검색 상세

요리치료가 성인 지적장애인의 적응능력에 미치는 효과성 연구

Study on the Effect of Cooking Therapy on the Adaptive Skills of Adults with Intellectual Disability

초록/요약

본 연구는 장애인 거주시설에서 생활하는 성인 지적장애인을 대상으로 요리치료 집단상담 프로그램을 개발하여 실시하고, 이 프로그램이 적응기술의 변화에 미치는 효과를 검증하는 데 그 목적을 두었다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 경기도 남양주시에 위치한 S복지재단 소속 장애인 요양시설에서 거주하고 있는 20세 이상의 1급∼3급의 성인 지적장애인 14명을 선정하였다. 거주기간 동안 요리치료 프로그램 참여 경험이 없는 대상자를 우선 선발의 기준으로 시설에 의뢰하였고, 시설 프로그램팀에서 대상자를 선정하였다. 추첨으로 7명은 요리치료 프로그램을 제공하는 실험집단으로, 그 외 7명은 요리치료 프로그램을 제공받지 못하는 통제집단으로 구분하여 요리치료 프로그램을 실시하였다. 연구 기간은 2012년 1월 25일부터 3월 31일까지 실험집단을 대상으로 요리치료 프로그램을 12회기 실시하고, 전반 6회는 매주 2회, 후반 6회는 매주 1회로 진행하였고 회기당 120분간 운영하였으며 주거 및 지역사회 적응행동검사(Adaptive Behavior Scale-Residential and Second Edition, 이하 ABS-RC:2)를 사전·사후로 실시하였다. 자료 분석은 대상자의 일반적 특성을 알아보기 위하여 카이제곱 검정(Chi-square test, )을 실시하였으며, 기대빈도가 낮은 항목에 대해서는 피셔의 정확한 검정(Fisher's exact test)을 실시하였다. 그리고 통제집단과 실험집단 간의 동질성 검증은 두 그룹의 표본이 동일한 모집단에서 추출되었는지 검정하기 위한 비모수 방법 중 맨- 휘트니 유(Mann-Whitney‘s U) 검정을 실시하였으며 각 집단의 실험 전과 실험 후 적응행동과 부적응행동의 차이를 알아보기 위하여 윌콕슨 부호 순위 검정(Wilcox signed rank test)을 실시하였다. 본 연구의 실증분석은 모두 유의수준 5%에서 검증하였으며, 통계처리는 SPSSWIN 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 요리치료 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단에 비하여 적응능력 향상에 효과가 있는 것으로 나타났으며 부적응행동 감소에는 통계적으로 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 프로그램의 효과성에 대한 양적 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 요리치료 프로그램이 성인 지적장애인의 적응행동 기술의 신체발달(Z=-2.204, p<.05), 자기관리(Z=-2.177, p<.05), 책임(Z=-2.489, p<.05) 영역의 향상에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 그러나 통제집단은 적응행동 기술 모든 영역에서 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 둘째, 요리치료 프로그램이 적응행동 기술 하위영역 중 자기관리의 솔선(Z=-2.646, p<.05)과 인내(Z=-2.003, p<.05)가 실험 전과 후의 차이가 유의미한 것으로 나타났다. 또한 유의수준 5%에서 유의미한 차이가 나타나지 않은 영역 중 신체발달의 감각발달(Z=-1.871, p<.01)과 언어발달의 언어표현(Z=-1.738, p<.01), 사회화(Z=-1.878, p<.01) 영역은 유의수준 10%에서는 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 통제집단의 적응행동 기술 하위영역에는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 셋째, 요리치료 프로그램이 성인 지적장애인의 부적응행동 감소에는 두 그룹 모두 실험 전과 후의 유의미한 차이가 없었다. 위와 같은 결과를 정리해보면 요리치료프로그램은 성인 지적장애인의 적응능력 향상에 효과가 있으며 부적응행동 감소에 영향을 미치지 않는다고 볼 수 있다. 또한 연구과정에서 대상자들 반응에 대한 관찰을 통하여 실험집단의 성인 지적장애인에게는 다음과 같은 효과성이 있음을 발견할 수 있었다. 첫째, 복잡한 지시를 이해하고 자신의 의견을 말하고 질문하는 의사소통의 원활함으로 사회적 언어발달에 도움이 되었다. 둘째, 집단으로 실시하는 프로그램에서 다른 사람에 대한 배려하고 협력하고, 활발한 상호작용을 통하여 사회화에 도움이 되었다. 셋째, 재료 손질을 통한 감각발달과, 많은 양의 재료를 반죽, 섞기, 휘젓기의 활동을 통하여 운동발달의 신체발달에 도움이 되었다. 이상의 결과를 토대로 본 연구의 논의하는 바는 다음과 같다. 첫째, 대부부의 연구가 유아나 아동, 청소년의 비장애인을 대상으로 개입한 효과에 대한 논의가 주를 이뤄지고 있는 상황에서 더 나아가 성인 지적장애인에 대한 요리치료 프로그램 개입에 대한 접근 가능성을 제시하였다. 둘째, 특히 본연구의 책임 영역이 실험집단의 실험 전과 후, 통제집단과 실험집단 간의 실험 전과 후 모두에서 계량적인 향상 효과를 나타냈으며 모든 영역에서 통계적으로 유의미한 향상을 밝혔는데 이것은 적응능력의 전 영역에 효과를 미치는 실천적 프로그램으로서의 가능성을 제시하였다. 셋째, 장애인 거주시설에서 장기간 생활하는 지적장애인들에게 요리치료를 통한 새로운 프로그램으로서 사회복지현장에 적용할 수 있는 근거를 제시하였다.

more

초록/요약

This study aims to develop a cooking therapy program targeting adults with intellectual disability living in facilities for the disabled, and prove the effect of this program on their adaptive skills. In order to accomplish the research objective, I designated 14 adults with intellectual disability over age of 20 with 1st~3rd degree disability ranks residing in an S welfare foundation-affiliated facility for the disabled located in Kyungi. I requested the facility to preferentially recruit those who have not participated in any cooking therapy program during their stay, and the program team of the facility recruited clients according to that request. Then I randomly divided the clients into two groups of seven, one with the cooking therapy program provided, and the other without it. The research period was between January 25 and March 31 of 2012, and the cooking therapy program targeting the experimental group was performed 12 times throughout the period. The first six rounds were operated twice a week, the last six rounds were processed once a week, and each session was operated for 120 minutes. Basing on the American Association on Mental Retardation (AAMR)’s Adaptive Behavior Scale-Residential and Second Edition (ABS-RC:2), I conducted ABS-RC:2, which was translated by Eom, Jung Keum (2003), before and after this experiment in order to measure the adaptive skills of the subjects. I performed a Chi-square test in order to check general characteristics of X², and Fisher’s exact test, and then proved that two groups were a homogeneous group. For the homogeneity examination, I carried out a Mann-Whitney‘s U test in order to check if the samples of the control group and experimental group were drawn from a same rooted group. Also, I conducted a Wilcox signed rank test in order to check the difference between adaptive and maladaptive behaviors before and after the experiment. This research analysis was verified with a significance level within 5%, and I used SPSSWIN 18.0 program for the statistics analysis. As a result, the experimental group with cooking therapy program showed more improvement in adaptive skills compared to that of the control group, and there was statistically no significant difference in the decrease of maladaptive behavior. The result of the quantitative analysis on the effectiveness of the program follows below. First, there was statistically significant improvement in the physical development (Z=-2.204, p<.05), self-management (Z=-2.177, p<.05), and responsibility (Z=-2.489, p<.05) of adults with intellectual disability who were exposed to the cooking therapy program. However, the control group showed no statistically significant change in all aspects of adaptive behavior skills. Second, among the lower domain of the cooking therapy program’s adaptive behavior skills, taking the initiative (Z=-2.646, p<.05) and enduring (Z=-2.003, p<.05) of self-management showed significant changes before and after the experiment. Also, among the areas without noteworthy changes at a significance level of 5%, physical development’s sense development (Z=-1.871, p<.01), language development’s language expression (Z=-1.738, p<.01), and socialization (Z=-1.878, p<.01) showed significant difference at a significance level 10%. However, there was no statistically significant difference in the lower domain of the control group’s adaptive behavior skills. Third, both groups did not make any significant decrease in the maladaptive behavior of adults with intellectual disability before and after the experiment. This is because the decrease of maladaptive behavior is not just due to the interruption of a short-term program. Instead it should extend the link between long-term access and everyday training in facilities for the disabled. As a result, I proposed a follow-up study regarding this. To summarize, cooking therapy program is effective in improving the adaptive skills of adults with intellectual disability, and it does not affect decrease in maladaptive behavior. Also by observing the objects reaction in the research process, I found listed effects of food therapy program on mentally disabled adults from the experiment groups. First, it helped social development of language by allowing understanding of complicated commands, expressing one’s opinion, asking questions, and communicating. Secondly, it helped socialization through a group administered program by encouraging thoughtful consideration of others, cooperation, and active interaction. Thirdly, it assisted development of senses through ingredient preparation, and physical development of motor development through activities such as mixing, stirring, and kneading large quantity of ingredients. What this study suggests based on such results follows below. First, although most research discusses the effects of cooking therapy on children and teenagers, this study suggested the possibility of adults with intellectual disability having access to cooking therapy program. Second, the responsibility area of this study showed quantitative improvements and statistically significant enhancement of the experimental and control groups before and after the experiments. It suggested the possibility of cooking therapy as a practical program that affects all the areas of adaptive skills. Thirdly, it suggested a new fundamental for people with intellectual disability living in facilities for a long time as a new program to apply in the social welfare field.

more