검색 상세

고등학생의 아동기 트라우마 경험이 공격성에 미치는 영향 : 분노, 공감, 용서의 매개효과

Impact of Chi ldhood Trauma on Aggressive Behavior For Highschool Students: Mediating Role of Anger, Empathy, and Forgiveness

초록/요약

본 연구는 아동기 트라우마가 공격성에 미치는 영향에 있어서 분노 및 공감과 용서가 어떠한 역할을 하는지 알아보고자 하였다. 구체적으로 아동기 트라우마가 분노에 영향을 미치고 분노가 공격성에 영향을 미치는 과정에서 공감과 용서가 이를 매개하는지 인과적 구조모형을 설정하고 이를 자료를 통해 검증하였다. 경기도와 서울시에 소재하는 고등학교의 학생들에게 설문을 실시하였으며, 최종 532명의 자료를 사용하여 구조방정식 모형을 검증하였다. 주요 연구결과를 요약하면, 첫째, 아동기 트라우마가 공격성에 있어서 강력한 영향을 미치는 변인임을 확인하였다. 둘째, 분노가 공격성을 야기하는 중요한 요인임을 확인하였다. 셋째, 공감이 분노와 공격성을 매개하는 변인임을 확인하였으나, 그 영향력은 분노와 아동기 트라우마에 비해 크지 않음을 알 수 있었다. 넷째, 용서가 분노와 공격성을 매개하는 변인이거나 억제하는 변인일 가능성을 확인하였다. 마지막으로 공감과 용서의 매개효과검증을 통하여 고등학생의 발달 수준을 예측할 수 있었다. 이러한 연구결과가 공격적 성향을 보이는 청소년 내담자와의 상담장면에서 가지는 임상적 의의는 다음과 같다. 첫째, 공격적 내담자의 아동기 학대나 방임 등의 트라우마 경험을 탐색해보고 이로 인한 상처를 치유하고 그들의 분노를 충분히 다루어 주어야할 필요가 있다. 둘째, 치료적 개입에 있어서 청소년 내담자의 발달단계를 충분히 고려해야 한다.

more

초록/요약

The purpose of this study was to investigate psychological mechanism by which anger, empathy, and forgiveness mediate the relationship between perceived childhood trauma and aggressive behaviour. Whether empathy and forgiveness play any role as a mediator in the process whereby childhood trauma have effect on anger, and anger on aggression, was looked into, by setting and verifying causal structure model. A total of 532 students attending high school in Kyoug-gi province or in Seoul, completed the questionnaire. And an equal number of data was used to verify the structural equation model. The results are as follows: First, anger and empathy played a partial role in the process of aggression affected (in/directly) by childhood trauma. Second, in the aforementioned process, anger and forgiveness showed mediating effect. The mediating effect of each individual, indirect effect is verified by phantom variable. The result indicated: (a) it is proved that childhood trauma is a variable strongly affecting aggression; (b) anger is identified as a dominant factor causing aggression (affected by childhood trauma); (c) empathy was identified as a mediator of aggression, however, the effect was not larger than that of anger; (d) forgiveness was verified as a mediator of anger and aggression and a plausible variable of suppression; and (e) through testing mediating effect of empathy and forgiveness, developmental level of the test subject was predictable. The clinical significance in counseling juvenile clients lies in that (a) examination of childhood trauma such as abuse or neglect followed by appropriate treatment, is needed with sufficient handling of their anger; (b) when treating clients their developmental level must be considered sufficiently.

more