검색 상세

자기소개 말하기 교육 방안 연구 : 취업 목적 자기소개 말하기를 대상으로

A study on teaching method of self- introduction speaking:Targeting self-introduction speaking for employment interview

초록/요약

이 연구의 목적은 ‘자기소개 말하기’의 유형을 분류하고, 그 중 취업 목적 자기소개 말하기의 교육 방안을 고찰해 보는 것이다. 화법 교육의 기능적 관점에 주목하여 실생활에 유용한 자기소개 제재를 택해 유형을 분류하고 이를 교육 내용의 토대로 삼아, 작문과 통합한 효율적인 화법 교육 방안에 대해 연구하고자 하였다. 작문은 ‘텍스트 구성을 통한 표현 과정’이라는 점에서 화법과 밀접한 관련이 있으며, 텍스트 구성 단계에서 작문 지식과 연계하여 목적에 맞는 말하기 텍스트를 구현할 수 있다는 점에서 통합에 효과적이기 때문이다. 텍스트를 기능과 상황으로 분류하고 기능별 유형에서는 텍스트의 구조를, 상황별 유형에서는 말하기 표현을 살펴 특징을 고찰하였다. 자기소개 말하기의 텍스트 기능은 제보적 기능과 설득적 기능으로 나뉘며 제보적 기능에서는 서사식 구조와 설명식 구조가, 설득적 기능에서는 논증식 구조가 나타난다. 상황은 청자와의 심리적 거리에 따라 공식적인 말하기와 비공식적인 말하기로 나뉘는데 이에 따른 표현을 내용의 확장, 축소, 화계 사용, 담화 표지어의 사용 양상을 중심으로 살펴보았다. 공식적인 상황의 경우 청자와의 심리적 거리가 가깝지 않기 때문에 청자가 이해하기 쉬운 간결한 말하기 표현이 사용된다. 비공식적인 상황의 경우 청자와 심리적 거리가 가깝기 때문에 화자의 감정과 상황을 강조하여 청자에게 공감을 형성하는 말하기 표현이 사용된다. 학습자의 수준에 맞는 교육 방안을 설계하기 위해 자기소개 말하기 유형 중 설득적, 공식적 말하기 유형에 속하는 취업 목적 자기소개 말하기를 중심으로 학습자들의 말하기 텍스트를 분석한 결과, 텍스트의 내용이 설득적 기능과 공식적 상황에 부적절하고 능숙하지 못한 말하기 양상이 나타남을 확인하였다. 이에 텍스트를 기능에 맞게 구조화하고 상황에 맞게 표현하는 작문과 화법에 관한 전략적 지식과 실제와 유사한 상황에서 말하기 경험을 갖게 하는 ‘협동적․전략적 말하기 지도 모형’을 고안하여 실제 수업에 적용해 보았다. 학습자들은 수업 전과 비교하여 취업 목적 자기소개 말하기의 설득적 기능에 따른 텍스트의 구조와, 공식적 상황에 따른 말하기 표현 방법을 이해하고 목적에 맞는 자기소개 말하기를 하고자 하였다. 이 연구에서 논의된 것을 바탕으로 보다 실제성 있고 구체적인 작문과의 통합 교육 방안 연구를 지속해 볼 수 있을 것으로 기대해 본다.

more

초록/요약

The purpose of this study is to classify self-introduction speaking of depending on type and to investigate the teaching method of self-introduction speaking for employment interview. As the speaking education of functional view, this study will classify the types of self introduction speech as pragmatic topic and make education contents, ultimately study on efficient method of teaching speaking that integrates education with writing. Writing is bound up with speaking in the expression sequences through text composition, and it is efficient to put writing knowledge to make speech-text for appropriate situation at the composition stage. After setting function and situation as standards, this study analyzed characteristics in the standards by investigating a text structure in the functional type and the expression of speaking in situational type. In self-introduction speech, the text function is divided into report and persuasion. The reporting function categorized into narrative structure and expository structure, and the persuasive function subdivided into argumentative structure. The situation divided into formal speaking and informal speaking depending on psychological distance with audiences. The expression in a situation was analyzed in aspect of expansion, cuts of contents, or use of Hwa-kye(It means formal or informal verbs used in speech text) and discourse markers. In case of formal situation, a fluent speaker uses concise expressions to helping audiences’ understanding, because a speaker has a long psychological distance with audiences. In case of informal speaking, the expressions develop the bond of sympathy that used with emphasized speaker's sentiment and situation, because of close psychological distance with audiences. In order to design a suitable teaching method for learner's level, this study analyzed the learners’ speech-text. The result which concentrated upon the persuasive and formal type of speaking in purpose of find an employment, confirmed that the contents of text are inappropriate to be a persuasive function and a formal situation, and also showed the aspects of unfluent speaking. So this study designed ‘cooperative and tactical teaching model’ to structuralize the text to fit in its function, to express appropriately according to situation, to have tactical knowledge on speaking, to have speaking experience that closely resemble real circumstances. And this model applied to actual class. Compared with learners before applying model, the learners now understood text function of self-introduction speaking that purpose in employment interview, and the expressions in formal situation, and they intended to do appropriate self-introduction for right purpose. Based on this study, it gives expectations on continuity of more practical and specific education methods study that integrated with the composition.

more