대학생의 성별 및 대학입학유형이 학업성취도와 대학생활 적응에 미치는 영향 : 수도권 소재 대학을 중심으로
The Influence of Gender of University Students and Type of University Entrance on Scholastic Achievement and Life Adjustment in University
- 주제(키워드) 입학사정관제 , 대학입학유형 , 대학생활적응 , 추수지도 , 대입학제도
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김재웅
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 교육공학-교육행정융합
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047585
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록/요약
한국 사회는 앞으로 다가올 학령인구 감소의 시대에 진정한 경쟁력을 갖춘 대학으로의 발전은 변화하는 대학입시제도에 따라 우수한 학생의 선발과 학사관리가 필요하다. 2008년 10개교를 입학사정관전형 시범대학으로 선정한 이후 적용대학의 지속적인 확대되었다. 각 대학들은 자율적으로 입학생을 선발하고 대학이 필요로 하는 학생을 다양한 기준에 의한 선발할 수 있는 입학사정관제도를 확대하고 있다. 이러한 변화는 총점제에 의한 과거의 선발방식과 달리 대학생활에서 얻어지는 학업성취 수준에 있어 차이가 발생할 수 있다. 그리고 대학생활적응의 중요성을 인지한 여러 대학에서 추수(追隨)지도를 통해 대학생활 적응의 자신감을 심어주기 위한 다양한 프로그램을 실시하고 있다. 본 연구에서는 대학생의 성별 및 대학입학유형의 차이가 학업성취도와 대학생활적응에 미치는 영향을 조사하였다. 본 연구를 위하여 수도권 소재 4년제 대학에 재학 중인 남녀 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 총 283명의 설문 결과를 분석하여 다음의 결과를 얻었다. 첫째, 성별에 따른 차이와 대학입학유형의 차이에 따른 학업성취도의 차이는 유의한 차이가 없었다. 학업성취도에 있어 성별과 대학입학 유형 변인 간에는 상호작용 효과가 나타나지 않았다. 둘째, 성별의 차이에 따른 대학생활적응의 차이는 개인·정서적응 점수에서 남자인 경우 여자인 경우에 비해 높게 나타났으며 학업적응, 사회적응, 대학환경적응에 대해서는 유의한 차이가 없었다. 대학입학유형의 차이에 따른 대학생활적응은 입학사정관제 전형으로 입학한 학생이 정시전형이나 수시 전형으로 입학한 학생에 비해 적응 점수가 높았다. 성별과 대학입학 유형이 대학생활적응에 유의한 영향을 미치는 상호작용 효과를 나타내었다. 이와 같은 연구결과에 근거하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 대학생활을 통해 얻어지는 학업성취도에 있어 성별의 차이보다는 다른 대학생활 내에서의 여러 과정 변인들이 학업성취도에 영향을 준다. 대학에서는 성별과 대학입학 유형이 학생들의 대학생활 적응에 있어 차이가 나타나고 있다. 정시전형과 수시전형 그리고 입학사정관제 전형을 통해 입학한 신입생들의 대학생활 적응을 위한 추수지도에 있어 대학생활 적응에 필요한 개인 맞춤형 프로그램의 개발과 운영이 필요하다는 것을 시사한다. 이러한 결과를 토대로 연구의 시사점이 논의 되었다.
more초록/요약
University entrance policy should be changed as it is expected for the number of students pursuing to study to be decreased in the society of Korea. Since ten universities have been selected as a model for the policy led by admission officers in 2008, more universities started to be applied with it. Each university voluntarily selects students for the entrance and expands the scope of application for the policy led by admission officers that can select students according to various standards. Aforementioned change might make a significant difference in terms of scholastic achievement that is accomplished in university life unlike the method of selecting students based on total points in the past. In addition, many universities that are aware of an importance of life adjustment of students in university are now implementing various programs to raise students' self-esteem through follow-up instruction. This study is intended to identify how a disparity of genders and types of college entrance influences on scholastic achievement and life adjustment to the university. For the study, a survey has been conducted on male and female students that currently attended four-year universities located in metropolitan areas, and the result derived from total 283 copies of survey has been analyzed to draw a conclusion as below. First of all, there was no significant disparity on scholastic achievement depending on the difference of genders and university entrance types. As for scholastic achievement, there was no interrelating effect between variables of genders and types of university entrance. Secondly, the disparity derived according to the gender was higher on males for individual points of life adjustment to the university. However, there was no significant disparity on the adjustment for learning, society, and university environment. Life adjustment to the university according to types of university entrance was shown higher on students that were given an admission from officers than those entering the university by scheduled admission or rolling admission. There was an interrelating effect that genders and types of university entrance significantly influence on the life adjustment to the university. According to aforementioned results of the study, a conclusion has been derived as below. As for scholastic achievement that is obtained through university life, various variables from the university life influence on scholastic achievement more than the gender difference. There was a disparity on life adjustment to the university depending on genders and types of university entrance. It implies that a customized program for each student should be developed and managed in the follow-up instruction for newly admitted students from admission officers, scheduled admission, and rolling admission. Implications of the study have been discussed according to the aforementioned result.
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