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이러닝 서비스품질, 만족도, 재이용 의도의 관계 분석 : 4년제 일반대학을 중심으로

The Relationship Analysis of e-Learning Service Quality, Satisfaction and Repurchase Intention

초록/요약

본 연구는 대학 교육서비스 중 이러닝 서비스품질이 만족도 및 재이용 의도에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 연구는 수도권 소재 4년제 일반대학 중 100% 이러닝 서비스를 제공하고 있는 5개교를 선정하여 이러닝 서비스 경험이 있는 학생 350명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 자료분석은 ‘SPSS 15.0 for Windows' 프로그램과 AMOS 7.0 통계프로그램을 이용하였다. 선행연구를 참조하여 이러닝 서비스품질을 시스템 품질 요인, 콘텐츠 품질 요인, 운영 품질 요인 등 3개 하위 요인 22개 변수로 구분하였으며, 만족도와 재이용 의도의 8개 변수를 도입하여 신뢰성 분석과 요인분석을 실시하여 타당성과 신뢰성을 확보하였다. 연구모형에 따른 각 변수 간의 관계를 파악하기 위한 경로분석을 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 이러닝 서비스품질은 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 이러닝 서비스품질의 하위 요인 중 운영 품질 요인은 유의한 영향을 미치고 있으며, 시스템 품질 요인과 콘텐츠 품질 요인은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 이러닝 서비스 만족도는 재이용 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 제공되는 이러닝 서비스품질에 대한 만족도가 높을수록 재이용 의도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 이러닝 서비스품질과 만족도는 재이용 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 이러닝 서비스품질이 재이용 의도에 미치는 영향이 만족도가 재이용 의도에 미치는 영향에 비해 상대적으로 낮은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 이러닝 서비스품질과 재이용 의도 관계에 있어 만족도가 매개변수로 작용한다는 것을 의미한다.

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초록/요약

This study is intended to identify how the quality of e-learning service influences on satisfaction and repurchase intention among the university education services. The study has been selected five universities among four-year universities located in metropolitan areas that provide a complete e-learning service and conducted a survey on 350 students with a previous experience of using e-learning service. The data has been analyzed using 'SPSS 15.0 for Windows' program and AMOS 7.0 statistical program. Referring to previous studies, the quality of e-learning service was classified into three sub-factors; factor of system quality, factor of content quality, and factor of management quality and twenty two variables. Eight variables of satisfaction and repurchase intention have been introduced to implement an analysis for reliability and factors achieving validity and credibility. The results drawn from path analysis to identify the relationship between variables according to the study model are as follows. First of all, the quality of e-learning service turned out to significantly influence on the satisfaction. In addition, a factor of management quality among sub-factors of e-learning service quality, significantly influenced on the satisfaction. However, it turned out that a factor of system quality and content quality did not significantly influence on the satisfaction. Secondly, the satisfaction of using e-learning service turned out to significantly influence on repurchase intention of it. It turned out that the more the satisfaction from e-learning service quality was, the higher repurchase intention was. Thirdly, the quality of e-learning service and satisfaction turned out to significantly influence on repurchase intention of it. However, it was shown that an influence of e-learning service quality on repurchase intention the service was higher than the one of the satisfaction on repurchase intention of the service. Therefore, it implies that the satisfaction serves as a parameter as to the service quality and repurchase intention of the service.

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