검색 상세

근로장려세제(EITC)의 근로유인 효과에 관한 연구 : 부부합산 소득 1700만원 미만 부부를 중심으로

The Study on The Work Incentive Effectivness of Earned Income Tax Credit - For the Married Couples with the Labor Income less than 17 million won -

초록/요약

본 논문은 부부합산 근로소득 1,700만원 미만인 부부를 대상으로 근로장려세제가 근로유인에 어떠한 효과가 있는지를 분석하는 연구이다. 다시 말해서 근로장려세제에 대한 인식여부가 근로시간을 증가시키는지 혹은 근로장려금의 수령이 근로시간을 증가시키는지를 보는 것이다. 분석에 사용한 자료는 한국복지패널의 4차, 5차 자료를 활용하였다. 4차 자료는 아직 근로장려세제가 실시되기 이전의 시기로서 4차시기의 근로시간과 근로장려세제가 실시되고 난 후인 5차시기의 근로시간을 비교함으로써 근로장려제도의 효과성을 측정하고자 했다. 연구방법으로 다중회귀분석을 실시했다. 분석결과, 근로장려세제에 대한 인식과 근로시간은 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타난 반면에, 근로장려금의 수령과 근로시간은 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 즉 근로장려세제에 대한 인식 자체는 근로시간을 증가시키지 못하지만, 실질적인 근로장려금의 수령은 근로시간의 증가라는 행동변화를 가져온다는 결과이다. 분석결과가 갖는 함의는 근로장려세제에 대한 인식보다는 실질적인 근로장려금의 수령이 보다 근로시간의 증가에 효과적이므로, 신청주의와 더불어 직권주의를 병행실시해서 근로장려세제를 인식하지 못하는 대상자도 근로장려금을 받도록 하는 제도적 보완이 필요하다는 것이다. 또한 근로장려세제에 대한 인식이 근로시간 증가라는 행동으로 이어지도록 근로장려금을 상향조정하는 것이 필요하다. 마지막으로 근로장려금의 수령이 근무시간의 증가를 야기하므로 이를 국민기초생활보장법 수급자에게도 확대 실시하여 탈빈곤을 돕도록 근로유인을 제공할 필요성이 있다.

more

초록/요약

This study is to analyse the work incentive effectiveness of Earned Income Tax Credit(EITC) for married couples with labor income less than 17 million won. In detail, it intends to evaluate if the recognition of EITC may increase labor supply or not and if the receipt of Tax Credit may increase labor supply or not. Data used in this study are Korean Welfare Panel 4th and 5th waives. 4th waive are data which are collected before EITC is enforced and 5th waive are data collected after the enforcement of EITC. By comparing the labor supply between 4th and 5th waive, the study tries to measure the effectiveness of EITC's work incentive. Mutiple Linear Regression method is used. The result shows the recognition of EITC is not statistically significant. However receipt of Tax Credit is statistically significant. It means the recognition of EITC itself cannot increase labor supply but the receipt of Tax Credit changes behavior which means increasement of labor supply. The implications are followings. It may be necessary to complement EITC applying system. Like Nation Basic Livelihood Security Act(NBLSA), not only by voluntary application but also by official authority, application documents can be filed so that people who do not understand complex EITC may receive the Tax Credit. In addition, it is necessary to increase Tax Credit in order that recognition strongly affect behavior which means increasing labor supply. Finally it is necessary to enlarge the qualification of recipient by including Nation Basic Livelihood Security Act recipient because the receipt of Tax Credit causes the increase of labor supply and it will help NBLSA recipient to free from poverty trap.

more