문화성향에 따른 사회적 지지의 차이
Cultural Orientation and Social Support Behavior
- 주제(키워드) 문화성향 , 사회적 지지 , 상호성 규범
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 조긍호
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 심리학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047814
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구에서는 한국 대학생들을 대상으로 개인주의, 집단주의 문화성향과 사회적 지지의 관계, 그리고 문화성향과 사회적 지지의 관계에서 긍정 상호성의 매개역할을 검증하였다. 연구 1(252명)과 연구 2(284명)에서 문화성향, 긍정 상호성, 그리고 사회적 지지의 추구(연구 1과 2)와 제공(연구 2)을 자기보고식 질문지를 이용하여 측정 및 분석하였다. 연구 1의 결과, 집단주의 문화성향이 높을수록 사회 및 학업 스트레스 상황에서 사회적 지지를 많이 추구하는 것으로 나타났다. 그리고 여학생 집단에서 긍정 상호성은 집단주의 문화성향이 사회적 지지 추구에 영향을 미치는 과정을 부분 매개하는 것이 관찰되었다. 연구 2에서 문화성향과 사회적 지지 제공 및 추구를 함께 살펴본 결과, 집단주의 문화성향이 높을수록 사회적 지지를 많이 추구할 뿐만 아니라 주변의 지인에게 사회적 지지를 많이 제공함을 알 수 있었다. 그리고 집단주의 문화성향과 정서적 사회 지지 제공 간의 관계에서 긍정 상호성이 부분 매개효과를 보였다. 더 나아가 집단주의 문화성향이 높을수록 사회적 지지 제공과 추구 수준이 균형을 이루는 경향이 있었다. 이러한 결과들에 기초하여, 문화성향과 사회적 지지 제공 및 추구 간의 관계, 그리고 이 관계에서 긍정 상호성의 역할과 그 의미에 대하여 논의하고 후속연구 방향을 제안하였다.
more초록/요약
This study analyzes the degree of cultural dispositions perceiving the importance of the principle of reciprocity. It includes what influence cultural dispositions have in the process of social support behavior. And what role the norm of reciprocity is given in the context of cultural dispositions and social support behavior. The results of the current study are as follows. First, from experiment 1 it is clear that the more collectivistic cultural disposition a group held, the more they craved for social support from their acquaintance in socially or academically stressing situations. Moreover for female students only, in the process of collectivistic cultural disposition having effect on seeking for social support behavior, positive reciprocity norm has a partial mediating effect. Second, experiment 2 is designed to analyze social support seeking behavior and social support providing simultaneously in the effect of cultural dispositions. As a result, as collectivistic disposition is more prominent, the more the subjects want social support from their acquaintance in socially or academically stressing situations as well as providing social support. In addition, in relation with collectivistic cultural disposition and emotional social support providing, positive reciprocity norm has a partial mediating effect. As collectivistic cultural disposition is more prominent, the degree of how much social support was provided and social support sought are evenly balanced. Based on the results above, discussion is made regarding the difference between social support providing and seeking behavior in accordance with individualistic/ collectivistic cultural disposition. The reciprocity norm taking effect in such procedure and the meaning of it is also dealt in discussion.
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