다매체 환경의 매체별 이용과 충족에 관한 탐색적 연구 : 노트북PC, 태블릿PC, 스마트폰 비교를 중심으로
An Exploratory Study on Uses of and Satisfaction with Media in a Multimedia Environment: Based on the Comparison of laptops, smartphones, and Tablet PCs
- 주제(키워드) 스마트폰 , 태블릿PC , 모바일 콘텐츠 서비스 , N-스크린 , 얼리아답터 , 이용과 충족 이론 , 이용 동기와 만족도
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 이수영
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 디지털미디어
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047790
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 모바일환경에서 뉴미디어인 태블릿PC는 기존의 노트북PC와 스마트폰 사이에서 어떠한 특성을 가지고 있는지 알아보기 위해 노트북PC와 스마트폰 및 태블릿PC를 모두 사용하는 이용자들을 대상으로 세 매체 간에 이용 동기와 만족도 및 콘텐츠서비스 이용에 차이가 존재하는지 알아보았다. 또한, 매체이용의 본질은 정보이용에 있다고 보고 이용자의 성향을 정보 생산형과 정보 소비형으로 나누어 정보이용형태에 따라 매체의 이용 동기와 만족도 및 콘텐츠서비스이용정도에 차이가 있는지 비교하였다. 연구결과는 다음과 같다 첫째, 이용자의 매체 이용 동기와 만족도요인은 서로 상이하게 나타났다. 이용 동기 변인에서 이용자의 기대이용 동기는 ‘정보 획득기대’, ‘즉시성기대’, ‘상시적 정보 활용기대’, ‘서비스 통합성기대’, ‘오락성기대’ 이상 5가지로 나타났으며 이 중 '정보를 획득하는 것'의 변량이 가장 높았다. 그리고 이용만족도변인에서 이용자의 만족도는 ‘상시적 정보 활용성 만족’, ‘즉시성만족’, ‘이용 편리성 만족’, ‘정보획득만족’, ‘오락성만족’, ‘정보이용만족’, ‘서비스통합성만족’ 의 8가지 요인으로 묶였으며 '상시적으로 정보를 활용하는 것'의 변량이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 세 매체의 콘텐츠서비스의 이용정도를 조사한 결과, SNS 및 메신저와 전자책, 날씨 생산성 항목에서는 모든 매체간의 차이가 존재했으나 게임, 사진 및 동영상, 인터넷동호회서비스 항목에서는 모든 매체 간에 차이가 존재하지 않았다. 또한 노트북PC와 태블릿PC는 웹브라우저와 음악을 이용함에 있어서는 차이가 존재하지 않았고 금융의 경우에는 차이가 존재했다. 스마트폰과 태블릿PC간 에는 뉴스의 경우 차이가 존재하지 않았고 교육 항목에서는 차이가 존재했다. 셋째, 이용자의 정보이용형태에 따른 매체 이용 동기는 달랐는데, 정보소비형은 노트북PC와 스마트폰에서 '오락성 기대' 항목의 수치가 정보 생산형 보다 높게 나타났으며, 정보 생산형은 태블릿PC에서 '서비스 통합성 기대'항목의 수치가 정보 소비형보다 높게 나타났다. 매체 만족도에서는 정보소비형은 정보 생산형 보다 노트북PC에서 '편리성', 정보획득','오락성'의 만족도가 높고 정보 생산형은 '서비스 통합성'의 만족도가 정보 소비형 보다 높았다. 태블릿PC의 경우 정보 생산형이 소비형 보다 편리성만족도가 높고 스마트폰의 경우, 정보 생산형이 정보 소비형 보다 '편리성'과 '서비스 통합성'의 만족도가 더 높았으며 정보소비형은 정보 생산형 집단보다 오락성에 더 만족도가 높았다. 넷째, 이용자의 정보이용형태에 따른 매체별 콘텐츠서비스 이용정도가 다르게 나타났다. 노트북PC는 게임과 사진 및 동영상, 태블릿PC의 경우엔 금융, 스마트폰에서는 게임, 음악, 동호회 서비스에서 두 집단 간에 통계적으로 유의미한 차이가 확인되었다. 본 연구의 결과는 새로운 매체의 등장은 기존의 매체를 대체하기 보다는 상호 보완적이며 새로운 매체이용행태는 매체의 특성에 의한 것이 아닌 이용자에 의해서 달라질 수 있다는 것을 보여 준다.
more초록/요약
This study investigated laptops, smartphones, and tablet PC’s ‘motives’ and ‘satisfaction’ and ‘degree of content service use’ to ascertain whether differences exist for new tablet PC’s compared with other media by surveying users who use all three media. In addition, use of information is the essence of the medium, accordingly the study was divided between different types of information producers and information consumers. These were investigated with respect to motives, satisfaction and content services according to the preferred type of information. The results of this study are as follows. First, users ‘motives’ and ‘satisfaction’ were different. This study discovered five motives for using the three kinds of media; they are ‘expectation of information acquisition’, ‘expectation of immediate tasks’, ‘expectation of information activities at all times’, ‘expectation of service integration ‘ and ‘expectation of entertainment’. Among them, ‘expectation of information activities at all times’ was the size of the largest variance of ‘motives’. Also, this study discovered eight satisfaction factors for using the three kinds of media; they are ‘satisfaction of information activities at all times’, ‘satisfaction of immediate tasks, ‘satisfaction of entertainment’, ‘satisfaction of information acquisition’, ‘satisfaction of convenience ‘, ‘satisfaction of entertainment’, ‘satisfaction of information use,’ and ‘satisfaction of integrated services’. Among them, ‘satisfaction of information activities at all times’ was the size of the largest variance of ‘satisfaction’. Second, the use of laptop, smartphone and tablet PC content services was investigated. SNS, Internet messengers, e-books, weather and productivity exhibited differences between all media, but games, photos and video, and Internet community services showed few differences. Also, according to the survey, there were no differences between laptops and tablet PCs in ‘web browser apps’ and ‘music’ but there were differences in ‘banking and stock apps’. Furthermore, there was no difference between smartphone and tablet PCs in ‘news services’ but there were differences in ‘education apps’. Third, in accordance with information usage patterns, media use motivations were different. Information consumers showed higher ‘expectations of entertainment’ than information producers of ‘laptops’ and ‘smartphones’. However, information producers showed higher ‘expectation of service integration’ than information consumers of ‘tablet PCs’. Also, in accordance with information usage patterns, media use satisfaction also varied. In the case of laptops, information consumers showed higher ‘satisfaction of information acquisition’, ‘satisfaction of entertainment’ and ‘satisfaction of convenience’ than information producers. but, information producers showed higher ‘satisfaction of integrated services’ than information consumers. In the case of tablet PCs, information producers showed higher ‘satisfaction of convenience’ than information consumers. and in the case of smartphones, information producers showed higher ‘satisfaction of convenience’ and ‘satisfaction of integrated services’ than information consumers. However, information consumers showed higher ‘satisfaction of entertainment’ than information producers. Fourth, patterns of media content service usage in accordance with information usage were different. Between the two groups statistically significant items were identified from ‘games’, ‘photo and videos’ on ‘laptops’, ‘banking and stocks’ on ‘tablet PCs’ and ‘games’, ‘music’, and ‘internet community services’ on smartphone. The results of this study show that the advent of new media is ‘complementary’ rather than a replacement for traditional media. New media usage behavior can vary by the user and is not determined by the characteristics of the media.
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