성적부진 학생의 교사관계 만족도가 무망감 우울증 및 내면화된 수치심에 미치는 영향
The Effect of Teacher-Student Relationship Satisfaction on Hopelessness Depression and Internalized Shame in Low Academic Achievers
- 주제(키워드) 성적부진 , 교사관계만족도 , 무망감 우울증 , 내면화된 수치심
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 안명희
- 발행년도 2012
- 학위수여년월 2012. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 상담심리
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000047441
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작원 보호를 받습니다.
초록/요약
본 연구는 성적부진 학생이 교사에 대해 만족감을 느끼는 정도가 무망감 우울증과 내면화된 수치심에 영향을 미치는지 검증하였다. 자료는 서울․경기도 소재의 인문계 고등학교 1, 2학년 학생 700명의 자기보고 설문지를 SPSS 15.0을 이용하여 t검정, 상관분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석 등으로 분석하였다. 본 연구 결과 첫째, 성적부진 학생은 성적우수 학생에 비해 교사관계 만족도가 낮았다. 특히 교사관계 만족도의 하위 요인 중 친밀감이 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 성적부진 학생은 성적우수 학생에 비해 무망감 우울증의 수준이 높았다. 셋째, 성적부진 학생은 성적우수 학생에 비해 내면화된 수치심이 높게 나타났으나 유의미한 차이는 보이지 않았다. 넷째, 성적부진 학생의 교사관계 만족도와 무망감 우울증은 유의미한 부적 상관을 보였다. 또한 교사관계 만족도 변인 중 친밀감만이 무망감 우울증에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 성적부진 학생의 교사관계 만족도와 내면화된 수치심은 유의미한 부적상관을 보였다. 또한 교사관계 만족도 변인 중 친밀감만이 내면화된 수치심에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 교사와의 관계에서 학생이 느끼는 친밀감이 무망감 우울증 및 내면화된 수치심을 낮추는데 중요한 변수임을 확인할 수 있었다. 이것은 학교에서 학생과 교사가 만날 때 친밀하고 인격적으로 상호작용하는 것이 중요하다는 것을 시사하는 것이다.
more초록/요약
This study investigated the effect of the perceived teacher-student relationship on hopelessness depression and internalized shame. The survey was conducted on a sample of 700 high school freshmen and sophomores in Gyunggi and Seoul. The t-test, correlation analysis, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis were conducted using SPSS 15.0. The results are as follows. First, low achievers were less satisfied with the teacher-student relationship than high achievers were. In terms of the teacher relationship satisfaction, emotional closeness turned out to be a significant factor on hopelessness depression and internalized shame. Second, low achievers had a significantly higher level of hopelessness depression than high achievers. Third, low achievers had higher level of internalized shame than high achievers, but it was not statistically significant. Fourth, it turned out that there was a significant negative correlation between the teacher-student relationship satisfaction in terms of emotional closeness and hopelessness depression. Fifth, There was a significant negative correlation between the teacher-student relationship satisfaction in terms of emotional closeness and internalized shame. The research proved that the emotional closeness between teachers and students is a critical element in potentially relieving hopelessness depression and internalized shame. The results show that the emotional intimacy and interaction between teachers and students play a key role in dealing with psychological issues of students.
more