검색 상세

개인 학습용 블로그의 학습효과와 활용 양식에 대한 연구 : 초등학교 사회과를 중심으로

Learning Outcomes and Usages of Personal Learning Blogs for Primary Level Social Studies Class

초록/요약

This study is a master's thesis written for the purpose of analysing learning achievement and task performance level as students use the blog for personal learning and printed instructional study paper and researching using style of the blog. The research problems and method set up for the sake of accomplishing its purpose is as in the following. First, It was made certain that the group using the blog for personal learning and another group using printed instructional study paper are different in terms of task interest. Second, It was analysed that the group using the blog for personal learning and another group using printed instructional study paper are different in terms of task performance level. Third, Using type of the blog in performing task of the group using the blog for personal learning was classified. This study is intended for two classes of 6th grade at elementary school in Mokpo , Jeollanam-do. One class performed the task using the blog for personal learning and another class performed the task using the printed instructional study paper for personal learning in social studies for a month. The results of the study are listed below. First, The task interest level of the group using the blog is higher than that of the group using printed instructional study paper. Second, The task performance level of the group using the printed instructional study paper is meaningfully higher than that of another group. Third, as the result of researching using type of blog in the group using the blog it is categorized into text type, link type and multimedia type. And it is ascertained that the more skillful at blog the student is, the more diversely he express them. To conclude, it can be found that task interest level of them can be improved but task performance level can't be much higher as the students use the blog for personal learning. In addition, it is ascertained that the using type of blog should be trained previously and practiced enough. Therefore it is necessary to devise appropriate methods such as combination of printed instructional study paper and blog as using the blog and to prepare enough previously for the usage of blog considering learning content and learner level.

more

초록/요약

본 연구는 개인 학습용으로 블로그와 학습지를 활용했을 때의 학습 효과와 그에 따르는 과제 수행 수준을 분석하고, 블로그의 활용 양식을 분석하기 위한 목적으로 작성된 논문이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제와 방법은 다음과 같다. 첫째, 개인 학습용 블로그를 활용한 집단과 학습지를 활용한 집단의 학습 흥미도에 있어 차이가 있는지 확인하였다. 둘째, 개인 학습용 블로그를 활용한 집단과 학습지를 활용한 집단의 과제 수행 수준에 있어 차이가 있는지 분석하였다. 셋째, 블로그를 활용한 집단의 과제 수행에 있어 블로그의 활용 양식을 분류하였다. 본 연구를 위해 약 한 달 동안 전남 목포의 초등학교 6학년 학생 2개 학급을 대상으로 사회과 학습에 대해 1개 학급은 개인 학습용 블로그를 활용한 과제를 수행하였고, 1개 학급은 개인 학습용으로 학습지를 활용한 과제를 수행하였다. 이를 통해 확인된 연구 결과, 첫째, 블로그를 활용한 집단의 과제 흥미도가 학습지를 활용한 집단보다 과제 흥미도가 높게 나타났다. 둘째, 학습지를 활용한 집단의 과제 수행 수준이 블로그를 활용한 집단의 수준보다 유의 하게 높게 나타났다. 셋째, 블로그를 활용한 집단의 블로그 활용 양식을 살펴 본 결과 텍스트형, 링크형, 멀티미디어형 등으로 유형화 할 수 있었으며 이는 블로그에 익숙한 학습자일수록 다양하게 표현한 것으로 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 통해 개인 학습용으로서 블로그를 활용할 때에 학습자의 과제 흥미도는 향상시킬 수 있으나, 과제의 수행 수준을 높게 끌어올릴 수는 없다는 결론을 얻을 수 있었다. 또한 블로그의 활용 양식은 사전에 충분히 훈련하고 지도하여 활용하여야 한다는 것을 알 수 있었다. 따라서 블로그를 활용할 때에는 학습지와의 병행 등 적합한 학습 방법을 구안할 필요가 있으며, 학습 내용과 학습자의 수준을 고려하여 블로그 활용에 대한 이해를 위한 사전 학습이 필요하다는 결론을 얻을 수 있었다.

more