검색 상세

시스템, 전략, 커뮤니케이션에 따른 CSR 효과 연구 : CSR 업무 실무자의 시각을 중심으로

Study on Efficiency of Domestic companies’ CSR activities by adapting the System, Strategy, Communication

초록/요약

최근 사회 각 분야에서 기업의 사회적 책임(CSR: Corporate Social Responsibility)에 대한 요구가 커져감에 따라 글로벌 기업에서는 사회적 책임의 관심을 높이고 있다. 국내 기업들도 이러한 환경에 맞춰 글로벌 기업으로 평가받고 지속가능경영(Corporate Substantiality Management)을 위해 사회적 책임 활동에 대한 노력을 확대하고 있다. 그러나 국내 기업들은 사회적 책임 활동에 많은 투자와 활동을 하고 있는데 비해, 국민들에게 긍정적 인식을 받지 못하고 있다. 그렇다면 어떻게 하면 기업의 사회적 책임 활동을 효과적으로 할 수 있을까? 이런 문제를 해결하기 위해 본 연구에서는 국내 기업의 CSR활동의 현주소와 문제점을 분석하고, CSR활동 실무자들에게 시스템, 전략, 커뮤니케이션 차원에 따른 국내 기업의 CSR 효과를 알아보았다. 이를 위해 다양한 분야에 CSR활동을 실시하고 있는 국내 기업 5개를 선정하여 시스템, 전략, 커뮤니케이션 차원으로 구분하여 CSR활동을 분석하였고, 기업의 CSR활동 실무자와 비영리 단체에 속해 있는 CSR활동 담당자들과의 심층 인터뷰를 통해 효과적 CSR활동 방향성을 알아보았다. 연구 결과, 국내 기업 CSR활동의 효과를 높이기 위해서는 CSR의 구체적 비전과 목적에 대한 정립이 필요한 것으로 나타났다. 경영적 입장에서 접근하는 조직 구조 및 전문적인 평가 체계를 정립하는 것도 중요한 것으로 보았다. 또 기업과 관련 있는 CSR활동을 선정하고, 외부의 비영리 단체 등 다양한 파트너와 협력하는 CSR활동 전략 역시 효과적인 것으로 조사되었다. 마지막으로 다양한 이해관계자들 혹은 공중들과의 적극적인 커뮤니케이션을 하는 것이 CSR활동 효과를 높이는데 중요한 요소인 것으로 나타났다.

more

초록/요약

Demands of the times for Corporate Social Responsibility(CSR) have been recently increased in every section of society, which leads companies to take a profound interest in various types of philanthropic activities all around the world. With the rapid change of social environment, domestic businesses have put in a great deal of effort to step up to world level status and boost corporate substantiality management. Still, they fail to draw public’s attention toward their voluntary activities for the society and to carry out effective philanthropic ones despite their enormous investment and wide range of activities. Here comes my research topic: What could make CSR activities more effective? To address the issue, this study analyzes current situation and obstacles home-enterprises encounter and inquires of hands-on-workers in the CSR department about practical implications of their philanthropic efforts. For this, investigation on websites and actual voluntary activities of 5 domestic companies and interviews with working-level staff from them was conducted. Their diverse activities implemented in various sections were examined according to 3 CSR-activity factors of system, strategy, and communication. In-depth interviews on hands-on workers of both private corporate and non-profit organizations could make constructive proposals to achieve effective CSR activities. The research turns out there is nothing more important than concrete visions and specific aims for Corporate Social Responsibility to maximize its efficiency. Companies should take these responsible activities as a part of running business , and then it is necessary for them to set up a professional department for CSR activities and evaluation system to get feedback. Doing activities relevant to directly specialty of the corporate and partnership with outside non-profit institutions is probably needed. Interactive communication between related stakeholder and public has greater influence on promoting the effect of companies' philanthropic activities as well. Domestic Companies must develop philanthropic programs based on a well-thought-out strategy and implement an evaluation system. Finally, a variety of stakeholders or the public to communicate actively with CSR activities, the effect appeared to be highly influential to.

more