게임을 위한 효율적인 톤 매핑 기반의 모노크롬 변환 기법
Monochrome Conversion Technique based on Efficient Tone Mapping for Game
- 주제(키워드) 톤 매핑 , 모노크롬 변환 , 셰이더 , Filmic tone mapping
- 발행기관 서강대학교 정보통신대학원
- 지도교수 임인성
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 정보통신대학원 정보처리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047609
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
실시간 HDR 렌더링에서 사용하는 기존의 톤 매핑은 HDR 색상 정보 처리에 대한 효율성에 초점이 맞추어져 있어서 LDR 색상 결과물에 대한 불만족스러운 부분이 있다. 대표적인 문제는 톤 매핑 과정에서 발생하는 검은색의 저채도 현상이 발생하는 점이며 톤 매핑 수행 후 LDR 장면을 모노크롬 변환하게 되면 음영이 뚜렷하지 않아 텍스처 참조표를 사용하여 색상을 재조정해야 하는 단점이 있다. 본 논문에서는 HDR 렌더링을 사용하는 게임에서 다양한 모노크롬 장면 연출을 위한 Filmic 톤 매핑 기반의 모노크롬 변환 기법을 사용하여 효율적인 모노크롬 변환 프로세스를 제안한다. 기존 톤 매핑 과정에서 발생하는 검은색의 저채도 현상을 방지하고 더 나아가 톤 매핑의 특성을 조절할 수 있는 장점을 가진 Filmic 톤 매핑 연산자를 사용한다. 톤 매핑 수행 후 다양한 모노크롬 변환을 위해서 휘도 값 추출단계와 추출한 휘도 값에 대해서 RGB 값을 조절할 수 있는 단계를 구성한다. 제안한 프로세스는 게임 렌더링 장면의 품질을 높이면서 컬러 장면에서 모노크롬 변환 시 성능저하가 거의 없다는 것을 알 수 있으며, 동적으로 다양한 색상 변환을 적용할 수 있어 연출의 폭이 넓어졌다고 할 수 있다.
more초록/요약
Tone mapping used previously in real-time HDR rendering is focused on the efficiency of HDR color information processing; thus, the LDR color result is somewhat unsatisfactory. The typical problem is the desaturated black color occurring in the process of tone mapping, And when LDR scenes go through monochrome conversion after tone mapping, the shade is not so clear that color should be corrected using the texture look-up table. This thesis proposes an efficient monochrome conversion process using filmic tone mapping-based monochrome conversion technique to express various monochrome scenes in the game using HDR rendering. The process uses filmic tone mapping operators with advantages to prevent the previous desaturated black color occurring in the process of tone mapping and furthermore control the characteristics of tone mapping. For various monochrome conversion after tone mapping, the process devises a step to extract the luminance value and also a step to regulate the RGB value for the luminance value extracted. The proposed process enhances the quality of game rendering scenes and creates almost no performance reduction at monochrome conversion in color scenes. And since various color conversion can be applied dynamically, the possibility of expression can be widened.
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