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융합형 학교스포츠클럽 활동이 중학생의 건강 체력 및 사회성 발달에 미치는 영향

The Effects of Integrated School Sports Club Activities on the Health-Related Physical Fitness and Sociability Development of Middle School Students

초록/요약

최근 우리나라 학교 현장에서는 왕따를 비롯해 학교폭력, 이에 따른 자살 등 많은 문제점이 급증하고 있다. 이는 학생들의 가치관이나 인간관계, 사회성 등의 문제가 있기 때문인 것으로 분석되고 있다. 여러 가지 해결 방안 중에 학교 스포츠 활동은 교육 분야에서 관심을 받고 있으며, 긍정적 가치 실현을 통하여 지·덕·체를 갖춘 전인의 양성에 효과적으로 기여할 수 있다고 기대하고 있다. 그리하여 우리나라 정부에서는 2007년 ‘학교스포츠클럽’이라는 명칭을 공식적으로 출범시켜 학교 현장에 도입하였고, 2012년 2월 학교폭력근절 종합대책 일환으로「학교스포츠클럽」개설 관련 중학교 체육수업시수 확대 추진하였다. 본 연구는 스포츠교육모형과 체력교육모형을 융합한 프로그램을 고안하여 10주 동안 학교스포츠클럽활동을 통해 중학생의 건강 체력과 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는지 규명하고 나아가 학교스포츠클럽의 효율적 운영과 교육의 가능성을 모색하여 교육현장에서 성공적인 활용을 도울 수 있는 기초자료를 제공하는데 그 필요성과 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 학교스포츠클럽활동이 정규교육과정으로 편성하여 운영되고 있는 경기도 S시에 소재한 Y중학교 전교생 123명을 대상으로 10주간(20차시) 주 3회, 7교시에 실시하였다. 프로그램 실시 사전과 사후에 PAPS를 통해 건강 체력 요인(근력 및 근지구력, 심폐지구력, 유연성, 순발력, 체지방률)을 측정하였고, 정범모(1971)가 제작 한태룡(1998)의 연구에서 표준화 시킨 사회성 발달 설문지를 수정·보완하여 사회성 발달 요인(활동성, 안정성, 지배성, 사교성, 자율성)을 측정하였다. 자료 분석은 사전과 사후의 체력등급별, 학년별 건강 체력과 사회성 발달 차이와 상호작용 효과를 알아보기 위해 반복측정 이원분산 분석(Two-way Repeated ANOVA)을 실시하였고, 성별에 따른 집단 간, 집단 내 건강 체력과 사회성 발달 차이를 살펴보기 위해 독립표본 t-test와 대응표본 t-test를 사용하였으며, 건강 체력과 사회성 발달의 미치는 영향을 살펴보기 위해 중다회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 사용하였다. 본 연구 과정을 통해 얻은 결과를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 10주 동안 스포츠교육모형과 체력교육모형을 융합한 학교스포츠클럽 활동 프로그램 실시 후 체력 등급별·성별·학년별 건강 체력의 변화를 분석한 결과 건강 체력 발달에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 10주 동안 스포츠교육모형과 체력교육모형을 융합한 학교스포츠클럽 활동 프로그램 실시 후 체력 등급별·성별·학년별 사회성 발달의 변화를 분석한 결과 활동성, 사교성, 자율성의 발달에 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 건강 체력과 사회성 발달 요인의 서로 간에 긍정적인 영향을 미쳤다. 중다회귀분석을 한 결과, 활동성은 근력 및 근지구력과 심폐지구력에, 안정성은 순발력과 심폐지구력에, 지배성은 심폐지구력에, 사교성은 순발력과 심폐지구력에, 자율성은 순발력과 심폐지구력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 10주 동안 스포츠모형과 체력교육모형 융합한 학교스포츠클럽 활동프로그램은 중학생의 건강 체력(근력 및 근지구력, 심폐지구력, 유연성, 순발력, 체지방률)향상과 사회성 발달에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.

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초록/요약

Korean society has witnessed the exploding cases of bullying, school violence, and suicide in school, which is analytically attributed to problems with the values, interpersonal relationships, and sociability of students. Of many potential solutions, school sports activities are attracting attention across many fields of education and expected to make effective contributions to bringing up whole people with knowledge, virtue and fitness through the realization of positive values. The Korean government officially introduced "School Sports Club (SSC)" in school in 2007 and increased the number of physical education classes in middle school in relation to "School Sports Club" as part of the comprehensive plan to eradicate school violence in February, 2012. The purpose of this study was to investigate the effects of School Sports Club activities on the health-related physical fitness and sociability development of middle school students by integrating the sports education model and fitness education model and applying it for ten weeks. It also aimed to examine the effective strategies and educational practices of School Sports Club and provide basic data for its successful implementation in school. For those purposes, the investigator administered the program to hundred twenty three students at Y Middle School, which was running School Sports Club activities as part of their regular curricula, in S City, Gyeonggi Province. The program took place in the seventh lesson hour, three times per week over a period of ten weeks (i.e., 20 lessons). The subjects were measured for health-related physical fitness factors (e.g., muscle strength and endurance, cardiovascular endurance, flexibility, power, and body fat percentage) with PAPS before and after the program. The Sociability Development Questionnaire developed by Jeong Beom-mo (1971) and standardized by Han Tae-ryong (1998) was revised and used to measure their sociability development factors (activity, stability, dominance, sociality, and autonomy). For data analysis, two-way repeated ANOVA was performed to examine differences in health-related physical fitness and sociability development and effects of interaction according to fitness levels and grades. Independent-sample t-test and paired-sample t-test were conducted to examine inter- and intra-group differences in health-related physical fitness and sociability development according to gender. Finally, multiple regression analysis was carried out to examine the influence on health-related physical fitness and sociability development. The analysis of results led to the following conclusions: First, changes to the health-related physical fitness of the subjects were analyzed according to fitness levels, gender, and grades after implementing the School Sports Club Activities Program that incorporated the sports education model into the fitness education model for ten weeks. As a result, there were significant differences in the development of their health-related physical fitness. Second, changes to the sociability development of the subjects were analyzed according to fitness levels, gender, and grades after implementing the School Sports Club Activities Program that incorporated the sports education model into the fitness education model for ten weeks. As a result, there were significant differences in the development of activity, sociality, and autonomy. Finally, health-related physical fitness and sociability development had positive effects on each other. The multiple regression analysis results show that activity had impacts on muscle strength and endurance and cardiovascular endurance, stability on power and cardiovascular endurance, dominance on cardiovascular endurance, sociality on power and cardiovascular endurance, and autonomy on power and cardiovascular endurance. In conclusion, the School Sports Club Activities Program that incorporated the sports education model into the fitness education model has positive effects on the health-related physical fitness (muscle strength and endurance, cardiovascular entrance, flexibility, power, and body fat percentage) and sociability development of middle school students after ten weeks of application.

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