검색 상세

국어과 어휘 교육과정 모형 연구

The study on the vocabulary curriculum of Korean language

초록/요약

본 연구는 국어과 어휘 교육과정을 학교급별 구성하는 것이 목적이다. 이를 위해 초등학교, 중학교, 고등학교에 해당하는 어휘 교육과정을 재구조화하여, 학교급별로 초점을 두어야 할 부분을 바탕으로 모형을 구안하였다. 국어과에서의 어휘 교육은 독립적으로 이루어지지 않고, 국어과의 각 영역에서 산발적으로 이루어지고 있다. 하지만 국어과의 모든 영역에서 어휘를 다루고 있으며, 이로 볼 때 국어 교육 전체에서 어휘 교육이 갖는 비중은 상당히 크다. 그러므로 어휘 교육을 독립적인 영역으로 보고, 이를 바탕으로 어휘 교육과정을 구체화한다면, 체계적인 어휘 교육과정의 모형을 구성할 수 있다. 본고에서는 2009 개정 교육과정에서 도입한 ‘학년군’에 바탕을 두고, 학교급별 어휘 교육과정에 중점을 두었다. 또한 교육과정을 종적 체계와 횡적 체계로 나누어 체계적이고 일관성있는 어휘 교육과정의 모형을 구성하고자 하였다. 종적 체계는 피아제의 인지 발달 이론을 바탕으로 하여. 구체적 조작기는 초등학교 단계, 형식적 조작기는 중등학교 단계로 구분하였다. 이 때 각 단계는 앞 단계에서 이루어진 교육 내용을 포함해야 하며, 점차 심화 ․ 확장되는 연계성이 있는 모형이 되도록 하였다. 횡적 체계는 기존의 국어과 교육과정의 체계에 따라 ‘목표 - 내용 - 방법’으로 나누었다. 또한 어휘 교육과정 전체의 교육 목표를 ‘어휘 능력의 신장’으로 보고, 각 학교급별로 목표와 내용, 방법을 각각 설정하였다. 이 때 횡적 체계는 종적 체계와 마찬가지로 학습자의 인지 발달 특성에 따라 체계화되어야 하며, ‘목표 - 내용 - 방법’이 연계된 교육과정 모형이 되도록 하였다. 각 학교급에서 이루어져야 할 어휘 교육은 다음과 같다. 초등학교는 구체적 조작기에 해당하며, 이 단계에서는 어휘에 대한 기본적인 능력을 키우는 것이 중요하다. 즉, 어휘에 대한 관심과 개인적인 경험에 기인한 다양한 활동들을 활용하여 흥미를 유발시킬 수 있어야 한다. 중학교는 형식적 조작기의 초기 단계에 해당하며, 초등학교에서의 어휘에 대한 흥미와 관심, 기본적인 지식 등을 토대로 구체적이고 분석적인 교육이 이루어져야 한다. 어휘에 대한 구체적인 접근은 어휘 사용에 대한 실질적인 탐구도 가능하게 하며, 이를 바탕으로 실생활에서의 어휘 사용에 대한 교육도 함께 이루어질 수 있다. 고등학교는 형식적 조작기의 후기 단계에 해당하며, 태도와 관련한 교육에 중점을 맞춰야 한다. 즉, 어휘를 개인적인 측면에서 다룰 수 있음은 물론, 사회 ․ 문화적 맥락과 상황을 고려한 학습과 어휘에 대한 비판적인 인식이 함께 이루어져야 한다. 초등학교, 중학교, 고등학교 학습자의 언어 발달 수준에 부합하는 구체적인 어휘 교육 내용을 제시하지는 못했지만, 학습자들이 얻어야 할 능력과 중점을 두어야 할 교수 ․ 학습 내용을 제시하여 어휘 교육과정을 구성하였다. 본 연구는 국어과 교육과정에서 산발적으로 편재되어 있는 국어과 어휘 교육과정 성취기준 및 내용 요소들을 ‘교육과정 모형’이라는 개념 아래 재구조화하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 어휘 교육의 위상을 재고해 볼 수 있으며, 다양한 어휘 교육의 내용과 방법의 개발은 물론, 체계적인 어휘 교육의 토대가 된다는 점에서 의의가 있다.

more

초록/요약

The aim of this study is to structure the Vocabulary Curriculum of Korean language by School Levels. For such purpose, A Model of Vocabulary Curriculum was structured based on the point requires to put focus by school level. through restructure of vocabulary education curriculum corresponds to elementary school, middle school, high school. The vocabulary education of Korean language is not treated independently but being taught sporadic manner by every branch of Korean language education. However, every sector of Korean language deals with vocabulary, thus the weight of vocabulary education against overall Korean language education appears to be sharing big weight. Therefore, if the area of vocabulary education is regarded as an independent area, and based on which if the vocabulary education curriculum is specified, then a systematic vocabulary education course model can be structured. In this article, based on grade band system introduced in the revised education curriculum 2009, an emphases was placed on vocabulary course by school levels. Also, it was intended to structure a systematic and consistent vocabulary education curriculum model by dividing education system into Horizontal system and Longitudinal system. Longitudinal system was based on Piaget's cognitive development theory, and it was classified [concrete operational stage] for elementary school level, and [formal operational stage] for middle school level. At this time, each level should includes educational content made ​​in the previous level and was to become a model that could work together gradually deepening and widening. Horizontal system was divided into ‘Goal-Content-Method’ according to existing system of education course of Korean language. Also to regard ‘growth of vocabulary’ to be the educational goals of entire curriculum, based on which goal contents and method were by school level. At this time, Horizontal system like Longitudinal system should be structured depending on the nature of cognitive development of the student, as such ‘Goal-Content-Method’ connected to Curriculum model was structured. The vocabulary education should be achieved by school level is as following; Element school corresponds to [concrete operational stage], and at this stage strengthening basic ability of vocabulary is important, In other word, interest should be generated by utilizing attention to vocabulary as well as various activities based on personal experience. Middle school corresponds to initial stage of [formal operations stage], at this stage concrete & analytical education should be implemented based on interest & attention of elementary school and fundamental knowledge. A concrete approach to vocabulary makes possible to Authentic Inquiry on use of vocabulary, based on which education to use vocabulary at practical living can be implemented simultaneously. High school corresponds to late stage of [formal operations stage], an emphasis be place to the education related to attitude. In other word, vocabulary not only should be treated from personal aspect but also simultaneously should be made critical perception on the study & vocabulary considering social cultural trend & situation. Though this article could not present concrete vocabulary education contents correspond to the language development level of elementary, middle, high school students, but a vocabulary curriculum was structured presenting the capability need to be acquired by students and contents of teaching & learning need to put emphasized. This study has its significance in restructure under the concept ‘Education curriculum model’ those unevenly distributed Korean language vocabulary education curriculum accomplishment standard and contents & elements in the Korean language educational curriculum. Also it provides reconsideration opportunity about vocabulary education status, and it has significance in such a point not only the development of various vocabulary education contents & methods but also of becoming a foundation for systematic vocabulary education.

more