서비스 혁신에 영향을 미치는 요인에 관한 탐색적 연구 : 이동통신서비스 기업 사례를 중심으로
Exploration of the Factors Driving Service Innovations: The Case of the Telecommunication Firms
- 주제(키워드) 서비스 혁신 , 내부 원동력 , 외부 원동력 , 이동통신서비스 , 내용분석
- 발행기관 서강대학교 경영전문대학원
- 지도교수 송재기
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영전문대학원 글로벌서비스경영학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047756
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
정보통신정책연구원에 따르면 한국의 이동통신 서비스 시장은 기술과 규제의 변화가 매우 빠르게 변화하고 있으며 이러한 변화는 기업이 기존의 비즈니스 모델을 새로 정립 하거나 새로운 혁신을 바탕으로 한 상품 혹은 서비스를 개발하도록 강요 받고 있는 실정이다. 특히 이동통신 산업의 많은 기업들은 시장에서 경쟁적 우위를 차지하기 위하여 고객과 함께 협력하여 새로운 혁신적 아이디어를 개발하고 있다. 혁신적 아이디어는 기업 내부의 역량에 준하여 통합되고 발전시켜 최종 상품이나 서비스로 다시 고객에게 제공된다. 이렇듯 서비스 기업은 내부 활동과 외부 활동을 통하여 서비스 혁신을 하고 있다. 본 연구에서 서비스 혁신의 유형을 구분하고 이동통신 산업에서 서비스 혁신에 영향을 미치는 원동력이 무엇인지 알아보고자 한다. 이동통신 서비스 기업의 온라인 공식 보도자료를 실증적 연구 방법의 하나인 내용분석을 통하여 수행하였다. 분석 결과, 외부 원동력이 내부 원동력보다 서비스 혁신에 영향을 미쳤으며 서비스 혁신에 영향을 미치는 다양한 요인은 서비스 혁신 유형에 따라 다르게 나타났다. 따라서 본 연구는 시장 경쟁 우위를 위하여 기업이 서비스 혁신에서 내부 원동력과 외부 원동력 활용하는 방법의 중요한 경영학적 의의를 가지고 있다.
more초록/요약
According to Korea Information Society Development Institute, the telecommunication service market in Korea has changed dramatically due to technological and regulatory changes. These changes force firms to reformulate existing business models or build new ones based on new innovations. Specifically, many service firms in telecommunication industry are working with their customers to identify innovative ideas that can generate competitive advantage in market. Also these innovative ideas must be integrated with firms’ internal capabilities for generating the most advantage in the marketplace. Therefore, service firms are doing service innovation through internal activities and external activities. In this study, I categorized types of service innovation and analyzed what driving forces lead to the types of service innovation in the telecommunication industry. This research conducted by a content analysis as an empirical research method and used online press released by major own telecommunication firms in Korea. The results of analysis, external driving force has more influences than internal driving force on service innovation. And diverse factors that influence service innovation in driving forces differ with the types of service innovation. This study provides important managerial implications in terms of how firms can combine external driving force with internal driving force for their competitive advantage in service innovation.
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