검색 상세

국내 방송 메타데이터 표준화 모델 연구 : 표준 구축 논의를 위한 델파이 연구

A study on a standardization model of Korean broadcasting metadata system: A Delphi-method study for discussion of establishing metadata standard.

초록/요약

한 개인이 스마트 폰, 아이패드, 스마트 TV와 같은 여러 대의 스마트 디바이스를 통해 콘텐츠를 소비하는 오늘날, 디지털 전환이 당장 올해 말로 다가왔음에도 불구하고 우리나라 방송 콘텐츠 유통 환경은 아직까지 아날로그적 패러다임을 벗어나지 못하고 있다. 또한 변화하는 방송 패러다임을 뒷받침할 수 있는 메타데이터 표준조차 만들어지지 않고 있는 상황이다. 게다가 방송 메타데이터 표준이라는 것은 이해당사자들의 합의와 조정이 필요한 사실상의 표준(de facto standard)임에도 불구하고 지금까지의 연구들은 이러한 메타데이터 전문가들의 목소리를 제대로 반영하고 있지 않고 있다. 이에 본 연구는 메타데이터 표준 구축을 위해 논의 되고 합의되어야 하는 사항들을 기존 연구를 통해 추출, 주제별로 나누어 전문가에게 물어보고, 반복되는 델파이 설문을 통해 그 의견들에 대한 중요도를 살펴보고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해서 각 지상파 및 PP, 그리고 콘텐츠 유통업체와 소프트웨어 솔루션 업체에서 메타데이터 관련 업무에 종사하는 10명을 대상으로 전문가 집단을 구성하여 총 3차에 걸친 델파이 조사를 실시해 자료를 수집하고 분석하였다. 이를 통해 최종적으로 표준 메타데이터 구축을 위한 주요 이슈들이 도출되었고, 이러한 도출된 결과를 바탕으로 각각의 연구문제에 대한 결론을 살펴보면 다음과 같다. 먼저 표준 메타데이터에 포함될 핵심범위와 항목 중, 표준화 논의에 포함되어야 하는 범위에 대해서는 특정 방송 프로세스의 단계를 우선적으로 고려해서 표준화의 범위에 포함시키는 것보다는 먼저 방송사에서 대외로 제공하는 방송 프로그램에 대한 정보에 대해서 표준화의 논의가 시작되어야 할 것이며 그 다음에 메타데이터의 문법이나 표현방식을 논의해야 할 것으로 보았다. 또한 표준 메타데이터에 포함되어야 할 대분류 및 중분류 에서는 전반적으로 콘텐츠 자체에 대한 정보인 ‘제목 정보’, ‘제작 정보’, ‘내용 정보’, ‘방영정보’ 등이 상대적으로 더 중요한 항목으로 선정되었으며 각 방송사의 수익과 직결되는 ‘저작권 정보’ 역시 상위권에 랭크 된 결과를 보여주었다. 마지막으로 추가되어야 할 항목에 대해서 전문가들은 현재 저작권 정보 중에서 관리되지 않고 있는 배경음악, 초상권 확보 정도가 추가적으로 메타데이터 항목에 들어가야 한다고 응답해 결과적으로 저작권에 대한 메타데이터 정보가 더욱 구체화되고 강조되어야 할 것으로 보았다. 메타데이터 표준화 과정에서의 필요한 협의사항과 각종 제반 문제점 중, 사전 협의 사항에 대해 전문가들은 우선적으로 명확한 목표 설정 후에 표준 메타데이터에 대한 정의, 구성, depth, 범위 등과 같은 구체적인 사항들을 해결해야 할 것으로 보았다. 제반 문제점에 관해서는 표준 구축에 있어서 해결해야 될 문제들이 현재 방송사들이 갖고 있는 메타데이터 시스템과 같이 기술적인 부분에도 있지만 이해 당사자들간의 의사소통과 표준 구축에 따르는 비용과 같은 부분에도 전문가들의 의견이 상당히 집중되고 있음을 파악할 수 있었으며, 비용 문제에 대해서는 이미 각 사마다 아카이브 시스템이 구축된 상황이기 때문에 민간 투자를 유인하기 보다는 정부의 주도로 비용을 지원하는 것이 바람직한 것으로 드러났다. 표준 메타데이터의 관리 및 운용에 대해서는 국가 주도로 공동 센터를 마련해 그 안에서 공동으로 관리와 운용을 하는 것 보다는 방송사별 운용을 하는 것이 더 바람직한 것으로 드러났다. 마지막으로는 표준 메타데이터가 방송 콘텐츠의 유통과 저작권에 미칠 영향에 관해서는 메타데이터가 공익의 차원에서 이용자에게 많은 편의를 제공해주기도 하지만, 그보다도 파생되는 콘텐츠 제작과 콘텐츠 유통 활성화를 통해 경제적 이익을 더 증대시킬 것이라고 보았다. 또한 방송 콘텐츠 유통에서의 활용에 있어서는 표준 메타데이터 시스템 구축이 방송사 내부적으로는 방송사가 보유하고 있는 프로그램 관리를 효율적으로 해주고 외부적으로는 이용자가 더 쉽게 방송 정보에 접근하게 해줄 뿐만 아니라 경제적인 이익을 가져다 줄 것으로 보았다. 저작권에 미치는 영향에 있어서는 대체적으로 표준 메타데이터가 저작권을 보호할 것으로 보았지만 이와는 반대로 저작권 개념을 사용 가능한 수준으로 메타데이터에 녹여내기 어려울 것으로 보는 의견도 존재해 저작권에 대해서 전문가들간의 상당한 견해차가 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 앞으로 본격적으로 논의될 표준 메타데이터 구축에 있어서 프로젝트의 효율성을 증대시킬 수 있으리라 예상되며, 여러 당사자들이 모인 협의체나 포럼에서 의견을 모을 수 있는 객관적인 자료 확보했다는 데에 본 연구는 의미가 있다고 할 수 있다.

more

초록/요약

These days, one person has a variety of smart devices such as smartphone, iPad, smart TV and the end of the analog broadcasting is right around the corner. But the environment of broadcasting contents distribution in Korea is not becoming free from old paradigm. Besides, there is no broadcasting metadata standard in Korea which can support changing broadcasting paradigm. Furthermore, even though a broadcasting metadata standard is ‘de facto standard’ which requires consent and adjustment of the people directly involved, the previous studies for metadata did not apply metadata experts’ voices. Thus, this study extracts cases which should be discussed for establishing metadata standard from previous studies and divides those cases by topics, then ask metadata experts about those topics. After that, this study tries to see the importance of the topics through Dephi-method survey. In order to accomplish the goals of the study, the researcher forms a group which consists of ten metadata experts including terrestrial broadcasting companies such as KBS, MBC, SBS, EBS, the biggest program provider in Korea, CJ E&M, a content distributor and a software solution company. Then the researcher gathers and analyzes data after taking a Delphi-method survey. Through this survey, the researcher finally can obtain main issues for establishing metadata standard and the following shows the results of a subject for inquiry. First of all, among the category and essential coverage which should be included in metadata standard, the experts talked about the coverage included in a discussion about standardization first. They said that the discussion about standardization has to focus on the data about broadcasting program provided externally rather than considering a specific broadcasting process and including it in the coverage of standardization. After that, the grammar of the metadata or the way of expression of metadata should be discussed later. Besides, in the items of main category and sub category which should be included in the metadata standard, information about content itself such as ‘Title information’, ‘Production information’, ‘Contents information’ and ‘Broadcasting information’ was relatively in the upper ranks and ‘Copyright information’, which is directly related with each broadcasting company’s revenue, was also at the top. Finally, in the items which should be added in the metadata standard, experts said that ‘Background music’ and ‘Portrait rights securing’ which are not controlled right now should be included in the metadata system. Consequently, they said that the information about copyrights has to be more detailed and emphasized in the metadata system. Secondly, in the agenda and problems for standardization of metadata, experts said that specific purpose should be settled first, and then more detailed items such as definition, composition, depth and range of metadata will be solved later. As to various problems for metadata system, the researcher founded that the problems which should be solved for building standard were about communication among broadcasting companies and budget for building metadata standard rather than technical problems such as metadata system that each broadcasting company already has. Regarding a cost problem, it seemed that support by the government is more appropriate than attracting private investment. Regarding the administration and management of metadata standard, it seemed that the management by each broadcasting company was more appropriate than the joint metadata management center built by Korean government. Lastly, for the effect that metadata standard influence on the distribution and copyrights of broadcasting contents, it seemed that the metadata standard will increase the economic benefit with derived contents production and vitalization of contents distribution even though it offers convenience to users in terms of public interest. Furthermore, as to utilization in the broadcasting contents distribution, it seemed that establishing metadata standard can make content management that broadcasting company has more effective, make users approach broadcasting information more easily and bring more economic benefit to the broadcasting companies. Regarding the effect on copyrights, the experts said that metadata standard generally can protect copyrights. However some experts also said that the metadata standard will not be able to protect copyrights. Thus they showed considerable different opinions. These results can increase the effectiveness of the projects for building metadata standard system. Also, this study has a meaning for securing the objective information which can be used in a forum or a consultative group for the metadata standard system.

more