한국 신문시장의 독과점 고착화에 관한 연구 : IMF 외환위기 전후 신문시장을 중심으로
A Study on Fixation the Monopoly of the Korean Newspaper Market : Base on the Newspaper Market after the Korea's Financial Crisis in IMF Period
- 주제(키워드) 한국 신문시장 , 독과점 , 양면시장
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김 균
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 신문방송학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047793
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 한국 신문시장 독과점 구조가 한국의 역사적 흐름 속에서 어떻게 시장 구조적 특징들과 결합하여 고착화되었는지를 설명해보려는 시도이다. 80년대 한국 신문시장은 군부정권의 언론정책으로 인해 ‘정부주도형 자연독과점’ 시장이 형성된다. 당시 언론통폐합은 신규사업자가 통제된 상황에서 신문발행을 허가 받은 일부 신문사들이 안정적으로 독자와 수익을 축적할 수 있는 시장환경을 조성했다. 당시 신문을 발행했던 일부신문사들은 신문시장이 자율화 된 90년대 이후에도 안정적인 독자와 수익을 바탕으로 시장경쟁에서 절대 우위를 선점한다. 또한 당시의 저물가 정책의 일환인 신문의 구독료 인하정책은 신문경영에 있어서 광고수익의 의존도를 높이는 상황을 야기했다. 이러한 신문의 양면시장 불균형 가속화는 90년대 과열경쟁 환경에서 더욱 심화되어 자금력이 있는 상위신문사에게 유리한 시장 환경을 조성했다. 90년대 언론시장 자율화 이후 다양한 신문사들이 창·복간되면서 제한된 독자와 광고시장을 놓고 신문사 간의 과열경쟁이 벌어진다. 이 같은 과열 경쟁 환경에서 80년대에 안정적인 독자와 수익을 확보하였던 상위신문사들이 시장지위를 견고히 하기 위해서 자금력을 바탕으로 경품과 무가지 경쟁을 주도한다. 상위신문사들은 구독료를 최소화하여 독자를 확보하고, 이를 바탕으로 광고수익을 극대화하려는 양면시장(Dual Market)적 전략을 활용한다. 중소신문사들은 과열경쟁 환경에서 살아남기 위해 무리한 차입경영을 시도하였고, 신문시장 전체에 불공정거래들이 성행하는 악순환이 거듭된다. 외환위기로 인한 광고시장의 침체는 한국 신문시장의 구조적 모순을 여실히 드러내주는 계기였다. 먼저 외환위기 이후 양면시장 불균형 문제로 인한 신문시장의 구조적 모순이 부각되었다. 90년대 과열경쟁을 거친 후 신문사 경영에 있어서 광고의존도는 80%를 상회했다. 외환위기 이후 광고시장 침체는 광고에 의존하여 신문사를 경영하던 수많은 신문사들의 경영위기를 야기시켰다. 이 같은 광고시장 침체는 1998년과 2001년 두 차례에 걸쳐서 진행됐으며, 이 시기를 거치면서 중소신문사들의 자산구조는 점점 악화되었고, 위기를 극복한 상위 신문사 중심의 독과점 구조가 더욱 고착화된다. 광고시장 침체기에서 호황기로 전환되는 국면에서 상위신문사들은 발행면수를 증가시키고, 독자를 확보하기 위한 시장전략을 활용하는 패턴을 보인다. 또한 당시의 신문 정책 또한 신문시장의 모순을 바로잡기에 역부족이었다. 이 같은 외환위기 이후 신문시장의 내·외적인 요인들로 인해 한국 신문시장 독과점은 더욱 고착화되었다. 80년대 정부의 언론 통제정책은 신문시장의 정부주도적 독과점 기업 형성을 야기했고, 이 시기에 형성된 독과점 구조는 90년 언론자율화 이후 자율경쟁 시기를 거치면서 더욱 가속화된다. 90년대 과열경쟁 시기를 거치면서 양면시장 불균형 문제, 상위신문사 중심의 불공정거래의 성행 같은 한국 신문시장의 구조적 모순이 부각되었다. 이 같은 신문시장의 구조적 모순과 함께 광고시장 침체, 광고수주의 패턴변화 등의 시장 외적 요인들이 결합하여 한국 신문시장의 독과점 구조는 더욱 고착화 되었던 것이다.
more초록/요약
The purpose of this study is to explain how the monopoly structure of Korean newspaper market became permanent by combining with market's structural characteristics in the stream of Korean history. Korean newspaper market of 1980s formed the market of 'natural monopoly lead by government' because of the military government's press policy. At that time, press merging created market environment that some newspaper companies permitted to issue newspaper can accumulate leaders and benefits stably under the situation controlling new business operator. Some newspaper companies who issued newspaper held a dominant position based on the stable readers and benefits after 1990s when newspaper market became autonomous. Also, the newspaper subscription reduction policy which is one of price reduction policies of that time caused high dependence on advertisement benefits for newspaper management. The acceleration of newspaper's dual market unbalance was more deepened and created market environment advantageous for upper-class newspaper companies who were rich in the excessive competition environment of 1990s. After the liberalization of press market in 1900s, various newspaper companies published and reissued their newspaper. Meanwhile, there was excessive competition for the limited readers and advertisement market. In the environment of excessive competition, upper-class newspaper companies who secured stable readers and benefits in 1980s led gifts and free newspaper competition based on the monetary power so as to strengthen their status in the market. Upper-class newspaper companies secured readers by minimizing the subscription and based on it, utilized the strategy of dual market so as to maximize advertisement benefits. Middle and small sized newspaper companies tried impractical borrowing management so as to survive in excessive competition environment and bad circulation of unfair business was repeated in the whole newspaper market. The recession of advertisement market, caused by foreign exchange crisis, was an opportunity to show structural contradiction of Korean newspaper market clearly. Firstly, the structural contradiction of newspaper market was focused because of the dual market's unbalance after the foreign exchange crisis. After the excessive competition of 1990s, advertisement dependence was about 80% for the management of newspaper companies. After the foreign exchange crisis, the recession of advertisement market caused management crisis of lots of newspaper companies by depending on the advertisement. The recession of advertisement market was progressed two times in 1998 and 2001. Through the period, capital structure of middle and small sized newspaper companies became worsened gradually and the monopoly structure focusing on upper-class newspaper companies who endured crisis became more permanent. The time when changing from the recession of advertisement market to boom period, upper-class newspaper companies increased the papers of issuing and utilized market strategy for securing readers. Also, the newspaper policy of that time was insufficient to correct the contradiction of newspaper market. After the foreign exchange crisis, the monopoly of newspaper market became more permanent because of the internal/external factors of newspaper market. Government's press controlling policy of 1980s let newspaper market form the monopoly companies led by government and the monopoly structure formed in the period became more accelerated through the period of autonomous competition after press liberalization of 1990. Through the period of excessive competition in 1990s, Korean newspaper market's structural contradiction such as unbalance of dual market, unfair business focusing on upper-class newspaper companies was emphasized. With the structural contradiction of newspaper market, market's external factors such as recession of advertisement market, change of advertisement order's pattern, etc. were combined and the monopoly structure of Korean newspaper market became more permanent.
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