이러닝콘텐츠 저작권법 이해향상을 위한 지침 개발연구
Developing a Guide for E-learning Content Developers to Prevent Copyright Violations
- 주제(키워드) 이러닝콘텐츠 , 저작권법
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이예경
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047642
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
이 논문은 이러닝콘텐츠 저작권법에 대한 이러닝콘텐츠 개발자의 인식을 파악하고, 이러닝콘텐츠 저작권법 이해향상을 위한 실천 지침을 제안하는 것을 목표로 하였다. 이러한 목표를 달성하기 위해, 이러닝콘텐츠 개발시 저작권법 위반에 대한 다양한 자료가 분석되었다. 또한 실제 이러닝산업에 종사하고 있는 프로젝트매니저 17명을 심층면담 하여 이러닝콘텐츠를 제작하는 동안 이러닝콘텐츠 안에 포함되어 있는 저작권법에 대한 개발자들의 인식도를 분석한 후 이러닝콘텐츠 저작권침해를 방지할 수 있는 지침을 개발하였다. 이 지침을 사용할 경우, 이러닝콘텐츠 제작 저작권관련 갈등에 대해서 설계자가 좀 더 쉽게 이해할 수 있을 것이며, 개발자가 각 단계의 과제를 수행할 때 저작권 위반에 대한 분명한 기준을 가지고 개발작업을 수행할 수 있다. 마지막으로, 본 논문은 이러닝콘텐츠를 제작할 때 안전한 저작권법 적용을 위한 방향 수립 및 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
more초록/요약
This study aims to identify e-learning developers' perceptions regarding e-learning copyright laws, and propose practical guidelines for developing e-learning content void of copyright violations. In order to accomplish this goal, various documents about e-learning copyright law and violations were analyzed, and in-depth interviews with 17 e-learning project managers were conducted and analyzed as well. Results of documents and interviews were analyzed using a model for instructional design(ADDIE). Study results indicate that e-learning developers were not fully aware of all the copyright laws involved in developing content, and specific instructions were necessary to prevent copyright violations. In order to improve this situation, a specific guideline for ensuring copyright violation free content was proposed was based on the ADDIE model.
more