검색 상세

특성분노가 외적통제소재 및 정서조절곤란을 매개로 주도적공격성에 미치는 영향 : 중학생을 대상으로

Impact of Trait Anger on Proactive Aggression for Middle School Students: Mediating Role of External Locus of Control and Difficulties in Emotional Control

초록/요약

본 연구는 외적통제소재와 정서조절능력이 특성분노가 주도적공격성에 영향을 미치는 과정을 매개하는지 알아보고자 하였다. 이것을 알아보기 위해 서울시 구로구 지역에 소재하는 중학교 2학년 학생을 대상으로 네 가지 척도로 구성된 설문을 실시하였다. 570부의 설문지 중 552부의 자료를 분석에 활용하여 구조방정식 모형을 검증하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 외적통제소재는 특성분노와 주도적공격성을 부분 매개하는 것으로 나타났다. 둘째, 정서조절곤란은 특성분노와 주도적공격성을 부분 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 외적통제소재와 정서조절곤란의 매개효과보다 특성분노가 주도적공격성에 미치는 직접적인 영향력이 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 주도적 공격성을 보이는 학생들의 상담 장면에서 활용할 수 있는 치료적 개입의 방향을 제시해 준다. 본 연구 결과에 따르면, 주도적 공격성을 보이는 학생들을 상담할 때 먼저 내면화된 특성분노를 다루는 것이 효과적이다. 그리고 인지적 및 정서적 접근을 통해 내적통제소재를 사용하고, 기능적으로 정서를 조절할 수 있도록 돕는다면 청소년 비행의 원인이 되는 주도적공격성을 줄일 수 있을 것이다. 본 연구의 제한점과 앞으로의 연구 방향에 대한 논의도 포함하였다.

more

초록/요약

The purpose of this study was to investigate psychological mechanism by which external locus of control and difficulties in emotional control mediate the relationship trait anger and proactive aggression. A survey, which consisted of four questionnaires selected in accordance to the purpose of this study, was conducted on 570 second year middle school students in areas of Guro district, Seoul. A total of 552 data after excluding survey data with errors was used for final analysis, which proved the structural equation model. The results of this student are summed up as follows. Firstly, it has been found that the external locus of control partially mediate trait anger and proactive aggression. Secondly, it has been found that difficulties in emotional control partially mediate trait anger and proactive aggression. hirdly, trait anger has more direct impact on proactive aggression than mediated effects of the external locus of control and difficulties in emotional control. These results suggest therapeutic interventions that can apply to counseling practice for students displaying proactive aggression. According to the findings of this study, it is effective to deal with the trait anger first that has been internalized by students showing proactive aggression. And, if an internal locus of control though a cognitive and emotional approach is used with assisting them to control their emotions, it will help to decrease students' proactive aggression which causes juvenile delinquency. Limitations of the study and suggestions for further studies are included.

more