검색 상세

스토리텔링 전략에 기반한 감성리더십 학습프로그램의 개발 및 적용 사례 연구: H보험사 Sales Manager를 중심으로

A Case Study on Development and Application of the Emotional Leadership Learning Program Based on Storytelling Strategy: Focusing on Sales Managers at H Insurance Company

초록/요약

This study aims to develop and apply an emotional leadership program based on storytelling strategies, and explore possibilities of storytelling-based educational strategies for enhancing emotional leadership competencies. Specifically, (a) An emotional leadership program based on storytelling strategies was developed and applied to sales manager of H insurance company, and (b) an emotional leadership program based on storytelling strategies was applied on a small scale to verify its effectiveness. In order to acomplish the goals, the researcher developed four lessons on emotional leadership based on storytelling strategies, and eight participants were selected from the sales managers of H insurance company so as to apply skills acquired from the emotional leadership program. This study was carried out as a qualitative case study method and for the qualitative data; participant observation notes, various assignments, reflection journals of subjects, video and audio recordings, comprehensive interviews, and pre-post surveys were collected. For quantitative data, survey results of how the SC(132/137 participants before/after) perceive the emotional leadership competencies of the SMs and how the SMs perceive their own emotional leadership competencies were analyzed. This was examined to investigate the change in emotional leadership competencies before and after participating in the program. The results of the qualitative and quantitative data analysis are as follows. First, subjects were consistently found to experience self-reflective introspection. Second, experience of positive and developmental interaction between the subjects was discovered. Third, when applying the storytelling-based learning method, a more positive learning experience was apparent if there was a message directly applicable to the workplace. Fourth, while participating in the four week learning program the subjects showed efforts to practice emotional leadership competencies in the workplace. Fifth, when compared to pre-participation, the emotional leadership competencies of the study subjects(SM) recognized by the members(SC) were proven to be significantly improved after participating in the learning program. Sixth, from the response and learning evaluation survey of this learning program it was shown the subjects recognized that an emotional leadership program based on storytelling strategies was an effective learning method. Study results verify the educational value and effectiveness of the learning program method based on storytelling strategies for adult learners. Lastly, this study implies that a learning program method based on educational storytelling has sufficient significance in terms of adult learners who have a rich experience of life.

more

초록/요약

본 연구는 스토리텔링 전략에 기반한 감성리더십 학습프로그램을 개발하고, H보험사 Sales Manager에 적용하여 분석 한 후 그 결과를 통해 리더의 감성리더십 역량을 향상하기 위한 학습 프로그램에 스토리텔링 기반 교수학습 전략의 활용에 대한 가능성을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 「가」스토리텔링 전략에 기반한 감성리더십 학습프로그램을 개발하여 H보험사 SM에 적용하고, 「나」스토리텔링 전략에 기반한 감성리더십 학습프로그램 소규모 적용하여 그 효과성을 검증하는 두 가지 연구 문제를 설정하였다. 이러한 연구 문제를 수행하기 위해 연구자는 스토리텔링 전략에 기반한 감성리더십 학습프로그램 4차시를 개발하였고, 매 차시 학습한 감성리더십을 실행해 볼 수 있도록 구성원이 존재하는 H보험사 SM중 8명의 연구대상자를 선발하여 적용하였다. 본 연구는 질적 사례연구 방법으로 수행되었으며 질적 자료로 참여관찰노트, 각종 학습 과제물, 연구대상자 성찰일지, 녹화·녹음, 심층면담, 사전·사후 설문 등을 수집하였고, 양적 자료로 연구대상자의 감성리더십 역량의 변화를 알아보기 위해 구성원인 SC(132명/137명:사전/사후)가 인식하는 SM의 감성리더십 역량과 SM 스스로가 인식하는 감성리더십 역량을 설문 측정하여 본 학습프로그램 참여 이전?이후의 차이가 있는지 분석하였다. 이상과 같이 생성된 질적 자료와 양적 자료를 분석한 결과는 다음과 같다 첫째, 연구대상자들에게 일관되게 자기 반성적 성찰의 경험이 발견되었다. 둘째, 연구대상자들간의 긍정적이고 발전적인 상호작용의 경험이 발견되었다. 셋째, 스토리텔링 기반 교수학습 방법 활용시 업무현장에서 즉시 활용가능한 메시지가 있는 경우 더욱 긍정적인 학습 경험이 나타났다. 넷째, 4주간의 학습프로그램에 참여하는 동안 대상자에게서 감성적 리더십 역량을 업무 현장에서 실천하기 위해 노력하는 행동이 나타났다. 다섯째, 구성원(SC)이 인식하는 연구대상자(SM)의 감성리더십 역량은 본 학습프로그램 참여 이전에 비해 참여 이후 유의하게 향상된 것으로 검증되었다. 여섯째, 본 학습프로그램에 대한 반응 및 학습 평가 설문에서 연구대상자들은 감성리더십 학습프로그램을 스토리텔링 전략에 기반한 교수학습 방법으로 전개한 것에 관하여 효과적이었다고 인지하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 교육적 스토리텔링에 기반한 교수학습 방법이 성인학습자에게도 교육적 가치와 효과가 있음을 검증한 것이라 할 수 있다. 마지막으로 본 연구의 시사점은 스토리텔링 전략에 기반한 감성리더십 학습프로그램을 개발하고 적용해 본 결과, 스토리텔링에 기반한 교수학습 방법은 성인으로 성장해오면서 삶의 경험이 풍부한 성인학습자의 관점에서 충분한 의의가 있다는 것이다.

more