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Projection Problems with Presupposition in Internet Advertisement

초록/요약

광고주들은 고객을 설득시키기 위해 다양한 전략을 취한다. 광고주들은 인지환경을 바꿔 상품/서비스의 강조점에서 벗어나고자 하는데, 이것은 언어의 전제, 즉 기존의 혹은 공유된 가정(상정체)와 긴밀히 연관되어 있다. 스탈네이커 (1974)의 의미론에 기반한 전제의 새로운 개념을 연장시켰는데, 허위행위(pretense)에 기반한 전제의 개념이 광고에서 적용되는 범위와 카투넌 (Karttunen)이 제기한 투사문제 (projection problem)가 어떻게 작용되는지를 비교하여 알아볼 것이다. 전제는 의미적 성격은 ‘전제 현상’을 설명하는 데 기반이 되며, 이를 일반대화함축 (GCI)과도 비교하여 연구사례들을 살펴볼 것이다. 특히 투사문제에 있어서, 문장의 의미적 역할은 전제를 보존하는데 큰 역활을 하게 되며, 특정대화함축과(PCI)는 달리 일반대화함축과 같은 경향을 보인다는 것을 실험에서 나타낼 것이다. 여러 문장 구조 중에 하나인 조건문에서 전제가 다양한 경로로 보존 되는 것을 알 수 있다. 특히 화자가 참을 말할 정도성(epistemicality)이 조건문과 함께 조명될 것이다. 전제를 고정하는 과정에서 믿음이 특정 맥락에 좌우되지 않거나 과거 경험과는 관련이 없다는 것을 알 수 있다. 이를 통해 광고언어에서 언어적 정보가 얼마나 중요한지를 본 논문에서 다루고 있다. 본 논문에서 투사문제에 해당하는 문장이 전제를 더 잘 보존하는 역할을 한다는 것을 알 수 있으며, 모든 언어현상의 기본인 전제가 변할 수 있다는 것을 스탈네이커의 주장과 레빈슨(Levinson, 2000)의 고정함축을 중심으로 기술하여, 언어의 전제현상이 발화형태의미(Utterance-Type Meaning)와 같은 패턴을 보이는 것도 동시에 분석하고 있다.

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초록/요약

Advertisers adopt many strategies to persuade the customers. They change the cognitive environment, distracting the selling point. This is closely related to the presupposition, the existing or shared assumption. Stalnaker’s explanation to approach the presupposition (1974) extended the new concept of presupposition based on semantic properties. This idea of pretense in presupposition will be compared with how Karttunen’s projection problem is applied in advertising language. The semantic property of presupposition is the foundation for the presupposition phenomenon and this will be also compared with Generalized Conversational Implicature(GCI). In terms of the projection problem, the semantic role in a sentence plays a crucial role in preserving the presupposition and the presupposition shows the same pattern with GCI, unlike Particularized Conversational Implicature (PCI). In the conditional, one of the many structures of sentences, the presupposition is preserved in various channels. Particularly, the epistemicality, the degree of commitment of a speaker to the truth of what s/he says, will be highlighted with the conditional sentences. We will know that through preserving the presupposition, the belief does not depend on the certain context or experience. This paper deals with how important the linguistic information is. Plus, this paper will show that the sentences susceptible to the projection problems preserve the presupposition. It is analyzed that with the claim of Stalnaker and the preferred interpretation of Levinson (Levinson, 2000), the presupposition phenomenon has the same pattern in the utterance-type meaning.

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