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방송 프로그램 수출이 외국인 관광객 증가에 미치는 영향

초록/요약

본 연구는 한국 방송 프로그램의 수출이 관광 산업에 미친 영향을 분석한다. 특히 2000년대 초 시작된 한류(韓流, Korean Wave)가 외국인 관광객의 한국 방문 증가를 가져왔는지를 살펴본다. 실증 분석 결과에 따르면, 방송 프로그램 수출은 외국인 관광객 증가에 긍정적인 영향을 미쳤다. 방송 프로그램 수출이 1%의 증가할 때 약 0.02%의 관광객의 증가를 가져오며, 또 선형분석 결과 프로그램 1회 당 약 40여명의 관광객 증가효과를 가져오는 것으로 분석된다. 드라마 한시리즈물이 평균 20회라 하면 드라마 한 시리즈로 약 800여명의 관광객을 증가시키는 효과가 있는 것으로 분석된다. 프로그램 한 회가 평균 $3,100에 수출되어 직접적으로 외화를 회득함과 동시에 40여명의 관광객 증가로 약 $48,000을 관광수입을 획득하고 있다. 한국의 방송 프로그램 시장이 지속적인 성장과 수출을 거듭하는 상황임을 볼 때 앞으로도 더욱 외국인 관광객을 증가시키는 긍정적인 효과를 불러올 것이다.

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초록/요약

This paper investigates how the export of TV programs affects the tourism industry in South Korea. In particular, we focus on the impact of Korean Wave on foreign tourists visiting Korea. The empirical findings are as follows: First, the impact of exported TV programs is considerable, with respect to the number of foreign tourists. The log-log model suggests that a 1% increase in exported TV programs leads a 0.02% increase in international visitors. And, the linear regression analysis provides that a single TV program attracts 40 foreign tourists visiting. Considering that a typical series of soap operas consists of around 20 episodes, it can be interpreted as additional 800 tourists visiting. Second, the export of TV programs is significantly profitable, because one program makes revenue not only from exporting (USD 3,100) but also through tourism industry (USD 48,000). Therefore, a continuous production and exportation of program with quality will effectuate the increase of foreign tourists.

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