리얼 그로테스크 코미디로서 <복불복 쇼>의 장르적 특성 연구
Research on the Genre Characteristics of <Bokbulbok Show> as Real Grotesque Comedy
- 주제(키워드) 코미디 , 그로테스크 , 리얼 , 복불복 쇼 , 장르
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김용수
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원 방송
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047442
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 리얼 그로테스크 코미디인 <복불복 쇼>의 장르적 특성과 이를 통해 생성되는 웃음에 대한 연구이다. 이를 위해 장르적 특성인 리얼 버라이어티, 골탕, 맛 집 소재의 반전 측면에서 각각의 우리나라 TV 프로그램의 전통을 살펴보았으며, 이론적 관점에서 뒤렌마트와 볼프강 카이저의 ‘그로테스크’, 토마스 홉스의 웃음의 ‘우월이론’을 근간으로 한 보들레르의 ‘악의의 웃음’, 미하일 바흐찐과 니체의 ‘카니발 웃음’을 통해 <복불복 쇼>에 나타난 각 측면의 웃음을 분석 하였다. 분석 결과, <복불복 쇼>는 리얼리티 프로그램의 강한 전달력과 버라이어티 프로그램의 다양한 요소를 개방적으로 포괄하는 장점을 지닌 리얼 버라이어티(real variety) 특성을 지니고 있지만, 진정성과 감동이 배제된 코미디적인 요소에만 중점을 두고 있다. 갑자기 상대를 곤란에 빠트려 당황하게 만드는 골탕 먹이기는 합법적인 벌칙을 통해 이루어지고 있으며, 맛있는 음식을 다루던 음식 프로그램 소재의 반전을 통해 섬뜩한 음식만 등장 시키는 장르적 특성을 보였다. <복불복 쇼>의 웃음은 ‘그로테스크’, ‘악의의 웃음’, ‘카니발의 웃음’의 3가지 측면으로 이루어졌다. ‘그로테스크’는 웃음과 섬뜩한 느낌이 기괴하게 결부되어 빠르게 변화하는 현대 사회가 원하는 자극적인 요소를 충당 해 준다. ‘악의의 웃음’은 남의 고통을 즐기는 잔혹한 웃음으로, 현대 사회의 이기적인 측면과 동시에 수용자들의 기존 식상한 프로그램의 전복에 대한 충동을 간접적으로 드러내고 있다. ‘카니발의 웃음’은 세상을 전복시키고 격하시키며 논리와 이성으로부터 해방시키는 웃음으로 범접 할 수 없는 선망의 대상들을 전복시키고 격하시켜 카타르시스를 얻으며, 논리와 이성의 해방을 통해 현대사회의 강박관념과 스트레스로부터 벗어날 수 있게 한다. 본 연구는 TV 오락 프로그램의 홍수 속에서 웃음을 핵심으로 하는 코미디 장르에 대해 다양하게 접근하지는 못했지만, 남을 지독하게 골탕 먹이고 즐거워하는 ‘리얼 그로테스크 코미디’의 장르적 특성과 그에 관한 웃음에 대해 중점적으로 다루었다. 본 논문이 이러한 리얼 그로테스크 코미디의 특성과 웃음의 유형을 파악하는데 도움이 되었으면 한다. 또한 앞으로 점점 더 무의미하고 무목적 적으로 변하는 코미디 프로그램의 장르적 특성과 현대 사회의 복합 다면적인 웃음에 대한 체계적인 연구가 필요 할 것이다.
more초록/요약
This research examined the genre characteristics of <Bokbulbok Show(Lucky Unlucky Show)>, a real grotesque comedy, and on the laughter generated through this. To do this, from the aspect of reversal of subject matters, I revived our country’s respective TV programs in the genre characteristics of the real variety, tricks, and famous restaurant shows, and from the theoretical viewpoint, I analyzed the laughter of each aspect represented in <Bokbulbok Show> through Dürrenmatt’s and Wolfgang Kaiser’s ‘Grotesque,’ Baudelaire’s ‘Laughter of Malice’ based on Thomas Hobbes’ ‘Superiority Theory’ of laughter, and Mikhail Bakhtin and Nietzsche’s ‘Carnival Laughter.’ The results of the analysis showed that <Bokbulbok Show> has the strong conveyance power of reality programs and the characteristics of real variety that has the advantages liberally embracing the diverse elements of variety programs, but gives emphasis only on the elements of comedy excluding authenticity and heart-warming feelings. It showed the genre characteristics where the playing tricks that abruptly enmesh persons in difficulties are performed through legitimate penalties and only the ghastly food appears through the reversal of food program subject matters dealing with delicious food. The laughter of <Bokbulbok Show> consists of three aspects of ‘Grotesque,’ ‘Laughter of Malice,’ and ‘Carnival Laughter.’ The ‘Grotesque’ covers the stimulating elements that the rapidly changing modern society wants by laughter and ghastly feelings being grotesquely combined. The ‘Laughter of Malice’ indirectly revealed the selfish aspect of modern society with cruel laughter enjoying others’ sufferings and simultaneously the audience’s impulse of upsetting the existing worn-out programs. The ‘Carnival Laughter’ enabled people to obtain catharsis by overthrowing and degrading the world and overturning and downgrading the inaccessible objects of envy with the laughter liberating people from logic and reason and to be freed from obsession and stress of modern society through freedom from logic and reason. This research did not gain access diversely to the comedy genre that has laughter as its core amid the flood of TV entertainment programs, but it concentrated on the genre characteristics of ‘real grotesque comedy’ in which people enjoy playing tricks on others terribly and on the laughter associated with it. I hope this research will be helpful to understanding the characteristics of real grotesque comedy and the types of laughter. Systematic researches need to be made on the genre characteristics of comedy, which is increasingly becoming meaningless and aimless, and on the complex, multifaceted laughter of modern society.
more