그림책을 활용한 유아 미디어 리터러시 수업설계 연구 : 만 5세 유아를 중심으로
Study on Media Literacy Instructional Design for Young Children using Picture Books: With a focus on 5 year old young children
- 주제(키워드) 미디어교육
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김양은
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 미디어교육
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047522
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 만 5세 유아를 대상으로 그림책을 활용하여 미디어 교육의 수업 설계를 개발하고 수행한 연구이다. 미디어는 유아들에게 사회와 문화에 대한 지식을 습득하고 배워나가게 하는 중요한 경험의 장과 의사소통의 도구로써 그 영향력이 확대되어 가고 있다. 이러한 상황을 고려할 때 미디어교육은 미래사회를 살아갈 유아들에게 반드시 필요한 교육이라 하겠다. 그동안 미디어교육의 필요성의 부각으로 국내외에서 많은 미디어교육 프로그램이 개발되어오고 있으나 유아 대상 미디어교육 프로그램은 여전히 부족한 상태이다. 또한 유아를 대상으로 한 미디어교육 프로그램은 미디어의 부정적인 영향으로부터 유아들을 보호하려는 보호주의적 접근이 대부분이었다. 그러나 미디어 환경의 변화는 리터러시에 대한 인식을 바꾸고 있으며, 교육내용의 구성의 변화를 필요로 하고 있다. 유아가 미디어를 통하여 문화를 향유하고 세상과 소통할 수 있는 능력을 가질 수 있도록 하는 근간을 이루는 교육이 유아시기에 필요하다. 따라서 본 연구는 유아교육기관에서 미디어교육을 실시하는데 활용할 수 있도록 유아들에게 접근이 쉽고 유아교육기관에서 활용도가 높은 그림책을 선정하여 수업을 설계하였다. 유아가 미디어를 읽는 방법을 경험하게 하기 위해 그림책의 글과 그림의 상관관계와 그림 상징적 의미를 이해함으로써 그림책을 읽는 법을 배우고 그림책을 만들어보는 제작활동을 통해 미디어를 통한 소통의 즐거움 느낄 수 있도록 하였다. 수업은 그림책이 무엇인지 알고 그림책을 읽는 능력을 향상시키기는데 목적을 두고 총 9차시로 차시별로 대집단 활동과 소집단 ․ 개별 활동으로 진행되며 이에 알맞는 학습목표와 교수 ․ 학습 활동 내용을 구성하였다. 또한 본 수업 설계를 만 5세 유아를 대상으로 연구자가 직접 지도하여 적용하여 보았으며 프로그램을 약 2주간 진행하고 수집된 작품은 질적 분석 방법에 기초하여 분석하였다. 그림책을 활용한 미디어교육 수업의 교육적 효과를 알아보기 위해 연구의 목표인 그림책을 감상하는 능력과 그림책을 읽는 능력 변화로 나누어 분석하였다. 그 결과 수업을 통하여 유아는 그림책 글과 그림의 상관관계와 그림의 상징성을 이해하는 능력이 증가하며 그림책을 이해하고 감상하는 능력이 변화함을 볼 수 있었다.
more초록/요약
This study developed and implemented instructional design of media education for 5 year old young children using picture books. Media, as an important communication tool and experiencing field where young children could acquire knowledge about society and culture, it's becoming more and more influential. Considering the situation, media education could be thought as something indispensable for young children who will live in the future society. Many media education programs have been developed since the media education necessity is becoming more and more emphasized, but media education programs for young children are still limited. And among them, most were protectionist approaches which intended to protect young children from the negative effects of the media. However, the changes of media environment are changing people's minds about literacy, and it asks for the changes in education content composition. Foundation laying education, through which young children could obtain the ability of sharing culture and communicating with the society through the media, is necessary in early childhood. Accordingly, this study chose picture books that are easy for young children to approach and of high efficiency in young children education institutions, and designed lectures with the chosen picture books, in order that young children education institutions could make use of them for media education. In order to let the young children experience media reading methods, lectures taught them how to read picture books by grasping the relationships between the sentences and pictures and understanding the symbolic meanings of the pictures; and activities of making picture books let the children feel the joy of communication through the media. Lectures were designed with the purpose of teaching the children to know what the picture book is and to improve their reading abilities. Lectures are 9 hours in total, and each hour is instructed with large group activities, small group activities and individual activities, and the lectures were composed of relevant lesson aims and instruction ․ learning activities. And the designed lectures were implemented with 5 year old children under the supervision of the author, the program lasted for about 2 weeks and the collected works were analyzed based on the quality analysis. In order to figure out the educational effects of media education lectures using picture books, picture book appreciating ability and reading ability changes were separately analyzed as the goal of the study. The result indicated that, through the lectures, children's ability of grasping the relationships between the sentences and pictures of the picture books and understanding the symbolic meanings of pictures improved, and the ability of comprehending and appreciating the picture books changed.
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