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발해국 멸망 후의 발해인 : 고려와의 관계를 중심으로

The Bohai people after the demise of the Bohai State:Focusing on the relationship between Goryeo

초록/요약

현재까지 渤海國 멸망 후의 渤海人에 대한 연구는 ‘渤海 遺民史’의 관점에서 진행되어 왔다. 특히 한국에서는 발해사의 귀속과 관련하여 발해인의 반란세력이나 고려 귀화 발해인만을 다루어 연구를 해왔다. 그러나 기존의 연구는 발해 ‘遺民’만을 다루고 요동에 존재했던 발해인에 대해서는 큰 관심을 두지 않았다. 이로 인해 고려와 발해의 상호인식을 확인하는데 한계가 있었다. 이 논문에서는 발해국 멸망 후 元代에 이르기까지 존속해 있었던 발해 역사공동체와 그 구성원들과 고려와의 관계 및 상호 인식을 파악함으로써 발해가 존속하고 있던 시기 한국사에서 발해가 차지했던 의미를 도출하고자 하였다. 거란이 925년에 渤海國을 멸망시켰음에도 불구하고 발해 공동체는 존속하였다. 大祚榮이 渤海를 건국할 당시에는 발해를 건국한 粟末靺鞨과 高句麗人이 별개의 정체성을 갖고 있었으나 건국 이후 200년 가까운 기간 동안 동일한 역사적 경험을 하면서 하나의 역사공동체를 형성하였다. 이 때문에 발해국 멸망 후에도 사서에 渤海, 渤海國, 渤海人 등의 표현이 계속 등장하였다. 특히 契丹이 渤海을 정복한 이후 발해국의 명칭을 東丹으로 바꾸었다. 그리고 928년에는 東丹國을 遼陽으로 옮겼다. 그러나 東丹이라는 명칭보다 渤海國, 渤海 호칭이 보다 빈번하고 지속적으로 사용되었다. 그 이유는 거주지가 바뀌었을 뿐 발해인의 공동체가 존속되었기 때문이다. 또한 동란국이 사신 파견을 할 때 발해인을 파견한 것도 외부에서 동란국을 발해로 인식하는 요인이 되었다. 東丹國이 없어진 이후에도 遼河 유역에서 발해인의 비중이 높았기 때문에 이 지역 자체는 渤海國이나 渤海로 호칭되었다. 그리하여 발해국이 925년 契丹의 공격으로 멸망한 후에도 발해 공동체는 장기간 존속하면서 역사에 그 모습을 드러내었다. 그러나 渤海國이 멸망함으로써 독자의 역사적 경험을 통해 발해인의 정체성을 지속적으로 유지하는 것은 불가능해졌다. 이 때문에 발해인은 동일한 지역 내에 거주하면서 문화적으로나 제도적으로 비슷한 위치에 있던 漢人과 역사적 경험을 공유하게 되었고, 遼東 지역의 漢人과 공동의 정체성을 형성함으로써 元 시기에 발해 공동체는 소멸했던 것으로 보인다. 이처럼 발해 공동체가 고려와 동시기에 장기간 존속했음에도 불구하고 고구려 계승을 표방한 고려와 특별한 관계를 보이지는 않았다. 다만 발해 반란 세력이 고려에 교섭하거나 발해인이 고려에 귀화한 사례가 있다. 이를 근거로 발해인과 高麗와의 관계에 초점을 맞춘 일부 학자는 발해국 멸망 후에도 발해 유민이 발해인의 후손으로서 강한 자의식을 가졌고, 그러한 발해 유민이 고려에 동질의식을 가졌다고 보았다. 그러나 발해 반란 세력이 협력을 구한 대상은 宋, 高麗, 女眞 등 다양하게 나타나며, 그 중 고려에 협력을 구한 것은 大延琳의 興遼國 한 번 뿐이었다. 그리고 遼東에서 전쟁이나 반란 등 亂이 발생할 때마다 渤海人, 女眞人, 契丹人, 奚人, 漢人 등이 귀화하였으며, 이런 사례들 중 발해인의 고려 귀화만이 특별한 의미를 부여할 만큼 특징적인 것도 아니다. 遼, 金, 元의 지배하에 있던 발해인과 고려의 관계를 보더라도 발해 공동체와 고려가 서로에 특별한 정서를 가졌다는 증거는 없다. 契丹과 高麗의 외교에서 渤海人의 역할이 있었지만 高麗는 그것에 특별한 의미를 부여하지 않았다. 게다가 金代에는 발해인이 고위직을 차지한 경우가 증가하였으나 역시 고려가 발해와의 동질의식을 외교에 이용하려 한 경우는 없었다. 고려인과 발해인이 동시기에 존재했음에도 불구하고 양자 간에 동질의식을 드러낸 경우는 없었던 것이다.

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초록/요약

Until now, research for people of Bohai(渤海) after it was collapsed has been carried out in terms of history of people of collapsed 'Bohai'. Especially, Korea researched only rebellion forces of Bohai or people of Bohai who were naturalized to Goryeo(高麗) in connection with reversion of Bohai history. However, existing researches dealt only with 'adherents' of 'Bohai' without having focuses on people of Bohai who lived at Liaodong. Therefore, there was a limitation for understanding mutual recognition of Goryeo(高麗) and Bohai(渤海). This paper is intended to abstract meaning of Bohai in Gorye on history at the time of the existence of Bohai by identifying the community of history of Bohai and its members who existed from the collapse of Bohai to Yuan Dynasty(元朝) and relations with Goryeo and mutual recognition. Although Khitan(契丹) conquered Bohai(渤海) in 925, the community of Bohai still existed. Although end of ‘Sumo Mohe(粟末靺鞨)’ and ‘Goguryeo(高句麗) people' who founded Bohai at the time when Dae Joyeong(大祚榮) founded Bohai had different identity for each other, they formed a single community experiencing same history for 200 years after the foundation. Therefore, words such as Bohai, Country of Bohai and people of Bohai continued to appear in many histrical books. Especially, after Khitan conquered Bohai, the name of Bohai was changed into Dongdan(東丹). And Country of Dongdan was moved to Liaoyang(遼陽) in 928. However, 'Country of Bohai' and 'Bohai' were more frequently used and continued than the name 'Dongdan'. It's because community of Bohai existed only with change of its location. Moreover, when Country of Dongdan dispatched envoys with people of Bohai together and it was also a factor causing other people to recognize Dongdan as Bohai. As percentage of people of Bohai was high even though Dongdan was abolitioned in Liaohe valley, this region was called Country of Bohai or Bohai. Thus even after Bohai was collapsed by attack of Khitan, the community of Bohai had long been existed showing its appearance in history. However, it was impossible to continue to maintain identity of people of Bohai(渤海) based on historical experience because Country of Bohai was destroyed. Therefore, people of Bohai shared historical experiences with Han(漢) while they were living at same regions as Han with similar cultural systems and they formed communities with same identities with Han and thus the community of Bohai was believed to be collapsed. Like this, although the community of Bohai had long been existed with Goryeo(高麗), there was no particular relation with Goryeo which they thought to have inherited Goguryeo(高句麗). But there were some cases which rebellion forces of Bohai(渤海) had negotiated with Goryeo and they had been naturalized for Goryeo(高麗). Based on these cases, some scholars who focused on relations between people of Bohai and Goryeo argued that people of collapsed 'Bohai' Bohai after collapse of Bohai had strong identity as descendants of people of Bohai and they had same ethnic sentiments. But rebellion forces of Bohai requested cooperations from many nationality such as Song(宋), Goryeo and Jurchen(女眞). There was just one case which they requested cooperation from Goryeo. And whenever wars or rebellions occur in Liaodong(遼東), people of Bohai, people of Jurchen, people of Khitan(契丹), people of Xi(奚) and Han(漢) were naturalized and naturalization of people of Bohai into Goryeo is not special case enough to have particular meaning. Even from relations between people of Bohai who were governed by Liao(遼), Jin(金) and Yuan Dynasty(元朝), and Goryeo, there is no special evidence that had special sentiment with the community of Bohai and Goryeo. Althouhg there were some roles of people of Bohai for diplomatic areas with Khitan and Goryeo, Goryeo didn't give any special meaning for it. Moreover, there wasn't any case which Goryeo took advantage of same ethnic sentiments with Bohai for diplomatic areas although people of Bohai took higher profiles in the era of Jin(金). Although people of Goryeo and Bohai existed in same era, there wasn't case which they showed same ethnic sentiments.

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