dance class on the sociality of elementary school students and set the educational direction of the K-POP class for elementary school students when implementing K-POP dance into their physical education class. According to the research goals, the research guestions are as follows: 1. How does the gender of the students who participate in K-POP dance class influence on the sociality? 2. How does the grade of the students who participate in K-POP dance class influence on the sociality? 3. How does the frequency of participation in K-POP dance class influence on the sociality of the students who participate in it? 4. What is the difference on the sociality between the students who participate in K-POP dance class and the students who do not participate in it? The subjects of this study were the elementary school students in grades from 3 to 6 in Gangdong-gu, Seoul. Questionnaire was used as the research method. The data was statistically processed by SPSS 20.0 program and the independent sample t test, the frequency analysis, and one-way ANOVA with posthoc Scheffe’s test were carried out. The results obtained through the above process are as follows. 1. Among the students who participated in K-POP dance class, male students showed higher sense of accomplishment than female students and it showed a statistically significant difference. 2. There was no significant difference statistically according to the grade of the students who participated in K-POP dance class. 3. Among the students who participated in K-POP dance class, the students who participated in the class for more than 6 months up to 9 months showed higher sense of responsibility than the students who participated in the class for more than 9 months up to 1 year and it showed a statistically significant difference. 4. There was no significant difference statistically between the students who participate in K-POP dance class and the students who did not participate in it. As a result, K-POP dance class has positive but limited influences on sociality of elementary school students, According to the results of this study, pedagogical researches are needed to utilize K-POP dance class in physical education classes as well as in the broader area of educational activities.

more