종교연합운동의 갈등과 지속성 연구 : 한국종교인평화회의(KCRP)를 중심으로
A study on conflict and sustainability of Religious United Movement
- 주제(키워드) 종교연합운동 , 종교 간의 대화 , 종교 간의 갈등
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 조옥라
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 일반대학원 사회학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047699
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
한국종교인평화회의(KCRP)는 1965년 서울에서 한국의 6개 종단(개신교, 불교, 원불교, 유교, 천도교, 천주교) 지도자들이 모여 대화모임을 갖게 된 것이 효시가 되었다. 그러나 이 모임은 여러 가지 어려움을 겪은 끝에 1986년 3월 아시아종교인평화회의 서울 총회를 계기로 국제종교기구와 유대관계를 갖으며 새롭게 출범하게 된다. 이곳의 설립이념은 종교인의 상호교류와 이해를 증진하며 이웃 종교 간의 공동과제를 연구, 실천하여 보다 나은 한국사회를 이룩하고 나아가 전 세계 종교인들과 긴밀한 협력을 통해 세계평화에 이바지하자는데 그 목적이 있다. 그러나 이번 정부가 들어서면서부터 종교편향 문제로 한국사회는 정부와 종교계 간의 갈등이 빚어와 왔고, 불교와 기독교간의 대립각은 계속 날카로워져서 대구 동화사 사건과 봉은사 땅 밟기 사건과 같은 종교 간의 갈등 사건들이 계속해서 돌출되고 있는 상황에서 우리나라를 대표하고 있는 7대 종단(한국민족종교협의회 포함)의 협의체로 구성되어진 KCRP의 역할이 더욱 절실히 촉구되는 시점에 와 있다고 보여 진다. 따라서 본 연구는 사회적으로 종교 간의 대화가 더욱 촉구되는 시점임을 간주하고 종교다원주의에 입각하여 종교연합운동을 실행하고 있는 KCRP를 연구대상으로 선정하여 종교 간 협력체제에서 발생되는 상황을 파악하기 위해 실무진들의 심층면접과 참여관찰로 연구 분석하였다. 그리고 먼저, 종단 간의 교리체계와 복잡한 이해관계에 따른 갈등의 다중적 양상을 분석하였다. 갈등의 다중적 양상의 내용은 다음과 같다. 첫째, 종교 간 대화에 대한 인식의 차이가 나타난다. 둘째, 협력 사업에 대한 목표의 차이가 있다. 셋째, 의사소통의 갈등을 겪는다. 넷째, 희소자원의 경쟁과 희소자원 부족문제를 해결하는 방법으로 정부의 지원금에 의존함에 따라 발생되는 문제가 있다. 다섯째, 메이저 종단과 마이너 종간 간의 헤게모니가 작용 된다 . 또한 이러한 갈등들이 있음에도 불구하고 종교연합운동이 파행되지 않고 계속 지속되는 작동기제가 무엇인지 알기 위해 종교연합운동을 지속가능하게 하는 영역들을 찾아보았다. 지속가능하게 하는 영역들은 다음과 같다. 첫째, 종교 간 공식적인 대화와 만남의 장소를 제공한다. 둘째, 사회적 공신력을 가지고 사회통합의 역할을 한다. 그리고 지도자 중심의 평등적 만장일치의 합의 구조를 가지며, 종단 간 함께하려는 배려와 양보의 정신을 갖고 있다. 셋째, 전통 고유의 정서인 체면 중시로 종단 간 서로 침해하지 않으려고 노력하며 적정선을 유지한다. 넷째, 갈등의 존속과 갈등해결의 의지가 있기 때문이다. 다섯째, 정부의 지원금으로 어려운 재정을 충당한다. 여섯째, 종교인의 사명을 실현할 수 있는 장이 된다. 일곱째, 공동의 목표인 인류 평화를 위한 협력 프로젝트를 실시한다. 따라서 종교연합운동의 갈등의 다중적 양상과 지속가능하게 하는 영역들을 분석하여 종교연합운동에 대한 이해와 역할을 살펴보고 종교 간의 갈등과 사회갈등을 해결방법으로 종교연합운동의 중요성과 역할을 강조하고자 한다. 핵심 주제어: 종교연합운동, 종교다원주의, 종교 간 갈등, 종교협력사업, 종교 간의 대화.
more초록/요약
The Korean Conference of Religions for Peace (KCRP) held its first meeting in 1965 and gathered religious leaders from six traditions: Protestantism, Buddhism, Won-Buddhism, Confucianism, Cheondogyo, and Catholicism. However, close to the end of experiencing numerous difficulties, and with the aid of the Seoul general meeting of the Asian Conference of Religions for Peace (ACRP) in March 1986, they started anew and which aimed at promoting religous dialogue among religious leaders and addressing joint issues, which they later implemented in order to create a Korean society that could move forward and colloborate with religious leaders from around the globe and bring about world peace. However, after the commencement of the newly elected government a bias towards religions emerged which inevitably led to conflict between the government and religions. Furthermore, the antagonism between Buddhism and Christianity escalated and bitter disputes between the two groups ensued with led to the disastrous incidents at the Daegu Donghwa Temple and the Bong Eun Temple. These events were both indicators that the role of the KCRP was vital and a necessary step for the seven religions(including South Korea tradition Religious Council) to come together and discuss pertinent issues that face Korean society. Accordingly, KCRP which has recognized the social importance of today's interreligious dialogues and has been conducting Religious United Movement on the basis of religious pluralism is selected as the subject of this study, and the problems arising out of interreligious cooperation system are studied and analyzed through in-depth interviews with KCRP's working staff and participant observations. At first, multi-conditional aspect of conflicts arising out of dogmatic systems and complexity of interests is analyzed. The contents of the multi-conditional aspect of conflicts are as follows: First, there appears perception gap on interreligious dialogues; Second, there is disagreement on goals of cooperation projects; Third, there are problems in communication; Fourth, there are problems arising out of reliance on government subsidies to solve the problems of competition for and lack of rare resources; Fifth, there is strife over hegemony among major religions and minor religions. Then, areas which make the Religious United Movement sustainable are searched to find out what working mechanism sustains the Religious United Movement despite the existence of such conflicts. Such areas are as follows: First, the movement provides a place for official interreligious dialogues and meetings; Second, it plays the role of social integration with social trust, has the structure of egalitarian consensus agreement centered around leaders and has the spirit of care and concession for all religions to work together; Third, all religions endeavor not to interfere with each other attaching great importance to face-saving which is a traditional sentiment and keep the proper lines; Fourth, there is a will for resolution of conflict despite continuance of conflict; Fifth, financial needs are met with government subsidies; Sixth, the movement provides a place where the mission of religious people can be dealt with; Seventh, cooperation projects are conducted for peace of mankind which is the common goal of all religions. Thus, this study analyzes the multi-conditional aspect of the conflict of Religious United Movement and its sustaining areas, looks into the role of the movement, and emphasizes the importance and role of the movement as a method to resolve interreligious conflict and social conflict. Key words: Religious United Movement, religious pluralism, interreligious conflict, interreligious cooperation projects, interreligious dialogues
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