모바일 소프트웨어 제품계열 공학에서의 스코핑 방법
A Scoping Method for Mobile Software Product Line Engineering
- 주제(키워드) 모바일 소프트웨어
- 발행기관 서강대학교 정보통신대학원
- 지도교수 박수용
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 정보통신대학원 소프트웨어공학
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047492
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
소프트웨어 제품계열 공학에서는 경제적 효율성을 갖춘 재사용 자산과 제품계열의 구성이 핵심적이며 이를 위하여 구성 범위의 경계선을 정의하는 스코핑 프로세스가 전체 개발에서 매우 중요하게 작용한다. 전통적인 제품계열 스코핑 방식에서는 제품들간의 공통성과 가변성을기반으로 수평적으로 진행하기 때문에 빠른 기술 진화와 다계층 복합 구조를 가지는 모바일 소프트웨어 제품계열에서는 실용성과 유용성이 떨어진다. 본 논문은 제품특성과 계층간 연계성을 고려한 모바일 소프트웨어 제품계열 스코핑 프로세스를 제안한다. 제안된 프로세스는 환경, 디바이스, 유저인터페이스의 각 계층별, 계층간의 제품 특성을 분석하고 각 요구사항에 대하여 영향도를 정량적으로 계산한다. 또한 제조공정에서의 표준 시간 개념을 도입하여 영향도와 함께 노력에 대한 추정을 실시하여 현실성 있는 요구사항 선별과 제품계열 적용을 할 수 있는 환경을 제공한다. 제안 프로세스를 검증하기 위해 기존 스코핑 방식으로 진행했던 제품과 제안 방식의 제품을 실제 진행하여 비용, 품질 및 개발 생명 주기 내에서의 추가 요구사항과 소요시간 등을 비교, 그 결과를 정리하여 경제적 효율성을 살펴보았다.
more초록/요약
A reusable infrastructure that supports the economic efficiency is the core in software product line engineering. The activity of determining appropriate bounds to the product line effort is concerned carefully, referred to as scoping process. Traditional product line scoping approaches have focused on a horizontal perspective based on commonality and variability, so those lack practicality in the mobile software product line due to fast evolving technologies and complex multi layers. This paper proposes a mobile software product line scoping process which considers product characteristics and supports connectivity among the layers. After analyzing them, impacts by each requirement are shown on numerical values that provide the environment for requirement selection and product line evaluation. Products of previous and proposed scoping process show the result of mobile scoping process as comparison in cost and quality first and additional requirements after scoping and following loading time for economical benefits.
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