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동남아시아 시민사회단체의 아세안 개입활동 연구 : SAPA 아세안 워킹그룹의 형성과 활동을 중심으로

A Study on Southeast Asian Civil Society Organizations' Engagement with ASEAN: Focusing on the Solidarity for Asian People's Advocacy Working Group on ASEAN(SAPA WG on ASEAN)'s Formation and Activities

초록/요약

본 연구는 아세안(ASEAN, Association of Southeast Asian Nations)과 회원국 정부 중심으로 진행되고 있는 동남아시아 지역협력의 장에 새롭게 등장한 행위자인 동남아 시민사회단체 네트워크 아시아시민사회연대회의(SAPA, Solidarity for Asian People's Advocacy)의 형성 배경을 살펴보고 이들의 아세안 개입활동을 소개하여 그 성과와 한계를 평가한다. SAPA 아세안 워킹그룹은 2000년대 동남아 시민사회의 성장과 아세안 통합의 심화라는 지역적 환경의 변화를 배경으로 등장하였다. 1980~90년대 필리핀, 태국, 인도네시아의 민주화로 각국의 시민사회가 형성되고 민주화 이전에 권위주의 정부에 ‘저항’하던 시민사회의 전략은 민주화된 정부에 대한 ‘비판적 개입’으로 전환되었고 1997년 경제위기 이후 아세안은 통합을 심화시키면서 지역기구로서의 역할을 강화하게 되는데, 이러한 동남아의 지역적 환경의 변화가 시민사회단체들로 하여금 아세안을 개입 대상으로 삼게 하였다. 이러한 배경을 토대로 2000년대 중반 시민사회단체들은 아세안을 ‘법적 기구(legal body)’로 자리매김하게 할 아세안 헌장 제정 발표를 계기로 아세안을 중요한 역내 기구로 인식하게 되었고 아세안에서도 공동체 건설과정에서 반드시 제기될 시민사회의 참여의 필요성을 인식하게 되었다. 이와 같은 시민사회단체와 아세안의 인식의 변화는 2005년 아세안과 동남아 시민사회단체 사이에 있었던 세 차례의 회의를 통해 드러난다. 이러한 과정에서 동남아 시민사회단체들은 아세안은 중요한 기구로 인식함과 동시에 아세안 헌장 제정 과정에 참여할 수 있다는 기대를 하였고, 아세안 정상회의 전에 시민사회단체들만의 컨퍼런스를 매년 개최할 수 있다는 확신을 가졌기 때문에 더욱 적극적으로 SAPA 아세안 워킹그룹을 조직하여 네트워크를 만들고 지역협력체인 아세안을 상대로 비판활동을 시작하였다. 아세안을 견제하고 비판하는 세력으로 등장한 SAPA 아세안 워킹그룹은 아세안 정상회의에 앞서 동남아 시민사회단체 활동가들과 일반 시민들의 의견을 모으는 장이라 할 수 있는 아세안시민사회컨퍼런스(ACSC, ASEAN Civil Society Conference)를 꾸준히 개최해오고 있다. 또한 아세안의 정책결정이나 활동을 평가하는 보고서를 발간하고 동남아 시민사회단체들의 아세안에 대한 이해를 높여 SAPA 아세안 워킹그룹의 아세안 개입활동에 힘을 보태기 위해 시민사회단체에 대한 아세안 교육활동도 진행하고 있다. 그리고 2006년 아세안 헌장 초안 작성 과정에 시민사회의 요구를 담은 제안서를 제출하는 것을 시작으로 아세안 사무국이나 아세안 의장국 정부에 공동성명서나 공개항의서를 보내 시민사회의 요구사항을 투입하고 있다. 이러한 SAPA 아세안 워킹그룹의 활동은 더 많은 일국적 시민사회단체들을 지역적 논의의 장으로 불러내고 아세안청년운동(ASEAN Youth Movement)과 같은 새로운 세대의 활동가들의 참여까지 이끌어내고 있다는 점에서는 큰 성과를 보이고 있다. 그러나 SAPA 아세안 워킹그룹의 활동이 동남아 시민사회단체들의 네트워크를 형성하는 데에 그 목적이 있는 것이 아니고 비민주적이고 폐쇄적인 아세안을 변화시키는데 있다는 점에서 SAPA 아세안 워킹그룹의 활동의 영향력은 미미한 실정이다. SAPA 아세안 워킹그룹에서 아세안에 전달한 요구사항들은 거의 반영되지 않았고 동등한 파트너로 인정받고 있지 않기 때문이다. 본 연구는 SAPA 아세안 워킹그룹의 활동이 한계에 직면한 이유는 아세안과 그 회원국 정부들이 여전히 엘리트 중심적이고 폐쇄적이라는 데에 있으며 동남아 국가들의 시민사회의 성장 속도의 차이로 인해 SAPA 아세안 워킹그룹과 동남아 시민사회단체들이 충분히 연대하고 있지 못하고 있다는 사실에 있음을 지적하였다. 그렇지만 SAPA가 결성된 지 6년밖에 지나지 않았음에도 불구하고 다양한 아세안 개입활동들을 진행하고 있고 시민사회단체의 참여를 확대시킴으로써 동남아 시민사회의 힘을 결집시키고 있다는 점에서 아세안을 견제할 만한 힘을 축적해가고 있다고 볼 수 있다. SAPA 아세안 워킹그룹의 활동은 “엘리트 중심적인 지역협력을 민주화하는 것”이라고 정의내린 “참여적 지역주의”로 동남아의 지역주의를 전환시킬 수 있는 잠재력을 갖고 있기 때문에 이들의 활동을 주목해볼 필요가 있다.

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초록/요약

This study examines SAPA(Solidarity for Asian People's Advocacy), Southeast Asian Civil Society Organizations' network, which appeared recently onto the Southeast Asian regional stage centering around ASEAN(Association of Southeast Asian Nations) and its member states in 2000s. In detail, this study explores the background of SAPA's formation, its various engagement activities with ASEAN and then assesses its outcome and limitations. As the regional environment has changed, such as the development of the Southeast Asian civil society and the deepening of ASEAN integration in 2000s, SAPA Working Group on ASEAN (SAPA WG on ASEAN) was established in 2006. The democratization of the Philippines, Thailand and Indonesia in 1980-90s formed civil societies in each countries and the strategy of CSOs was altered from “resistance” before democratization, to “engagement and participation,” and to democratic decision-making process. Also, ASEAN consolidated its role as a regional organization by accelerating its cooperation and integration in the region. The change of regional environment allowed Southeast Asian CSOs to engage with ASEAN. As ASEAN became a 'realized regional organization' and 'legal body' with the declaration of the ASEAN Charter and the plan to build ASEAN Community, Southeast Asian CSOs considered ASEAN as a significant regional organization and ASEAN recognized the importance of the contribution of civil society to the building of an ASEAN Community. This study shows their changing attitudes through 3 meetings between ASEAN secretariat and Southeast Asian CSOs in 2000s. In this situation, since CSOs expected to be able to participate in the process of drafting the ASEAN Charter and assured that they can hold ASEAN Civil Society Conference(ACSC) before the annual ASEAN Summit, SAPA and SAPA WG on ASEAN were founded in February, 2006 and Southeast Asian CSOs started to engage with ASEAN. SAPA is an open platform for consultation and coordination among various Asian civil society organization engaged in action, advocacy and lobbying at the level of intergovernmental processes and organizations. Especially, the SAPA WG on ASEAN, one of the SAPA Working Groups, works specifically on ASEAN advocacy. SAPA WG on ASEAN as counterbalance of ASEAN have held ACSC, which is a forum that helped activists from CSOs and common people to discuss major regional issues and agenda, annually from 2005 up to now. SAPA WG on ASEAN has published several reports on evaluating ASEAN's policy and activities and provided training programs on CSO engagement with ASEAN and its Human Rights Mechanism for national CSOs in order to promote CSOs' understanding on ASEAN mechanism and to enhance the energy of civil society. In addition, SAPA WG on ASEAN presents the demands of civil society on the ASEAN Charter by submitting joint statements and open letters to ASEAN Secretariat and ASEAN Chair. SAPA WG on ASEAN has some positive outcomes in terms of its engagement activities that had brought national CSOs into the regional stage and led activists in new generation group such as ASEAN Youth Movement(AYM). However, since the goal of SAPA WG on ASEAN focused on changing ASEAN into more democratic and participatory regional organization rather than intensifying the network among Southeast Asian CSOs, SAPA WG on ASEAN's outcomes are not sufficient. SAPA WG on ASEAN's inputs are not reflected in ASEAN's decision-making process and ASEAN still does not recognize SAPA WG on ASEAN as an equivalent partner. Therefore, for these reasons, SAPA WG on ASEAN faces critical challenges and it has limited outcomes. This study points out that ASEAN and its member countries are still elite-centered and exclusive and SAPA WG on ASEAN is not fully accepted because of the disparity of civil society growth in Southeast Asia. Nevertheless, as SAPA WG on ASEAN has united power and energy of Southeast Asian civil society by enlarging participation CSOs in engagement with ASEAN, it is believed that it has the power to exercise its influence on ASEAN. Since SAPA WG on ASEAN has a potential to transform Southeast Asian regionalism into "participatory regionalism", specifically referring to democratization of elite-centric regionalism, it is worthy to pay attention to its engagement activities with ASEAN.

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