놀이 이론으로 본 시청 앞 "광장 퍼포먼스"의 사회문화적 함의
Social and Cultural Implications of “Square Performances”in Front of City Hall from the Perspective of Play Theory
- 주제(키워드) 놀이 이론 , 호이징하 , 카이와 , 퍼포먼스 , 광장 , 월드컵 응원전 , 촛불 집회 , 노제
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김용수
- 발행년도 2013
- 학위수여년월 2013. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 연극/영화
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000049622
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
“Square performances” in a limited space in front of city hall have existed in various forms, according to their purposes. As representative cases, the World Cup Cheering in 2002, the candlelight rally in 2008 and the road ancestral rites of the former President, Roh, Moo-Hyun in 2009 directly show that square performances in front of city hall have evolved and developed. For such reason, these performances have created a variety of discussions concentrated in purpose or ideology, and there are a lot of theoretical analysis cases about them. However, there is lack of discussions which focus on acts done in these performances. In this context, this paper is intended to recognize “square performances” in front of Seoul City Hall as cultural phenomena, and to approach them through ‘play theory’. For achieving this objective, this study analyzed particular acts done in each performance, from the perspective of play theory in『Homo Ludens』 of Johan Huizinga and 『Play and Human』 of Roger Caillois, and explored social and cultural implications of their characteristics. In this process, it was found that each performance has characteristics of play theory, depending on their purposes and personalities, and social and cultural implications extracted from these characteristics were used to approach diverse meanings which play behaviors contain. This process displays that a meaningful form of play is a social structure itself. When examining how widely play has permeated into our lives, and approaching ‘culture’ as a concept to cover all of various elements forming our lives, also, it was found that culture is a form of play, in the end.
more초록/요약
시청 앞 광장이라는 한정된 같은 공간에서 행해진 "광장 퍼포먼스"는 그 목적성에 따라 다양한 형태로 존재해왔다. 대표적인 사례로 2002년 월드컵 응원전, 2008년 촛불 집회, 2009년 故 노무현 전 대통령의 노제는 시청 앞 광장 퍼포먼스가 진화, 발전되어 왔음을 보여주는 직접적인 사례이다. 때문에 이 퍼포먼스들은 목적성이나 이데올로기에 집중된 다양한 논의들을 탄생시켰고 그에 따른 이론적 분석 사례들이 다양하게 존재한다. 그러나 그 퍼포먼스 안에서 벌어진 행위 자체에 초점을 맞춘 논의들은 미흡한 상태였다. 이러한 맥락에서 본 논문은 서울 시청 앞 "광장 퍼포먼스"를 문화 현상으로 바라보고 그 시선의 연장으로 '놀이 이론'을 통한 접근을 시도하고자 하였다. 각 퍼포먼스들 안에서 보여지는 특정한 행위를 요한 호이징하의 『호모 루덴스』와 로제 카이와의 『놀이와 인간』에 등장하는 놀이 이론으로 분석해 보고 그 특성들이 가지는 사회문화적 함의를 찾아보고자 하였다. 이러한 과정에서 각각의 퍼포먼스마다 그 목적성과 성격에 따른 놀이 이론적 특성이 존재함을 발견할 수 있었으며 이러한 특성들에서 도출할 수 있는 사회 문화적 함의들을 통해 놀이 행위가 내포하고 있는 다양한 의미에 접근하고자 하였다. 이는 의미있는 형식의 놀이는 그 자체가 사회 구조임을 나타내고 있으며 놀이가 우리의 삶에 얼마나 폭넓게 스며들어 있는지 살펴보고 여기에서 우리의 삶을 구성하는 다양한 요소들, 그것 모두를 하나로 포괄할 수 있는 개념으로서 '문화'에 접근하고 문화 자체가 결국 놀이의 한 형태임을 발견할 수 있었다.
more