검색 상세

조직문화와 텔레비전 다큐멘터리 제작과정 간의 역학에 관한 연구 : MBC '지구의 눈물 시리즈'를 중심으로

A Study on the Dynamics between the Organization Culture and the Production Process of Television Documentary : Focusing on the Case of MBC Documentary Series titled Tears of Earth -

초록/요약

본 연구는 2000년대 후반에 들어 화제를 모으고 있는 텔레비전 대형 다큐멘터리 (일명 명품 다큐멘터리)가 어떻게 탄생되었는지, 그리고 그 제작과정과 방송사의 조직문화와는 어떠한 관련성이 있는지를 살펴보았다. 이 작업을 통해 앞으로 텔레비전 다큐멘터리가 나아가야 할 방향을 모색하는 것이 본 연구의 목적이다. 특히 2008년 말부터 MBC가 방영한 창사특집 다큐멘터리 ‘지구의 눈물 시리즈’는 명품 다큐멘터리로 일컬어지고 있는데, 본 연구는 다큐멘터리 제작자들이 어떻게 조직을 구성하였고, 그 조직의 정체성을 구체화하였는지 그리고 그 과정이 어떻게 프로그램 생산에 연결되었는지에 초점을 두었다. 본 연구는 명품 다큐멘터리라는 개념을 이해하기 위한 특징들을 살펴보는 것으로 출발하였다. 명품 다큐멘터리란 ① 확보된 범위 내에서 경제적 혹은 시간적 제한 없이 제작된 대작이며, ② 브랜드 네임을 가지며, ③ 본 방송뿐만이 아니라 여러 매체를 통해 전파되면서 사회적 이슈를 만드는 대중성을 지닌 다큐멘터리로 개념화될 수 있다. 명품 다큐멘터리의 이러한 특징은 일반 다큐멘터리의 열악한 제작환경을 역설적으로 설명해 준다. 다큐멘터리 제작자들의 조직문화를 이해하기 위해서는, 조직의 성과물과 조직문화 사이에는 강한 연관성을 강조하는 에드가 샤인(Edgar Schein)의 조직문화 모델(1980)을 분석틀로 사용하였다. 샤인은 조직문화가 세 가지 차원에서 작동한다고 보는데, 인공물 혹은 창조된 것(artifacts), 지지하는 가치(espoused values), 기본적 가정(basic assumptions)이 그것이다. 이 모델은 조직문화를 알아보기 위해서는 조직의 구성원들이 공유하는 당연시 되는 것들, 즉 기본적인 가정들(basic assumptions)까지 읽어내야 한다는 점을 강조한다. 이러한 분석틀을 기반으로 MBC '지구의 눈물 시리즈' 제작자들과의 심층 인터뷰 결과를 분석하였는데, 그 제작자들이 명품 다큐멘터리를 제작할 수 있었던 배경에는 ① 공영성 추구 의지, ② 휴먼 다큐멘터리 전통, ③ 시사다큐멘터리 즉 PD저널리즘 전통, ④ 자율적 문화 등의 특징을 발견할 수 있었다. 결국 명품 다큐멘터리란 2000년대 후반에 갑자기 나타난 새로운 형식이라기보다는 지금까지 쌓아 온 텔레비전 다큐멘터리를 둘러싼 방송사 조직의 역사 및 전통이 반영되어 탄생한 것으로 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 한국에서 질이 높은 텔레비전 다큐멘터리가 꾸준히 제작되기 위해서는 성숙(成熟)한 방송사의 조직문화가 기반이 되어야 한다는 점을 시사하고 있다.

more

초록/요약

This study aims to explore where the current television documentary is and where it should go by examining the production process as well as the main features of the production organization. Having been aired on television from the late 2000s, a series of well-planned and large-scaled documentary programs draw various ranges of public attentions with their good qualities. This study focuses on a documentary series titled Tears of Earth aired on MBC in the late 2008, called Quality Documentary, and examines how the documentary producers constructed their organization identity and connected the identity to the program. This study begins by discussing the concept of Quality Documentary. Quality Documentary is elaborated by the following features: First, it is a large-scaled program made with enough economic support and without tight time limit. Second, it has a brand name. Third, it has popularity and creates social issues as it spreads throughout a variety of media. These characteristics paradoxically disclose the poor production conditions of general documentary programs. For the theoretical frame, this study relies on Edgar Schein’s Model of Organization Culture, which emphasizes the relationship between organization products and organization culture. According to Schein, organization culture operates in the three dimensions of the organization?artifacts, espoused values, and basic assumptions. This means that an organization can be understood by examining basic assumptions of the organization members. Considering the importance of understanding basic assumptions of an organization, this study conducted deep interviews with MBC producers of Tears of Earth. Finally, this study discovers that the producers made the Quality Documentary series, based on their organization culture featured by the pursuit of publicity, the tradition of human documentary production, the production tradition of documentaries on current events Consequently, this study claims that the Quality Documentary is not a new form which suddenly emerged from vacuum but a condensate of the history and traditions of the broadcasting station organizations. In other words, mature organization cultures are essential elements for producing good quality documentary programs.

more