검색 상세

SF 영화 장르의 퍼포먼스 연구 -영화 <아바타>를 중심으로-

Performance Study of SF Genre &#8211; Focusing on Film <Avatar>

초록/요약

많은 평론가들과 연구자들은 <아바타>가 이룩한 산업적, 기술적 성취는 많은 이들에게 주목을 받고 있는 반면, 내러티브의 진부함을 지적한다. 하지만 이는 SF의 장르적 특성을 간과하고 있는 것이다. 장르영화는 반복성의 패턴을 보여주는 이야기 방식과 영상스타일로 구성되며, 특정 장르에 속하는 영화는 해당 장르의 다른 영화들에서 사용된 일정한 패턴을 사용한다. 기존의 장르 연구는 내러티브를 중심으로 이루어졌다. 하지만 SF의 경우 뚜렷한 내러티브와 시각적 관습이 결여되어 있다. SF의 장르 혼성성은 그 자체로 장르적 속성으로 볼 수 있으며, 그 때문에 장르 혼성은 기존의 내러티브 중심의 장르 연구와는 다른 접근법이 필요하다. 이에 따라 본 연구에서는 <아바타>를 주 텍스트로, SF 영화 장르를 퍼포먼스 이론으로 접근하여 분석하였다. <아바타>는, 서부극과 스크류볼 코미디의 관습을 판도라 행성이라는 공간에 복원함으로서 서부 개척과 인디언 학살의 역사가 현재 과학기술에 의해 재현되고 있음을 암묵적으로 보여주고, 스크류볼 코미디가 가지고 있던 신분과 사회적 모순을 과학기술과 자본에 의한 모순으로 복원함으로서 현대 사회가 과학기술과 자본이 야기한 모순들을 되돌아보게 만든다. 또한 SF 장르는 최첨단 기술을 통해 놀이영역을 확장시키고 있다. 이는 기존 미미크리의 놀이였던 영화를 일링크스의 영역까지 확장 시키는 한편, 운동감각적 퍼포먼스를 통해 체화된 경험을 불러일으키고, 이를 통해 인간의 잠재된 욕망을 실현시키고 있다.

more

초록/요약

Numerous critics and scholars point out narrative chlice as well as industrial achievement and technical aspect of the film <Avatar>. This critic overlooks the characteristics of the film as scientific fiction genre. Usually genre film is composed of two components ? story telling and visual style. The film classified into a specific genre follows regular patterns which are already shown at the other film of same genre. Most of the previous studies in relation to genre film focuses on narrative, but the studies to scientific fiction genre lack the clear obvious narrative and visual convention. The hybrid in scientific fiction genre could be regarded as a characteristic of genre itself and require the alternative approach different from the studies focusing on narrative. Based on this perspective, this study sets up the film <Avatar> as a main text for analyzing scientific fiction genre with performance theory. With restoring the convention of traditional western drama and screwball comedy in the imaginary space, Pandora planet, the film <Avatar> depicts that the western pioneer period and the history of Indian massacre are implicitly represented by modern scientific technology. Also by restoring the status and social contradiction of screwball comedy to the contradiction of scientific technology and capital, the film <Avatar> makes the modern society reflect the contradiction caused by scientific technology and capital. Another crucial point in this study is extension of human being?s playing field in SF genre by adopting high-tech. This means that film as a field of mimicry is extended to that of ilinx. Meanwhile, performance boost embodied experience, and realize potential desire of human beings.

more