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소셜미디어가 기업의 커뮤니케이션 행태에 미치는 영향과 창발적 대화의 가능성을 위한 연구

A Study on the Influence of Social Media on Corporate Communication Behavior and the Possibility of Emergent Dialogue

초록/요약

지금까지 기업의 PR 활동은 경제 중심적 논의가 강조된 모더니즘적 접근이 주를 이루어 옴에 따라 좀 더 광의적인 범위에서 PR을 설명하기에는 한계가 있었고 Grunig과 Hunt(1984)의 쌍방향 균형 모델을 지원하지 못했다. 이러한 한계를 뛰어 넘고 빠르게 변하는 환경에서 기업이 발전하기 위해서는 PR을 포스트모더니즘 관점에서 이해하고, 다양한 공중들이 참여하는 창발적 대화를 통해 혁신을 이루어야 한다. 최근 소셜미디어의 등장은 쌍방향 균형의 가능성을 열어주고, 기업과 공중 간의 커뮤니케이션에 중요한 채널로서 주목받으며 기회를 제공하고 있지만, 신중한 접근이 필요하다. 기업은 소셜미디어를 통한 공중과의 커뮤니케이션에서 단기적이고 가시적인 효과를 기대하기 보다는 열린자세와 진정성을 가지고 부정적 이슈와 정보 공개에 두려워 하지 않는 쟁점 및 위기관리의 차원에서 접근해야 할 것이다. 이와 함께 담당자의 선정, 대응 시스템의 구축 등 기업 내부적인 차원에서 준비가 되어야 한다. 나아가 현재 기업과 공중 간의 커뮤니케이션에서 소셜미디어가 가지는 한계를 극복하고 창발적 대화의 실현을 위해서는 기업과 PR 실무자 스스로 PR 적 사고 기반의 기업-공중형 소셜미디어 개발에 의지를 가지는 것 또한 중요하다.

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초록/요약

As corporate PR activities have focused on modernism approaches centered on economic discourses so far, they have failed to cover a broader scope of PR or supported the Two-way symmetrical Model of Grunig and Hunt(1984). In order to overcome such limitations and further develop corporations in the ever-changing environment, PR must be understood from the perspective of postmodernism, and innovated through emergence dialogue participated by the public. The recent emergence of social media opened the possibility of two-way balances and provided a important channel through which companies can communicate with the public. Nevertheless, a cautious approach is required. Companies should not expect short-term, visible effects from the communication with the public via social media, but use it with open minds and sincerity to transparently disclose their information, whether it is positive or negative, and to manage potential risks. In this regard, they must be prepared by designating persons in charge and ablishing response systems. Furthermore, to overcome the limitations of social media and to realize the potentials of emergent conversation, both companies and their PR managers must be equipped with PR-oriented minds to develop a corporatepublic social media.

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