북한이탈청소년을 위한 3.1운동 수업 연구
3·1 movement class study for North-Korean Refugee Students
- 주제(키워드) 북한이탈청소년
- 발행기관 서강대학교 교육대학원 역사교육과
- 지도교수 백인호
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 역사교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047744
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
최근 남한 사회에 북한이탈청소년의 수가 증가하면서 이들에 대한 관심이 높아지면서 많은 단체에서 북한이탈청소년이 남한 사회에 적응시키기 위한 교육을 진행한다. 역사 수업도 남한 중심으로 진행되지만 이러한 역사 교육 방법은 독일의 통일 후 역사 교육에서 나타난 혼란에서 알 수 있듯이 효과적인 역사 수업 방법이라 할 수 없다. 독일의 선례를 통해 남북한도 통일 후 역사교육의 혼란을 줄이기 위해 북한이탈청소년에게 남북한의 역사를 비교·분석하고, 차이의 원인을 파악하는 수업을 진행해야 한다. 따라서 본고에서는 3․1운동을 주제로 북한이탈청소년에게 남북한의 역사를 비교․분석하고 나아가 양국의 역사 서술 차이 원인을 이해하고자 한다. 이를 위해 북한이탈청소년을 위해 출간된 하나둘학교『역사』교재의 3·1운동을 분석하고, 교재의 문제점을 수업에서 보완하고자 한다. 나아가 남한의 고등학교 교과서 1종(지학사)과 북한 교과서『조선력사』에서 3·1운동에 대한 서술 내용을 분석해 남북한의 3·1운동 인식을 비교하는 표를 바탕으로 학습지를 만들어 북한이탈청소년과 수업을 진행했다. 수업에서 3·1운동에 대해 비교·분석한 후 학습활동을 통해 남북한의 역사인식 차이 원인을 북한이탈청소년 스스로 생각하도록 한다. 수업 이후 북한이탈청소년이 작성한 설문지, 학습지, 학습활동을 분석함으로 비교·분석하고, 차이 원인을 생각하는 수업이 역사를 다양한 시각으로 인식하는데 도움이 되었다는 결론을 얻을 수 있었다.
more초록/요약
An Increasing number of North-Korean refugee students in south korean society so their increased interest, a training program to adapt for south korea society but will proceed revolve around south korea. this way the teaching of history program will become confused after unification like the example of Germany. so that is not be called an effective history program. South and North Korea to reduce the confusion of history education after unification for North-korean refugee students to compare and analyze the history of South and North Korea, determine the cause of the difference should be to proceed classes. thus, this thesis is compare and analyze the history of South and North Korea by on the topic of 3.1 movement for North-korean refugee students, proceed step by step the difference between the two countries historiography is to understandthe causes . For this purpose, published for North-korean refugee students, school of hana-dwol 'history' textbook analysis of the 3.1 movement and problems in the class of textbook is to complement. Moreover descriptive analysis of the contents of a table that compares the recognition of the 3.1 movement created based on instructional and teaching with North-korean refugee students, in high school textbook in South Korea first(jihak) and the North textbook 'History of Korea' This 3.1 movement compared and analysed on North-korean refugee students, and the class of thinking to the cause of differences help to recognize to a variety of visually. That the conclusions were obtained.
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