도가의 관점에서 본 물에 관한 생태 철학적 연구
Daoist Perspective on the eco-philosophical Significance of Water
- 주제(키워드) 물의 윤리 , 以水觀物 , 無中心的 세계관 , 인간의 水化 , 인간의 자연화 , 물의 문명 , 불의 문명 , 문명의 전환 , 天道貴弱 , 反輔 , 相輔 , 復相輔 , 공존의 윤리 , 생태윤리 , 上善若水 , 下流 , 安命 , 吾喪我 , water ethics , 一缺一盈
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 최진석
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 박사
- 학과 및 전공 일반대학원 철학과
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047663
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
본 논문의 목표는 진정한 善[上善]의 실현방법을 찾는 것이다. 현시대가 절실히 필요로 하는 善은 인간과 자연이 공존할 수 있는 생태윤리이다. 이에 나는 도가의 수철학적 관점에서 「물의 윤리」를 제안한다. 「물의 윤리」는 사유방식의 변화, 세계관의 변화, 문명의 전환을 꾀하는 철학이다. 하늘과 땅 사이에 만물이 있고 만물은 모두 자연의 법칙[道]에 따라 살아간다. 그러나 인간은 자연을 자신들의 편리에 맞게 변형시키며 인위적인 문명을 구축했다. 그것을 가능하게 해준 것은 바로 불[火]이다. 덕분에 인간은 더 행복하고 안락한 삶을 향유해왔다. 그런데 불의 문명은 지구상의 생명존재를 위협하고 있다. 지구온난화, 환경재난, 물분쟁, 원전 사고, 생물종의 멸종 등은 모두 ‘불문명’의 소산이다. 이것은 이 논문에서 다룰 중요한 문제이다. 지구상의 모든 존재에게 무차별적으로 적용되는 이 위기를 극복하기 위해서는 대안을 찾지 않으면 안 된다. 五行에 따르면 불은 상승하고 태우고 無化시킴으로써 생명력을 고갈시키는 속성이 있는 반면 물은 하강하고 적시며 생명력을 고양시키는 속성이 있다. 따라서 우리가 물의 문명으로 패러다임을 전환한다면 불문명이 초래한 생명력 고갈 현상은 중화되고 균형과 조화를 되찾을 수 있을 것이다. 그러므로 나는 도가의 水철학에 근거해서 이 문제를 해결하고자 한다. 노자철학에서 물은 道의 메타포이다. “물은 낮은 곳으로 흐르며[謙下] 다투지 않고[不爭] 만물을 이롭게[利物] 한다. 그러므로 물은 도에 가깝다고 한다.(『도덕경』 8장)” 물은 자아가 없어서 세상의 그 어떤 것과도 일치를 이룰 수 있고, 어떤 변화에도 응할 수 있다. 물이 세상을 대하는 방식은 無中心的[탈중심적]이다. 자기가 없으므로 옳고 그름을 판단하지 않고 좋아하고 싫어함도 없다. 물은 水平의 속성으로 자연만물의 균형[天均]을 유지함으로써 생명을 완성시키고 이 세계의 생명력이 영속되게 한다. 그러므로 인간이 자연과 더불어 공존할 수 있는 최선의 방식은 물의 존재방식에서 찾을 수 있다. 노자에 따르면 이 세계는 有無相生의 道로 이루어져 있다. 그래서 어떤 것도 실체성을 가질 수 없다. 이에 물은 자기를 온전히 해체시키고 변화에 응할 뿐이다. 즉 무위하면서 무불위하는 것이다. 성인은 이것을 본받아서 물 같은 삶으로 만물이 저절로 변화되고[萬物自化] 천하가 저절로 안정되는[天下自定] 위대한 결과를 획득한다. 따라서 道에 합일되는 하나의 방법은 물처럼 생각하고 물처럼 사는 것이다. 따라서 나는 미래문명을 여는 사유 형태는 물과 같은 것으로 전환되어야 한다고 생각한다. 이에 본 논문에서는 ‘以水觀物’을 無中心的 세계관의 방법론으로 제시한다. 즉 물처럼 세계를 바라보는 것이다. 우리가 물처럼 관계적 자아로 존재할 수 있다면 上善이 저절로 실현될 것이고, 자연과의 공존도 저절로 이루어질 것이다. 그러므로 「물의 윤리」에서는 ‘인간의 水化’, ‘인간의 자연화’가 필연적으로 요청된다.
more초록/요약
The main objective of this thesis is to seek the way to materialize the true good. What this contemporary and modern society ardently requires is the good that allows humankind and nature to coexist in harmony. In this thesis, I shall attempt to find the answer by suggesting ‘water ethics’ from the philosophical perspective of water based on Daoism. The ‘water ethics’ indicates a philosophy that changes the way of thinking, changes the view of the world, and shifts the culture. According to the traditional oriental reasoning method, there are three sources that compose this world; the sky, the ground, and the human. Everything exists between the sky and the ground, and the center of everything is the human beings. Everything lives based on the law of nature. Nevertheless, humans have not consented to this principle and developed their cultivation for convenience with the support of fire. Fire allowed human beings to have happier and more convenient lives. All things that the humanity has established until now in science technology and culture can be regarded as the ‘cultivation of fire’ and it has certainly brought about convenient lifestyles. On the other hand, it has resulted in catastrophic consequences. Global warming, environmental disasters, lack of water, nuclear accidents, and endangered species are outcomes of the fire cultivation. Most importantly, the fire cultivation gives us an advance notice of danger that leads to life crisis. This is the main problem I identify in this thesis. As the crisis of life originated from the fire cultivation influences every life on the earth without any discrimination, it is inevitable to find an alternative. According to traditional theory of the five elements consisted of metal, wood, water, fire and earth, fire tends to exhaust up vitality of life by burning and clearing up; whereas, water tends to flow from high to low, and elevates life force. Regarding the characteristics of both cultivations, I shall argue that coexistence of nature and humans in harmony will be achieved through the goodness of the water cultivation. That is to say, the problem of endangered existence of life can be solved through the water’s mode of existence. This idea is supported by Lao Tsu’s argument that the true good resembles water[上善若水]. Lao Tsu maintains, “The highest model of goodness, for human beings, is like water[上善若水]. Water benefits to all the things[利物] without competing with them[不爭]. And it flows to the lowest places that all despise[謙下]. This is what makes water to be the closest entity to the Dao[道](Dao Te Ching, chapter 8).” Inspired by the Daoist view on water, I strongly believe that everything on the earth can survive and preserve their existences ceaselessly thanks to the water’s mode of existence. It has ultimately led me to the answer, to protect and keep ecological system in order, of water philosophy of Daoism. From the perspective of Daoism, the world is consisted of “Dao of being and non-being beget each other[有無相生]”. That is to say, everything is rested on relational context and consequently nothing can possess substantiality. In this context, the only job that water does is to dissolve itself completely and obeys changes. Water achieves a great work of wu buwei through wuwei[無爲而無不爲]. It is capable of conforming to anything and complying with any change as water absences its own ego. The way water treats the world is decentering[無中心的]. Water does not judge right or wrong. Moreover, it does not like or dislike anything. Water completes life and preserves vitality of life by keeping the balance of everything in the nature with its property of horizontality. This indicates that the best way to enable coexistence of humans and nature can be found in the mode of water’s existence. A sage of Daoism adopts this aspect of water and achieves great results; everything is changed naturally and the entire world can be stabilized. As a result, one can conclude that ‘thinking and living like water’ is a method that is consented to the Dao[道]. This is why I argue that the future reasoning method should be resembled in the mode of water’s existence. This thesis suggests ‘以水觀物’, as a methodology of decentering world view[無中心的]. This indicates to see the world in the perspective of water. If we could exist as a relational ego just like water, the true good would have been materialized and the coexistence of humans with nature would have been achieved. As a result, in order to materialize the true good, I could conclude that ‘water-lization of humans’, ‘naturalization of humans’ is required inevitably.
more